Liderzy partii martwią się dominacją największych chińskich firm internetowych, które rozwijają się w dziedzinie finansów, usług zdrowotnych i innych wrażliwych dziedzin. Partia twierdzi, że egzekwowanie przepisów antymonopolowych, zwłaszcza w dziedzinie technologii, jest w tym roku priorytetem.
Alibaba Group została ukarana grzywną za „nadużywanie swojej dominującej pozycji” w celu ograniczenia konkurencji ze strony sprzedawców detalicznych korzystających z jej platform i utrudniania „swobodnego obrotu” towarami - ogłosiła Państwowa Administracja ds. Regulacji Rynku.
Ogłosiła grzywnę równą 4 proc. całkowitej sprzedaży w 2019 roku chińskiego giganta, która wyniosła 455,712 miliardów juanów (69,5 miliarda dolarów). „Alibaba przyjmuje karę szczerze i zapewni jej zgodność z determinacją” - podała firma w oświadczeniu. Obiecała „działać zgodnie z prawem z najwyższą starannością”.
To posunięcie jest nowym niepowodzeniem dla Alibaby i jej założyciela miliardera, Jacka Ma, po listopadowej decyzji regulatorów o zawieszeniu debiutu giełdowego Ant Group, platformy finansowej wydzielonej z giganta e-commerce. Byłaby to największa na świecie pierwsza oferta publiczna w zeszłym roku.
Alibaba, uruchomiona w 1999 r., obsługuje platformy handlu detalicznego, B2B i C2C, ale rozszerzyła też działalność na usługi finansowe, produkcję filmową i inne dziedziny.
W lutym rząd wydał wytyczne antymonopolowe mające na celu zapobieganie praktykom antykonkurencyjnym, takim jak umowy na wyłączność z kupcami i wykorzystywanie subsydiów do wyparcia konkurentów. W marcu 12 firm, w tym Tencent Holdings, który obsługuje gry i popularny komunikator WeChat, zostało ukaranych grzywną w wysokości 500 000 juanów (77 000 dol.) za nieujawnienie wcześniejszych przejęć i innych transakcji.
W grudniu organy regulacyjne oświadczyły, że analizują potencjalnie antykonkurencyjne praktyki Alibaby, w tym politykę nazwaną „Wybierz jedną z dwóch”, która wymaga od partnerów biznesowych unikania kontaktów z jej konkurentami. Również w grudniu organy regulacyjne ogłosiły, że na spotkanie wezwano kierownictwo Alibaby, jej głównego konkurenta, JD.com, oraz cztery inne firmy internetowe i ostrzeżono, aby nie wykorzystywała swojej dominacji na rynku do powstrzymywania konkurencji.