Z danych Mastercard wynika, że małe firmy na całym świecie przenoszą swoją działalność do e-commerce trzy razy szybciej niż przed pandemią, a Polska uplasowała się na 13. miejscu pod względem liczby nowo utworzonych małych firm, która wzrosła o 5 proc. rok do roku.
Z raportu, obejmującego 19 krajów wynika, że na całym świecie małe firmy, które zamknęły działalność na początku pandemii, pozostawały zamknięte przez dłuższy czas około trzy razy częściej niż duże przedsiębiorstwa. Jedna trzecia małych firm zamkniętych w kwietniu 2020 roku nie wznowiła działalności po sześciu miesiącach, a około jedna piąta - po 12 miesiącach. W Polsce, po 6 miesiącach pozostawało zamkniętych około 19 proc. małych firm z sektora handlu detalicznego, w porównaniu do 3 proc. dużych przedsiębiorstw.
Po zamknięciu gospodarki liczba firm, które w ciągu każdego miesiąca przenosiły swą działalność do e-commerce, wzrosła trzykrotnie w porównaniu z okresem przed pandemią, osiągając szczyt w lipcu 2020 roku. Odzwierciedla to wzrost zapotrzebowania na rozwój internetowych kanałów sprzedaży. Trend ten stał się widoczny z niewielkim opóźnieniem po rozpoczęciu lockdownów. Od tego czasu trend przechodzenia firm na sprzedaż cyfrową utrzymuje się na wysokim poziomie na całym świecie.
W 2020 roku w sektorze handlu detalicznego powstało o jedną trzecią więcej małych firm niż w 2019, prawie 8 razy więcej niż dużych przedsiębiorstw. Znaczny wzrost liczby nowych małych i średnich firm w 2020 roku jest trendem widocznym na całym świecie: w Wielkiej Brytanii (+101 proc.), Stanach Zjednoczonych (+86 proc.), Niemczech (+62 proc). W Polsce wskaźnik ten wyniósł 5 proc.