StoryEditor
E-commerce
17.01.2024 13:33

Izba Gospodarki Elektronicznej: e-commerce w Europie osiąga nowe pułapy

Polska ma silną pozycję eksportową w wielu branżach, i korzysta z tego za pomocą e-commerce transgranicznego. / Unsplash
Jak twierdzi w swoim najnowszym raporcie Izba Gospodarki Elektronicznej, e-commerce rozwija się w Europie prężnie i możemy spodziewać się wyłącznie dalszych kroków w tym kierunku. Cross-border e-commerce jest zwłaszcza istotny; nie jest jednak tak, że sklepy stacjonarne zamykają wyłącznie podwoje, a cały handel przenosi się do sieci.

Raport e-Izby "Cross-border e-commerce. Marka bez granic" sugeruje, że obecnie zamieszkana przez około 584 miliony osób Europa stanowi znaczący rynek dla e-commerce. Wzrost korzystania z Internetu osiągnął poziom około 92 proc. populacji europejskiej, co było rezultatem pandemii COVID-19. Pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej, wyzwań inflacyjnych, konfliktu na Ukrainie oraz spadku przyrostu demograficznego, PKB Europy nadal rośnie, zarówno na poziomie regionalnym, jak i ogólnokrajowym. To się dzieje pomimo pewnego spowolnienia w rozwoju e-handlu w 2022 roku.

W tym kontekście instytut badawczy IPC przeprowadził badania dotyczące postaw konsumentów wobec obecnej sytuacji gospodarczej i kryzysu kosztów utrzymania. Okazuje się, że nie sam e-commerce, który napędza gospodarkę, jest problemem, lecz warunki, na jakich odbywają się e-zakupy. Dla 42 proc. obywateli Unii Europejskiej najważniejsza jest dostawa, a konkretnie jej bezpłatna opcja.

E-biznes coraz częściej decyduje się na nabywanie lub wynajmowanie nieruchomości, aby umożliwić osadzenie geograficzne swoich sklepów, co jest wynikiem uwzględniania doświadczeń i potrzeb klientów. Z kolei tradycyjne sklepy starają się rozwijać swoją obecność w Internecie i na urządzeniach mobilnych. Ten rosnący trend omni-handlu wymaga kreatywnego wykorzystania zarówno przestrzeni cyfrowej, jak i fizycznej. Oczywiście, istnieją kraje, takie jak Rumunia, gdzie dominującym sposobem dokonywania zakupów jest korzystanie z rozwiązań mobilnych. Jednak format omnikanałowy staje się coraz bardziej dominujący, a aż 80 proc. sprzedawców w Unii Europejskiej wierzy w jego sukces. W tym zakresie Unia Europejska wyraźnie wyprzedza inne regiony, takie jak Azja, gdzie e-sprzedawcy najbardziej polegają na zakupach mobilnych (69 proc.)

 

Cross-border e-commerce przyszłością handlu

 

W obszarze e-commerce w Europie obserwuje się także inne trendy, takie jak personalizacja i skupienie na doświadczeniu klienta, rozwijanie e-commerce zrównoważonego, wykorzystywanie technologii sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML), dalszy rozwój płatności cyfrowych, w tym portfeli cyfrowych, płatności zbliżeniowych i innych innowacyjnych metod płatności online. Inne ważne aspekty to eksploracja nowych kanałów sprzedaży, takich jak handel społecznościowy (social commerce), handel głosowy (voice commerce) oraz sprzedaż przez różne platformy i aplikacje. Ponadto, rośnie znaczenie ochrony danych osobowych w odpowiedzi na coraz większe zaniepokojenie kwestią prywatności.

Transgraniczny handel elektroniczny to symbol cyfrowej ery światowej gospodarki. Klientom pozwala na zakupy w sklepach i w marketplace’ach omalże na całym świecie. Ta sytuacja otworzyła też przed firmami możliwości rozwoju biznesu tam, gdzie było to pozornie trudne. Istnieje kilka powodów, dla których eksport online nabiera coraz większego znaczenia w nowoczesnym biznesie. Wejście na nowe rynki (sprzedaż) i rozszerzenie big data o nowe zasięgi to korzyści oczywiste. Jednak w czasach gospodarczych turbulencji, gdy biznes ściśle pilnuje kosztów, handel transgraniczny może pomóc przedsiębiorstwom zwiększyć rentowność. Od lat edukujemy branżę e-commerce z zakresu eksportu online tak, by polscy przedsiębiorcy działali globalnie — Patrycja Sass-Staniszewska, Prezeska Izby Gospodarki Elektronicznej

W obszarze e-sprzedaży transgranicznej od 2020 roku można zauważyć wzrost znaczenia B2B cross-border e-commerce, dostosowania ofert do różnych rynków docelowych poprzez personalizację oferty i komunikacji, globalną ekspansję małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w poszukiwaniu stabilizacji dochodów, rosnącą różnorodność opcji płatności dla klientów online, w tym popularność portfeli cyfrowych, bardziej elastyczne podejście do różnych walut oraz dynamiczny rozwój usług logistycznych umożliwiających skuteczną i efektywną międzynarodową dostawę. Nowe technologie śledzenia przesyłek odpowiadają na coraz bardziej wymagające potrzeby europejskich klientów e-commerce.

Dane pochodzą z badania zleconego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i przeprowadzonego przez firmę badawczą Mobile Institute. Raport, zatytułowany "Cross-border e-Commerce. Marka bez granic," opiera się na wynikach przeprowadzonej analizy materiałów dostępnych w obszarze handlu elektronicznego międzygranicznego (CBEC) oraz badania różnych firm. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 88 sklepów internetowych, a opinie zebrano za pomocą elektronicznych ankiet responsywnych, korzystając z metody CAWI. Dane zostały zgromadzone w okresie grudnia 2023 roku i stycznia 2024 roku.

Czytaj także: Cross-border e-commerce; duże słowa, klasyczny koncept i szansa na biznes

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 13:11
Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę
W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatkifot. La Prairie mat.pras.

Uroda jest dla konsumentów istotną wartością, a mijający rok pokazał wzrost tego trendu – wynika z badania Barclays Consumer Spend. Brytyjski przemysł kosmetyczny w 2024 roku przeżywa prawdziwy boom, a konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i coraz chętniej kupują luksus online.

Dane Barclays, zebrane w lipcu i sierpniu bieżącego roku wskazują, że branża produktów kosmetycznych i zdrowotnych jest w rozkwicie. W sierpniu wydatki konsumentów wzrosły o 7,3 proc. rok do roku.

Blisko połowa (46 proc.) konsumentów jest przekonanych, że produkty kosmetyczne i zdrowotne są dla nich niezbędne, w związku z tym są gotowi na wydatki na te cele. 

Karen Johnson, szefowa ds. sprzedaży detalicznej w Barclays UK potwierdziła, że dane wskazują jednoznacznie na kluczową rolę mediów społecznościowych. Mają one duży wpływ na decyzje konsumentów podczas zakupów dokonywanych online, co jest dowodem na ciągle rosnące znaczenie tych platform w aspekcie handlu. 

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki, co jest wynikiem ogólnego wzrostu cen i kosztów utrzymania. Konsumenci skupiają się na produktach, mających poprawić ich samopoczucie (wellness, self-care). Nie zamierzają też oszczędzać na artykułach farmaceutycznych, perfumach oraz produktach do pielęgnacji włosów oraz ciała.

Analizując ten boom na rynku kosmetycznym, firma konsultingowa McKinsey przewiduje, że sektory produktów luksusowych z najwyższych półek cenowych (np. La Mer i Byredo) oraz super luksusowych (Guerlain, La Prairie) mogą wzrosnąć z ok. 15,7 mld funtów (20 mld dolarów) w 2023 roku do ok. 31,4 mld funtów (40 mld dolarów) do 2027 roku.

Sklepy online, oferujące kosmetyki luksusowe, potwierdzają ciągły wzrost konsumentów, którzy szukają produktów wyższej jakości i przystępnych cenowo do użycia w zaciszu domowym. Klienci uważają, że kosmetyki kupowane przez internet są dla nich bardziej przystępne, niż w przypadku tradycyjnych sklepów detalicznych.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze kosmetycznym. Dzięki social mediom wzrosła sprzedaż tańszych, “alternatywnych” odpowiedników drogich kosmetyków (tzw. dupes) dzięki konsumentom, którzy chcą zaoszczędzić. 

Zakupy dokonywane bezpośrednio z platform społecznościowych rosną. Wg Barclays, 27 proc. respondentów kupiło już w ten sposób produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, a 17 proc. zakupiło perfumy na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Z badania wynika, że zmieniające się potrzeby konsumentów mają wpływ na przeobrażenia w branży kosmetycznej. Zdaniem ekspertów, marki będą musiały odpowiednio zareagować i dostosowywać się do tych zmian. Wg Barclays, marki kosmetyczne powinny maksymalnie wykorzystywać platformy internetowe i oferować kupującym różne możliwości dokonywania zakupów. Te zachodzące w branży zmiany powinny być uwzględniane również przez sprzedawców detalicznych, którzy chcą nadążać za nowymi potrzebami i zachowaniami konsumentów. 

Czytaj też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.12.2024 00:00
TikTok Shop podbija rynek: 45 proc. Amerykanów i Amerykanek robi zakupy na platformie
MART PRODUCTION

Nowe badanie przeprowadzone przez Coefficient Capital i The New Consumer ujawnia, że niemal połowa amerykańskich konsumentów dokonała zakupów za pośrednictwem TikTok Shop. Największą popularnością cieszą się kategorie mody i urody, co wskazuje na rosnące znaczenie handlu społecznościowego w USA.

Raport dotyczący trendów konsumenckich na 2025 rok, opracowany przez Coefficient Capital i The New Consumer, pokazuje, że aż 45 proc. ankietowanych Amerykanów korzystało z TikTok Shop do zakupu produktów. W badaniu uwzględniono 11 ankiet przeprowadzonych wśród ponad 3 tysięcy konsumentów z USA. Najnowszy etap badań zrealizowano w grudniu tego roku.

Według raportu największym zainteresowaniem w TikTok Shop cieszą się produkty z kategorii mody i urody. Dominacja tych segmentów podkreśla kluczową rolę platformy w promowaniu trendów i wyznaczaniu kierunków zakupowych, szczególnie wśród młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z i Millenialsi. Popularność zakupów na TikTok Shop jest kolejnym dowodem na zmianę preferencji konsumentów w kierunku tzw. handlu społecznościowego.

Wzrost popularności TikTok Shop odzwierciedla globalny trend integracji mediów społecznościowych z platformami zakupowymi. Badanie Coefficient Capital potwierdza, że social commerce staje się jednym z głównych motorów rozwoju handlu online. W 2025 roku można się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia tego kanału sprzedaży, szczególnie w kontekście intensywnej aktywności młodych użytkowników platformy.

Czytaj także: TikTok wprowadza zakaz beauty filtrów dla niepełnoletnich: ochrona młodzieży czy początek nowej ery w social media?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. grudzień 2024 19:00