StoryEditor
E-commerce
25.02.2020 00:00

Amazon wchodzi do Polski: co czeka nasz e-handel? [ANALIZA]

Amazon wchodzi do Polski – jak zmieni to polski rynek e-commerce? Do jakiego stopnia Amazon zagraża firmom działającym w Polsce?

Aby zobaczyć, co może nastąpić w najbliższej przyszłości, warto przyjrzeć się... Australii, gdzie Amazon wystartował pod koniec 2017 r. Marka Amazon monitorowana jest w australijskiej edycji badania YouGov BrandIndex, co umożliwiło śledzenie rozwoju firmy.

Mimo że oferta Amazon na rynek australijski była znacznie bardziej rozbudowana niż przy wejściu na jakikolwiek rynek wcześniej, w początkowych 2 latach Amazon nie odnotował tam spektakularnego wzrostu. Konsumenci potrzebowali czasu, by nabrać zaufania do marki, a dodatkowo w mediach pojawiły się liczne artykuły krytykujące Amazona za znaczące zróżnicowanie cen pomiędzy Australią a USA (np. 1049 $ w przeliczeniu na dolary amerykańskie w porównaniu z 604 $ za iRobot Roomba 890). Dopiero ubiegłoroczny sezon zakupów świątecznych przyniósł radykalny przyrost liczby klientów.

Przez cały 2018 i 2019 r. odsetek Australijczyków kupujących w Amazon rósł bardzo powoli, osiągając poziom ok. 13 proc. w listopadzie 2019 r. Jednak ubiegłoroczny okres świątecznych zakupów wiele zmienił - odsetek klientów kupujących w Amazon wzrósł w ciągu kilku tygodni do poziomu 17-19 proc., a w przeciwieństwie do poprzedniego roku, wysoki poziom utrzymał się przez cały styczeń. To w grudniu Amazon umożliwił australijskim klientom zakupy z USA poprzez australijską witrynę, co niewątpliwie wpłynęło na atrakcyjność oferty.

W Polsce Amazon startuje ze stosunkowo dobrej pozycji, ponieważ od dłuższego czasu dostępna jest polska wersja niemieckiej strony, co ułatwiło zakupy klientom z naszego kraju jeszcze przed oficjalnym wejściem na nasz rynek. W badaniu "Zakupy internetowe Polaków " zrealizowanym przez Inquiry w listopadzie 2019 r. odsetek osób, które kupiły coś w Amazon w ciągu ostatniego roku wynosił już ponad 10 proc. W ślad za wejściem do Polski należy oczekiwać wprowadzenie usług Amazon Prime, Amazon Echo, Alexa i innych ofert, które zrewolucjonizowały rynek e-commerce w innych krajach.

- Najważniejsze marki na polskim rynku e-commerce to Allegro i OLX, na trzecim miejscu jest Aliexpress. Walka z tak silną konkurencją nie będzie łatwa, a klienci w Polsce kładą duży nacisk nie tylko na ceny, ale i koszty dodatkowe (takie jak koszty wysyłki). Tak jak w Australii, badanie YouGov BrandIndex pozwoli nam monitorować sytuację na naszym rynku - komentuje Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 09:43