Według danych PMR w 2020 r. rynek e-commerce w Polsce odnotował najwyższy wzrost od kilkunastu lat. Podobnie było w przypadku internetowej sprzedaży leków OTC, dla których dynamika wartości sprzedaży w 2020 r. przewyższyła tą z 2019 r. (produktów OTC w e-aptekach oraz suplementów diety i dermokosmetyków w sklepach internetowych i na platformach handlowych).
– Dynamiczny wzrost sprzedaży odnotował zarówno kanał internetowy apteczny, jak i pozaapteczny – czytamy w raporcie „Handel internetowy produktami OTC w Polsce”.
Analitycy PWR zwracają uwagę, że dostępność dermokosmetyków poza e-aptekami jest ograniczona głównie do drogerii internetowych (największe stacjonarne sieci drogerii w Polsce posiadają już swoje e-sklepy i mają w ofercie dermokosmetyki), e-perfumerii, e-sklepów producentów i platform handlowych.
Czytaj też: Rynek dermokosmetyków sprzedawanych online jest perspektywiczny
Tymczasem suplementy diety są oferowane przez różnego rodzaju e-sklepy – począwszy od e-sklepów spożywczych, w tym sklepów internetowych ze zdrową żywnością, e-drogerii, e-sklepów dla sportowców i sklepów z suplementami diety i odżywkami dla osób aktywnych, zielarni internetowych czy specjalistycznych e-sklepów medycznych. Wielkość oferty suplementów diety różni się oczywiście zasadniczo pomiędzy różnymi typami sklepów.
Z raportu PMR wynika, że wzrost wartości pozaaptecznej sprzedaży internetowej suplementów diety jest znacznie wyższy niż dermokosmetyków.
– W 2020 r. nastąpił dynamiczny wzrost internetowej sprzedaży suplementów diety, zarówno w aptekach internetowych, e-sklepach i na platformach handlowych. Pandemia umocniła obserwowany już wcześniej trend wzrostu dbałości o zdrowie obejmujący m.in. suplementację witamin i minerałów, co skutkowało wzmożonym popytem na tego typu produkty. Dodatkowo w wyniku pandemii na popularności zyskały suplementy diety wspierające układ odpornościowy – czytamy w raporcie.
Według szacunków PMR, wzrost wartości pozaaptecznej sprzedaży internetowej dermokosmetyków w 2020 r. był procentowo niższy niż suplementów diety. Jest to związane po części z faktem, że restrykcje związane z rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa dotyczące zamykania sklepów nie objęły drogerii kosmetycznych. Ponadto, w segmencie dermokosmetyków elastyczność cenowa jest mniejsza, a ceny ogólnie wyższe, dlatego ich sprzedaż jest bardziej wrażliwa na niekorzystne warunki makroekonomiczne.
Prognoza PMR wskazuje, że nadchodzące lata będą bardzo dobre dla pozaaptecznej sprzedaży internetowej suplementów diety i dermokosmetyków, choć w horyzoncie prognozy do 2026 r. dynamika wzrostu tego rynku (r/r) będzie wyhamowywać.