StoryEditor
E-commerce
13.12.2022 00:00

Gemini.pl zmieniło się z e-apteki w portal zdrowia. Co to oznacza dla rynku?

Apteka internetowa Gemini.pl zmieniła sposób funkcjonowania. Od 11 grudnia stała się „kompleksową platformą zdrowia”. Oprócz już wcześniej dostępnych funkcji zakupu leków i kosmetyków oferuje też strefę poradnikową dotyczącą kwestii związanych m.in. ze zdrowiem i urodą. Jako portal będzie teraz miała możliwość realizacji płatnych reklam i wprowadzenia marketplace.

– W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby pacjentów Gemini.pl staje się kompleksową platformą zdrowia. Z początkiem grudnia br. na portalu użytkownicy będą mogli skorzystać między innymi z szerokiego asortymentu drogeryjnego, a także z produktów aptecznych. Platforma jest intuicyjnym i wygodnym miejscem stworzonym w oparciu o innowacyjne technologie – podało Gemini w komunikacie.

W ostatnich 5 latach odsetek Polaków, którzy przyznali, że kupili lek w aptece internetowej wzrósł z 2 do 16 proc. (źródło: Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027). Z kolei zgodnie z najnowszym raportem firmy Gemius „E-commerce w Polsce w 2021 r.”, aż 77 proc. badanych regularnie dokonuje zakupów online.

– Tendencja wzrostowa tych zjawisk utrzymuje się już od kilku lat. Zauważalnym i rosnącym trendem jest też poszukiwanie przez pacjentów informacji na temat schorzeń i innych tematów z obszaru zdrowia – podaje firma.

Odpowiedzią na ten trend ma być właśnie platforma Gemini.pl, która została stworzona na bazie największej w Polsce apteki internetowej. Nadal będzie oferować sprzęt medyczny, leki, suplementy diety i asortyment drogeryjny. Teraz jednak pojawiły się też nowe zakładki.

W Poradniku Gemini znajdują się artykuły ekspertów z zakresu zdrowia, m.in. profilaktyki, schorzeń i praw pacjenta.

– To przestrzeń służąca przekazywaniu wiarygodnych i najnowszych informacji oraz porad o tematyce zdrowotnej. Eksperci zamieszczają artykuły z myślą o osobach w każdym wieku. Teksty dotyczą macierzyństwa, profilaktyki chorób, zdrowego stylu życia, diety czy dolegliwości osób starszych – wyjaśnia Gemini w komunikacie.

Z kolei za pośrednictwem zakładki Zapytaj farmaceutę można uzyskać pomoc farmaceuty w zakresie stosowanych leków, doboru odpowiedników czy ewentualnych interakcji. Całość komunikacji odbywa się za pośrednictwem formularza kontaktowego.

W ocenie ekspertów stworzenie portalu na bazie e-apteki to bardzo ciekawa zmiana na rynku aptek internetowych w Polsce.

– Otwiera to między innymi możliwość realizacji płatnych reklam i wprowadzenie marketplace – skomentował na portalu Linkedin Remigiusz Chrzanowski, ekspert rynku e-commerce, który rozwijał największe polskie biznesy online w branży Health & Beauty (m.in. doz.pl, SuperPharm.pl, Gemini.pl, Aptelia.pl i eMAG.pl)

Dodał, że biorąc pod uwagę, że kilka tygodni temu doz.pl szukał managera marketplace widać, że szykuje się ciekawa walka o prymat na rynku.

– Stracić mogą drogerie i sklepy beauty, które mocno zależą od płatnego ruchu oraz apteki, które analogicznej zmiany do Gemini, Doz czy Allecco.pl nie wprowadzą u siebie. Sporo jeszcze przed nami, ale wszystko zmierza w kierunku konsolidacji i wyłonienia mocnych liderów niczym na rynku Consumer Goods – podsumowuje Remigiusz Chrzanowski.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. luty 2025 04:47