StoryEditor
E-commerce
10.11.2020 00:00

Murat Kalafat, Criteo: W okresie przedświątecznym zakupy online to już standard 

Z wyników badania Criteo wynika, że rośnie znaczenie zniżek za wcześniejsze zakupy oraz rola obsługi klienta w handlu detalicznym w Polsce. Tegoroczne zakupy online Polaków przed świętami obejmować będą kosmetyki, zabawki, gry, zakupy związane z aktywnością kulturalną, urządzenia elektroniczne, marki luksusowe, odzież i dodatki, akcesoria do domu i dekoracje bożonarodzeniowe. 

Criteo, globalna firma technologiczna oferująca branży marketingowej na całym świecie narzędzia reklamowe, opublikowała wyniki badania konsumenckiego na temat opinii i zachowań klientów w okresie przedświątecznym w Polsce. Badanie przeprowadzono na próbie 1100 polskich konsumentów. Oto trzy kluczowe wnioski dotyczące polskich konsumentów w przeddzień okresu świątecznego 2020 roku:

1. W tym roku kupujący dokonają więcej zakupów w sieci. 37 proc. polskich kupujących stwierdziło, że w porównaniu z okresem sprzed kilku miesięcy, wolą robić zakupy w sklepie, jednak 53 proc. ankietowanych jest zdania, że w tym roku lepiej robi się im zakupy w sieci niż w sklepach stacjonarnych. O ile polscy konsumenci twierdzą, że we wszystkich kategoriach produktowych, w nadchodzących miesiącach ich zakupy online będą większe, to zakupy spożywcze oraz piwo/ wino/ wyroby spirytusowe będą robić głównie w sklepach stacjonarnych.

2. Zniżki za wcześniejsze zakupy jako impuls napędzający wyniki sprzedaży przed Black Friday. W czasach pandemii, polscy konsumenci zaczęli zwracać coraz większą uwagę na ceny i co drugi z nich stwierdził w badaniu, że nie będzie czekać do Czarnego Piątku z zakupem świątecznych prezentów, jeśli w swych ulubionych sklepach uzyska zniżki za wcześniejszy zakup.

3. Dostawa do domu to klucz do satysfakcji klienta. 2 na 5 polskich konsumentów, jako najważniejszy czynnik przy robieniu zakupów online wskazało opcje dostawy. Koszt dostawy to również jedna z głównych motywacji jakimi kierują się w tym roku polscy kupujący przy wyborze sklepu internetowego.

- Nadchodzące święta będą wyjątkowe. Dotyczy to nie tylko sprzedawców, ale również klientów. Wciąż nie wiadomo jak wyglądać będą tegoroczne spotkania rodzin i przyjaciół, natomiast prezenty wciąż odgrywają znaczącą rolę - stwierdził Murat Kalafat, dyrektor regionalny ds. rynków wschodzących w firmie Criteo.

- Zniżki udzielane jeszcze przed Black Friday umożliwiają sklepom dość wczesne generowanie wyższych wyników sprzedaży, jeśli chodzi o ostatni kwartał roku. Obok szerokiej oferty produktów, absolutnie podstawowe znaczenie ma jakość obsługi klienta. Atrakcyjne opcje dostawy oraz szybkie dostarczenie towaru klientowi już od dawna są niezbędnym składnikiem oferty, a w okresie świątecznym stanowią klucz do pełnego zadowolenia klienta - dodał.

Większość polskich klientów będzie wyszukiwać i kupować prezenty w sklepach internetowych i aplikacjach mobilnych, natomiast starsi konsumenci będą raczej w miarę możliwości dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych.

Epidemia COVID-19 wpłynęła na sytuację ekonomiczną wielu sprzedawców, szczególnie tych z krótszym stażem. Jedna trzecia klientów nie jest pewna czy spotkania rodzinne możliwe będą w dotychczasowej formie. Mimo to, blisko dwie trzecie polskich konsumentów nadal planuje dokonanie zakupów na tegoroczne święta

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.12.2024 00:00
TikTok Shop podbija rynek: 45 proc. Amerykanów i Amerykanek robi zakupy na platformie
MART PRODUCTION

Nowe badanie przeprowadzone przez Coefficient Capital i The New Consumer ujawnia, że niemal połowa amerykańskich konsumentów dokonała zakupów za pośrednictwem TikTok Shop. Największą popularnością cieszą się kategorie mody i urody, co wskazuje na rosnące znaczenie handlu społecznościowego w USA.

Raport dotyczący trendów konsumenckich na 2025 rok, opracowany przez Coefficient Capital i The New Consumer, pokazuje, że aż 45 proc. ankietowanych Amerykanów korzystało z TikTok Shop do zakupu produktów. W badaniu uwzględniono 11 ankiet przeprowadzonych wśród ponad 3 tysięcy konsumentów z USA. Najnowszy etap badań zrealizowano w grudniu tego roku.

Według raportu największym zainteresowaniem w TikTok Shop cieszą się produkty z kategorii mody i urody. Dominacja tych segmentów podkreśla kluczową rolę platformy w promowaniu trendów i wyznaczaniu kierunków zakupowych, szczególnie wśród młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z i Millenialsi. Popularność zakupów na TikTok Shop jest kolejnym dowodem na zmianę preferencji konsumentów w kierunku tzw. handlu społecznościowego.

Wzrost popularności TikTok Shop odzwierciedla globalny trend integracji mediów społecznościowych z platformami zakupowymi. Badanie Coefficient Capital potwierdza, że social commerce staje się jednym z głównych motorów rozwoju handlu online. W 2025 roku można się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia tego kanału sprzedaży, szczególnie w kontekście intensywnej aktywności młodych użytkowników platformy.

Czytaj także: TikTok wprowadza zakaz beauty filtrów dla niepełnoletnich: ochrona młodzieży czy początek nowej ery w social media?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.12.2024 13:24
BaseLinker Index: e-commerce pod znakiem Black Friday, zdrowie i uroda z największym wzrostem
W listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 procdaviles - stock.adobe.com

Wyniki 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce pokazują, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się blisko 7-procentowy wzrost liczby zamówień oraz spadek średniej wartości zamówienia. Zdrowie i uroda – ponownie kategorią z największym wzrostem.

W listopadzie br. wartość BaseLinker Index, czyli wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 154 pkt. Wartość wyjściowa ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt. Przed miesiącem odczyt wynosił 156 pkt, a rok temu - 150 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się 6,7 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz spadek średniej wartości zamówienia do 190,2 zł (-3,3 proc. r./r.).

W relacji do października 2024 roku, listopadowy odczyt indeksu wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 1,2 proc. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 4,8 proc. przy spadku średniej wartości zamówienia o 5,7 proc.

Sprzedaż krajowa r./r. wzrosła o 2,2 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 5,3 proc., a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 18 proc. – nieco więcej, niż w październiku i przed rokiem.

Największe wzrosty rok do roku wykazały kategorie: zdrowie i uroda oraz supermarket.

Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W listopadzie 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 154 punkty. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest delikatnie niższy niż przed miesiącem (w październiku 2024 r. wynosił on 156 pkt).

image
Sprzedaż w listopadzie stała pod znakiem Black Friday
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Czytaj też: Polski e-commerce w bardzo dobrej kondycji. Kategoria zdrowie i uroda w czołówce

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 6,7 proc. Średnia wartość ich koszyka spadła jednak o 5,7 proc. (r./r.) i wyniosła 190,2 zł.

Patrząc w ujęciu rocznym, polski e-commerce urósł o 2,8 proc. Polscy sprzedawcy zanotowali więcej transakcji niż przed rokiem, choć średnia wartość koszyka była niższa 3,3 proc. Wynika to z faktu, że Cyber Monday wypadł dopiero w grudniu, a to na ten właśnie dzień przypadają zwykle największe zamówienia z kategorii elektronika, cechujące się wyższą wartością koszyka. Dla porównania: ubiegłoroczny Cyber Monday wypadł 27 listopada, dlatego był ujęty jeszcze w listopadowych statystykach. Jeśli natomiast chodzi o same kategorie, to w listopadzie, tak jak przed miesiącem, największe wzrosty rok do roku wykazały “zdrowie i uroda” oraz “supermarket” – komentuje Łukasz Juśkiewicz, head of strategy w BaseLinker.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 17:46