StoryEditor
E-commerce
26.10.2022 00:00

Kto i co kupuje w internecie? Zdrowie i Uroda w czołówce najpopularniejszych kategorii [Raport Ceneo]

Kobiety stanowią ponad połowę internatów robiących zakupy online  Zdrowie i Uroda to jedne z najczęściej wybieranych przez nie kategorii zakupów. Tak wynika z najnowszego raportu Ceneo „E-commerce w Polsce. Trendy zakupowe 2022”. Obie kategorie znajdują się też w czołówce całego rankingu Ceneo pod względem udziału w ruchu i wartości koszyka zakupowego.  

Twórcy platformy Ceneo.pl opublikowali raport prezentuje zachowania internautów podczas zakupów online, ich zwyczaje zakupowe oraz najchętniej kupowane kategorie produktów i czynniki wpływające na decyzje zakupowe.

Kto kupuje w internecie?

Z danych zebranych przez platformę na podstawie zachowań jej użytkowników wynika, że kobiety kupują online częściej niż mężczyźni. Stanowią 54 proc. internautów zaopatrujących się w e-sklepach. Największą grupą kupujących online są kobiety w wieku 35-44 lata (14 proc. wszystkich użytkowników).

Co kobiety kupują w internecie?

Ciekawe są preferencje zakupowe kobiet zaopatrujących się online. Najczęściej kupują one produkty z kategorii Dom i wnętrze (12,3 proc.) oraz Budowa i remont (10,6 proc.). Jednak wśród najpopularniejszych produktów znajdują się również te zawierające się w kategoriach Zdrowie (9,2 proc.) i Uroda (8,3 proc.).

Młodzi częściej kupują w internecie kosmetyki i produkty zdrowotne

Niezależnie od płci, inaczej kształtują się preferencje osób młodszych i starszych kupujących w internecie. Wśród pokolenia Z produkty z kategorii Zdrowie są na trzecim miejscu wśród najczęściej wybieranych (7,1 proc.), a z kategorii Uroda – na szóstym miejscu (6,7 proc.).

Natomiast wśród konsumentów z pokolenia Silver Generation produkty z kategorii Uroda w ogóle nie znalazły się w pierwszej szóstce najczęściej wybieranych, a po produkty z kategorii zdrowie sięga 6,6 proc. internautów (piąta pozycja wśród najpopularniejszych kategorii), czyli mniej niż młodszych konsumentów.

Ile internauci wydają na kosmetyki?

Zdrowie i Uroda znajdują się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych branż w statystykach Ceneo. Zdrowie na trzecim miejscu z udziałem w ruchu 8,3 proc. i wartością koszyka 85,77 zł, a Uroda na szóstym miejscu z udziałem w ruchu na poziomie 6,4 proc. i wartością koszyka 93,44 zł.

Dane zebrane w raporcie pochodzą ze źródeł wewnętrznych Ceneo i dotyczą użytkowników serwisu. Badanie ilościowe przeprowadzone zostało na podstawie zachowań użytkowników z okresu luty 2021-wrzesień 2022 (średnio 24,3 mln unikatowych użytkowników miesięcznie) oraz za pomocą ankiety uzupełnionej w terminie 12-25 września 2022 przez 1896 użytkowników Ceneo.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 10:00