StoryEditor
E-commerce
09.07.2018 00:00

Groupon na sprzedaż? Platforma sprzedająca kupony szuka inwestora

Wysocy rangą menedżerowie Groupona oraz występujący w imieniu firmy przedstawiciele banków kontaktowali się w ostatnich miesiącach z "kilkoma spółkami publicznymi", by wzbudzić zainteresowanie przejęciem firmy - donosi serwis "Recode". Wśród podmiotów, które potencjalnie mogłyby skupić akcje platformy za pomocą której można nabyć m.in. kupon na wizytę w salonie kosmetycznym czy fryzjerskim, wskazywani są obecni już w akcjonariacie spółki chiński Alibaba i amerykański InterActiveCorp.

Groupon w ciągu niemal 10 lat istnienia przeszedł ewolucję od serwisu specjalizującego się w zakupach grupowych w kierunku platformy sprzedażowo-marketingowej. Notowana na nowojorskiej giełdzie NASDAQ spółka w 2017 r. wygenerowała globalnie 2,84 mld dolarów przychodów, co było wynikiem najsłabszym od pięciu lat. Zarazem jednak Groupon pokazał zysk po raz pierwszy od 2014 r.

"Recode" powołując się na dwa źródła twierdzi, że Groupon został wystawiony na sprzedaż, a poszukiwania nowego właściciela firmy trwają. Rzecznik prasowy Groupona odmówił serwisowi komentarza na ten temat.

Zdaniem portalu, potencjalni inwestorzy mieli już od dłuższego czasu wiedzieć, że Groupon jest otwarty do rozmów o zmianach właścicielskich, jednak ponoć dopiero w czerwcu br. rozmowy nt. akwizycji stały się "wyjątkowo agresywne". "Recode" zaznacza zarazem że nie wie, jaki będzie ich finał.

Serwis przypomina, że w przeszłości pojawiały się już spekulacje nt. tego, że Groupon mógłby zostać wchłonięty przez Alibabę lub IAC. Za chińskim inwestorem miałby przemawiać fakt, że Alibaba już od 2016 r. posiada blisko 6 proc. udziałów w firmie z Chicago. Nazwa IAC pojawia się natomiast w plotkach głównie za sprawą Joey'a Levina, który zasiada w radzie nadzorczej Groupona, a w IAC sprawuje funkcję dyrektora generalnego.

Najwięksi akcjonariusze instytucjonalni Groupona to obecnie (w kolejności od największej liczby udziałów): FMR, Vanguard Group, Alibaba, Blackrock, Jericho Capital Asset Management i First Trust Advisors.

Groupon ma w Polsce ok. 9 mln użytkowników i współpracuje bądź współpracował w naszym kraju z 30 tys. partnerów. W minionym roku firma otworzyła w katowickim Supersamie drugie w Polsce biuro, w którym zatrudnienie ma znaleźć docelowo ok. 500 osób. W polskiej centrali Groupona w Warszawie pracuje ok. 700 osób.

Od lutego ubiegłego roku dyrektorem zarządzającym Groupona w Polsce jest Krzysztof Wnęk. Jak tłumaczył Wnęk obejmując stanowisko, firma pod jego wodzą ma skupić swoje wysiłki na przekształceniu nawyku klientów do przeglądania ofert w nawyk "codziennych, wyjątkowych zakupów". Platforma Groupona miałaby się stać "marketingowym i transakcyjnym napędem dla lokalnych przedsiębiorstw".

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 09:31