Podczas badania specjaliści user experience testują strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem kilkuset kryteriów, wcielając się w rolę klienta i zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów. W efekcie powstaje ranking sklepów najbardziej przyjaznych kupującym. W tym roku badanie Koszyk Roku obejmuje mobilne strony internetowe sklepów, a także oferowane przez nie aplikacje.
Pełne wyniki trzeciej edycji Koszyka Roku - największego w Polsce badania UX na sklepach internetowych poznamy na początku listopada. Koszyk Roku to największe badanie jakości serwisu w sklepach internetowych działających w Polsce, organizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą.
Zakupy przez aplikację
Jak pokazują pierwsze wyniki badania, 52 proc. sprzedawców umożliwia zakupy wyłącznie przez www.
- Już 35 proc. e-sprzedawców, obok stron www, udostępnia klientom także mobilne aplikacje natywne. 8 proc. e-sklepów posiada PWA, czyli progressive web app - aplikację internetową, która uruchamia się jak zwykła strona www, ale jednocześnie umożliwia stworzenie wrażenia działania jak natywna aplikacja mobilna, m.in. poprzez możliwość ściągnięcia skrótu na pulpit telefonu. 5 proc. e-sklepów oferuje kupującym wszystkie wspomniane rozwiązania jednocześnie - zarówno aplikację natywną jak i webową – mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg, dyrektor komunikacji w Twisto, odpowiedzialna za badanie Koszyk Roku 2020.
- W ubiegłorocznej edycji Koszyka Roku sprawdzaliśmy, czy e-sklepy dostosowały swoje witryny do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe. Okazało się, że mobilne wersje stron ma przeszło 95 proc. sprzedawców. W tym roku rozszerzymy zakres analiz o oferowane przez sklepy aplikacje. Sprawdzimy, czy user experience aplikacji dorównuje witrynom, a zatem czy inwestycja w aplikację jest w każdym przypadku uzasadniona. Pokażemy też najlepsze praktyki i najmniej przyjazne użytkownikom rozwiązania – dodaje.
W badaniu uwzględnione są wyłącznie aplikacje, które pozwalają klientowi przejście przez cały proces zakupowy (od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia po dokonanie płatności) i jednocześnie działają na systemie Android, z którego korzysta przeszło 95 proc. użytkowników w Polsce.
- Z pierwszych analiz wynika, że liderami jeśli chodzi o aplikacje spełniające powyższe kryteria są branże modowa i elektroniczna. Istnieje też grupa sklepów, które co prawda nie umożliwiają dokonania zakupu przez aplikację, ale oferują za ich pośrednictwem programy lojalnościowe, wyszukanie najbliższych sklepów stacjonarnych czy przechowywanie paragonów. Przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja sklepu Apart. Niektóre sklepy, np. Vitkac, jako marki premium oferują klientom aplikacje wyłącznie na system iOS. Pokazuje to, że sklepy coraz bardziej świadomie podchodzą do dobierania odpowiednich rozwiązań do potrzeb swoich grup docelowych, analizując dane o ruchu - mówi Agnieszka Księżyk, Senior Business Design Consultant, z Edisondy, która jest partnerem badania.
Wzrost popularności aplikacji w e-commerce wpisuje się w ogólny trend rosnącej roli kanału mobile wśród konsumentów. Od dłuższego czasu stale rośnie liczba osób korzystających z usług bankowości mobilnej. Według danych Związku Banków Polskich z bankowych aplikacji mobilnych w drugim kwartale 2020 r. korzystało rekordowe 13 mln Polaków. Telefon komórkowy coraz częściej staje się narzędziem do zarządzania nie tylko naszym portfelem, ale wręcz całym gospodarstwem domowym.
- Aplikacje mobilne na stałe zaistniały w naszym życiu, z ich pomocą dokonujemy płatności, inwestujemy, zarządzamy finansami i kupujemy. Po aplikacje szczególnie chętnie sięgają digital natives, czyli osoby urodzone po 1980 r., dla których załatwianie codziennych spraw przez smartfon jest czymś naturalnym. Posiadanie aplikacji przez sklep internetowy może stanowić istotną przewagę konkurencyjną w tej grupie klientów. Dlatego też umożliwiliśmy wygodne instalowanie naszych metod płatności/naszej bramki płatniczej i moje w aplikacjach sklepowych – mówi Kamil Adamski, menedżer e-commmerce z ING Banku Śląskiego.
- Zapewnienie doskonałego doświadczenia użytkownika to niezbędny element biznesu w e-commerce i dotyczy to również płatności. Według badań Mastercard jeszcze przed pandemią 2/3 polskich internautów kupowało mobilnie. Ewolucja w kierunku m-commerce i coraz mniejsze ekrany, na których kupujemy online, wymagają, aby proces płatności był szybki, prosty i bezpieczny. Rozwiązania, takie jak Masterpass czy – niebawem – Click toPay, odpowiadają na te wyzwania. W kolejnym etapie będziemy zmierzać w kierunku płatności oneclick oraz transakcji automatycznych, które umożliwiają m.in. technologia tokenizacji Mastercard czy rozwiązania biometryczne – dodaje Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.
Pełne wyniki badania Koszyk Roku 2020, w tym ranking najbardziej przyjaznych sklepów internetowych zostaną zaprezentowane w listopadzie 2020 r. W tym roku badane jest 100 najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce ,wyłonionych na podstawie uśrednionych danych z Semstorm i Shoprank. Wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro.