StoryEditor
E-commerce
03.04.2023 00:00

Personalizacja i phygital to trendy rozwoju branży e-commerce

Klient mający do wyboru dwie marki oferujące podobny asortyment zawsze wybierze tą, która będzie za każdym razem dopasowywać ofertę do jego preferencji i potrzeb / fot. archiwum wiadomoscikosmetyczne.pl
Rynek e-commerce rośnie, ale wolniej niż w ostatnich, pandemicznych latach. Warto wiec rozważyć aktualizację strategii biznesowej i postawić na nowe sposoby dotarcia do klienta i wejścia z nim w relację. Jednym z trendów, który będzie miał największy wpływ na kierunek rozwoju digital commerce w 2023 roku jest personalizacja – uważają przedstawiciele dużych firm handlowych uczestniczący w badaniu Barometr Retail, przeprowadzonym przez firmę Future Mind.

Wg. GUS udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem zmniejszył się z 9,5 proc. w grudniu 2022 r. do 8,3 proc. w styczniu 2023 r.

– W obliczu zachodzących zmian część retailerów zdecyduje się na aktualizację strategii biznesowej i postawi na nowe sposoby dotarcia do klienta i wejścia z nim w relację. Zdaniem ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego jednym z trendów, który będzie miał największy wpływ na kierunek rozwoju digital commerce w 2023 roku jest personalizacja. Taką opinie podziela aż jedna trzecia uczestników Barometru Retail – podała firma technologiczno-doradcza Future Mind, która przeprowadziła badania.

W trosce o jakość doświadczeń konsumentów

Według wyników Barometru, 32 proc. respondentów jest zgodnych, że personalizacja będzie kluczowym czynnikiem, który wpłynie na kierunek rozwoju digital commerce.

– Nie ma wątpliwości, że to zdecydowanie jeden z obszarów, którego właściwa implementacja może wnieść znaczną wartość do biznesu. Abstrahując od badań, w których klienci deklarują, że oczekują personalizacji – dostępne na tym rynku narzędzia mogą dać w obecnej rzeczywistości przewagę konkurencyjną. Pewne jest, że klient mający do wyboru dwie marki oferujące podobny asortyment zawsze wybierze tą, która będzie za każdym razem dopasowywać ofertę do jego preferencji i potrzeb – mówi Tomasz Woźniak, CEO w Future Mind.

Według niego w idealnym świecie pełna dojrzałość marki w zakresie personalizacji osiągnięta będzie wtedy, gdy każdy klient otrzyma inny wynik rekomendacyjny skorelowany z ofertą, na przeglądaniu której spędził najwięcej czasu, z wynikami zakupów i zwrotów oraz z danymi z kampanii płatnych.

Zdaniem uczestników badania, wśród których znaleźli się przedstawiciele dużych firm handlowych, równie ważną rolę odegra phygital, czyli łącznie dwóch światów: fizycznego i cyfrowego (co pozwala tworzyć spójne doświadczenie dla klienta). Na taką odpowiedź wskazała blisko jedna czwarta uczestników Barometru Retail.

Wśród pozostałych trendów, które w kolejnych kwartałach mogą wpłynąć na rozwój digital commerce znalazły się także lojalizacja i shoppertainment – obie odpowiedzi uzyskały blisko 10 proc. wskazań ekspertów.

Rozwiązania oparte na AI hiperpersonalizacja

To jednak nie jedyne wnioski, jakie płyną z badania przeprowadzonego z inicjatywy Future Mind. W świetle deklaracji przedstawicieli branży handlowej rozwiązania i narzędzia oparte na sztucznej inteligencji – takie jak rekomendacje (37 proc. wskazań) czy live chat (17 proc. wskazań) – będą miały w nadchodzących miesiącach znaczący wpływ na wzrost wskaźnika ROI.

Ponadto jedna czwarta przedstawicieli branży handlowej upatruje w tym zakresie szans w implementacji technologii wspierających hiperpersonalizację. Jednocześnie według jednej ósmej ankietowanych kluczowe dla uzyskania dodatniego zwrotu z inwestycji będzie miało wdrożenie skutecznego rozwiązania jakim jest social commerce.

Hiperpersonalizacja to szansa nie tylko na sprzedaż większych ilości produktów po wyższych cenach, a także pozyskiwanie wartościowych danych dla całej organizacji – od product discovery po zarządzanie łańcuchem dostaw. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych, systemów segmentacji oraz rekomendacyjnych, retailerzy mogą lepiej poznać preferencje i przewidywać zachowania swoich klientów, a w związku z tym zaoferować im produkty i usługi, które lepiej  spełnią ich oczekiwania. Skuteczna personalizacja ma wielki wpływ na lojalność klienta oraz jego doświadczenie z marką, co ostatecznie przekłada się na wzrost wartości biznesu – dodaje Paweł Wasilewski, head of solutions w Future Mind.

Wyniki badania pokazują również dużą różnorodność strategii, przy pomocy których sklepy będą sobie radzić z wyzwaniami 2023 roku. Dla 43 proc. badanych kluczowa będzie konwersja, czyli proces przekształcenia potencjalnych klientów w nowych. Mniej, bo odpowiednio 17 i 14 proc. ankietowanych jest zdania, że będzie zwracać większą uwagę na takie aspekty jak CLTV czy porzucone koszyki.

Barometr Retail powstał na podstawie badanie zrealizowanego na grupie 65 ekspertów związanych z sektorem handlu detalicznego, przy użyciu metody CAWI. Pokazuje on przewidywania dotyczące kierunku rozwoju branży detalicznej w najbliższych miesiącach. Projekt realizowany przy współpracy z redakcją „Wiadomości Handlowe”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.12.2024 00:00
TikTok Shop podbija rynek: 45 proc. Amerykanów i Amerykanek robi zakupy na platformie
MART PRODUCTION

Nowe badanie przeprowadzone przez Coefficient Capital i The New Consumer ujawnia, że niemal połowa amerykańskich konsumentów dokonała zakupów za pośrednictwem TikTok Shop. Największą popularnością cieszą się kategorie mody i urody, co wskazuje na rosnące znaczenie handlu społecznościowego w USA.

Raport dotyczący trendów konsumenckich na 2025 rok, opracowany przez Coefficient Capital i The New Consumer, pokazuje, że aż 45 proc. ankietowanych Amerykanów korzystało z TikTok Shop do zakupu produktów. W badaniu uwzględniono 11 ankiet przeprowadzonych wśród ponad 3 tysięcy konsumentów z USA. Najnowszy etap badań zrealizowano w grudniu tego roku.

Według raportu największym zainteresowaniem w TikTok Shop cieszą się produkty z kategorii mody i urody. Dominacja tych segmentów podkreśla kluczową rolę platformy w promowaniu trendów i wyznaczaniu kierunków zakupowych, szczególnie wśród młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z i Millenialsi. Popularność zakupów na TikTok Shop jest kolejnym dowodem na zmianę preferencji konsumentów w kierunku tzw. handlu społecznościowego.

Wzrost popularności TikTok Shop odzwierciedla globalny trend integracji mediów społecznościowych z platformami zakupowymi. Badanie Coefficient Capital potwierdza, że social commerce staje się jednym z głównych motorów rozwoju handlu online. W 2025 roku można się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia tego kanału sprzedaży, szczególnie w kontekście intensywnej aktywności młodych użytkowników platformy.

Czytaj także: TikTok wprowadza zakaz beauty filtrów dla niepełnoletnich: ochrona młodzieży czy początek nowej ery w social media?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.12.2024 13:24
BaseLinker Index: e-commerce pod znakiem Black Friday, zdrowie i uroda z największym wzrostem
W listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 procdaviles - stock.adobe.com

Wyniki 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce pokazują, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się blisko 7-procentowy wzrost liczby zamówień oraz spadek średniej wartości zamówienia. Zdrowie i uroda – ponownie kategorią z największym wzrostem.

W listopadzie br. wartość BaseLinker Index, czyli wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 154 pkt. Wartość wyjściowa ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt. Przed miesiącem odczyt wynosił 156 pkt, a rok temu - 150 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się 6,7 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz spadek średniej wartości zamówienia do 190,2 zł (-3,3 proc. r./r.).

W relacji do października 2024 roku, listopadowy odczyt indeksu wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 1,2 proc. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 4,8 proc. przy spadku średniej wartości zamówienia o 5,7 proc.

Sprzedaż krajowa r./r. wzrosła o 2,2 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 5,3 proc., a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 18 proc. – nieco więcej, niż w październiku i przed rokiem.

Największe wzrosty rok do roku wykazały kategorie: zdrowie i uroda oraz supermarket.

Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W listopadzie 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 154 punkty. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest delikatnie niższy niż przed miesiącem (w październiku 2024 r. wynosił on 156 pkt).

image
Sprzedaż w listopadzie stała pod znakiem Black Friday
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Czytaj też: Polski e-commerce w bardzo dobrej kondycji. Kategoria zdrowie i uroda w czołówce

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 6,7 proc. Średnia wartość ich koszyka spadła jednak o 5,7 proc. (r./r.) i wyniosła 190,2 zł.

Patrząc w ujęciu rocznym, polski e-commerce urósł o 2,8 proc. Polscy sprzedawcy zanotowali więcej transakcji niż przed rokiem, choć średnia wartość koszyka była niższa 3,3 proc. Wynika to z faktu, że Cyber Monday wypadł dopiero w grudniu, a to na ten właśnie dzień przypadają zwykle największe zamówienia z kategorii elektronika, cechujące się wyższą wartością koszyka. Dla porównania: ubiegłoroczny Cyber Monday wypadł 27 listopada, dlatego był ujęty jeszcze w listopadowych statystykach. Jeśli natomiast chodzi o same kategorie, to w listopadzie, tak jak przed miesiącem, największe wzrosty rok do roku wykazały “zdrowie i uroda” oraz “supermarket” – komentuje Łukasz Juśkiewicz, head of strategy w BaseLinker.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 12:43