StoryEditor
E-commerce
24.10.2023 10:30

Jakub Gierszyński, Melissa: uruchomienie operacji e-commerce Ochama na 19 krajów traktowałbym jako zabieg marketingowy

Jakub Gierszyński, prezes firmy Melissa (apteka-melissa.pl, drogeria e-melissa.pl), członek zarządu spółki Zdrowit / Melissa
Chińska platforma Ochama, należąca do grupy JD.com, zadebiutowała na rynkach Europy, włączając w to Polskę, gdzie rozpoczęła swoją działalność. Jakub Gierszyński, prezes firmy Melissa oraz członek zarządu spółki Zdrowit, przeanalizował ten temat dla portalu wiadomoscihandlowe.pl. Zastanawiał się nad tym, jak platforma Ochama poradzi sobie w Polsce i czy może napotkać na trudności wynikające z przyzwyczajeń polskich konsumentów.

Platforma Ochama wprowadza innowacyjny koncept, który łączy cechy internetowego supermarketu i tradycyjnego domu towarowego w ramach omnichannel. Oferta Ochama na chińskim rynku obejmuje szeroki asortyment produktów, takich jak świeża żywność, sprzęt AGD, kosmetyki, odzież, artykuły do domu oraz wiele innych kategorii.

Jakub Gierszyński przypomina, że Ochama rozpoczęła swoje europejskie działania już pod koniec 2021 roku, poczynając od Holandii. Platforma oferuje unikalny model handlowy, który łączy korzyści zakupów online i offline. Obecnie w Holandii istnieje cztery punkty odbioru Ochama, gdzie zamówienia są dostępne już po zaledwie 3 godzinach od złożenia. Firma jest zaawansowana w automatyzacji procesów logistycznych, wykorzystując robotyzację, samojezdne wózki oraz roboty, które zajmują się selekcją i pakowaniem zamówień. Ochama kładzie także duży nacisk na szybką obsługę klientów i zachęca ich do powrotu, oferując 10% zniżki na przyszłe zakupy. Ten zabieg ma na celu budowanie lojalności klientów, podkreśla Jakub Gierszyński.

Ekspansja Ochamy na europejski rynek to znak, że chińskie firmy zakupów online
dostrzegają ogromny potencjał w krajach europejskich. Polska, wraz z innymi krajami, będzie świadkiem rosnącej obecności chińskiego giganta w najbliższej przyszłości. Myślę, że na ten moment informację o uruchomieniu operacji e-commerce na 19 krajów traktowałbym jako zabieg marketingowy. Następnie będą badania potencjału rynków, przez działania marketingowe i kampanie prosprzedażowe. Faktyczne zaangażowanie objawi się przez zbudowanie lokalnych struktur operacyjnych lub akwizycję lokalnego podmiotu.

Debiut Ochama w Polsce jest dośc skromny, ponieważ wszystkie zamówienia z tej platformy do Polski zostaną przygotowane i wysłane z automatycznego magazynu firmy w Holandii. Klienci w Niderlandach, Niemczech i Belgii będą mieli możliwość skorzystania z opcji dostawy już następnego dnia, a w przyszłości planowane jest udostępnienie ponad 500 punktów odbioru. Jak zauważa Jakub Gierszyński, JD Logistics niedawno nawiązało współpracę z Geopost, liderem europejskiego rynku dostaw paczek, co sugeruje, że dostawy do Polski mogą być dostępne w ciągu 1-2 dni roboczych od momentu złożenia zamówienia.

Prezes firmy Melissa podkreśla, że JD.com już teraz posiada magazyny w Polsce i współpracuje z różnymi firmami, włącznie z Biedronką, dla której świadczy usługi fulfillmentu dla sklepu internetowego Biedronka Home. To sugeruje, że w przyszłości JD.com/Ochama może zdecydować się na dostarczanie produktów bezpośrednio z Polski.

Czytaj także: Ochama, chiński sklep internetowy oferujący kosmetyki, żywność i artykuły przemysłowe, rozpoczyna swoją działalność w Polsce

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. luty 2025 21:24