Online nadal nie jest głównym kanałem zakupu kosmetyków, ale marka Douglas postanowiła zainwestować w e-commerce, mając świadomość, że liczba ich e-klientów będzie rosnąć. Sieć perfumerii otworzyła swój pierwszy sklep internetowy w 2000 roku, a 11 lat później dołączyła także aplikację mobilną ułatwiającą dokonywanie zakupów online.
Kanały sprzedaży internetowej Douglas wygenerowały w Europie 16,9 proc. całkowitego obrotu marki. Teraz firma wprowadza narzędzia, które mają zbudować pozytywne doświadczenia z marką - rozwiązania służące personalizacji oferty online i jej aktualizacji w czasie rzeczywistym.
– Rozwiązania SAP Customer Experience pozwalają drogeriom Douglas na inteligentne i szybkie przetwarzanie danych, które ułatwiają proces zakupowy, a co za tym idzie doskonalą doświadczenia klientów. Dzięki ich elastyczności, firma może dynamicznie reagować na zmieniające się trendy w obsłudze kanałów online oraz jest w stanie sprawnie wdrażać innowacyjne pomysły i nowe funkcjonalności – mówi Joanna Kosiorek, SAP Customer Experience Marketing Manager, CEE MU.
Drogerie Douglas dostępne są aktualnie na 26 rynkach z ponad 2 400 sklepami stacjonarnymi, oferując swoim klientom wachlarz 55 tys. kosmetyków ponad 750 marek.
– Złożoność i specyfika drogerii internetowej Douglas dostępnej w kilku wersjach językowych oraz posiadającej w ofercie ponad 50 tys. produktów znacznie komplikuje wprowadzenie bieżących aktualizacji. Wprowadzenie nowych funkcjonalności do kanału sprzedaży online może trwać nawet kilka miesięcy. Dzięki wdrożeniu chmurowych rozwiązań SAP Customer Experience proces ten został znacznie uproszczony dzięki optymalizacji i automatyzacji wielu powtarzających się mechanizmów. Takie narzędzia umożliwiają implementację nowych rozwiązań na miarę potrzeb klienta w znacznie krótszym czasie i przy mniejszym nakładzie pracy – tłumaczy Joanna Kosiorek.
Według badania „E-commerce Report Poland” przygotowanego przy udziale SAP, zakupów w sieci dokonuje 61 proc. polskich internautów, a liczba klientów e-sklepów w 2023 r. osiągnie pułap 25,14 mln. W 2019 roku e-commerce wygenerowała 11,64 mld euro sprzedaży – o 25 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wśród najczęściej kupowanych produktów online aż 20 proc. respondentów wymienia kosmetyki, jednak wciąż najpopularniejszą ścieżką zakupową klienta jest w tym przypadku wizyta w sklepie stacjonarnym – w drogerii (74 proc.) lub w hipermarkecie (28 proc.).