Raport Nielsena pod nazwą “wE- COMMERCE” na temat zakupów FMCG online obejmuje trzy kategorie produktów: spożywcze, kosmetyki oraz chemię domową.
Kupujący produkty FMCG w sieci to pod względem demograficznym przeciętny internauta, ale jeśli przyjrzymy się tym najbardziej aktywnym w e-commerce (najwięcej zakupów, największe zróżnicowanie kupowanych kategorii produktowych i wykorzystywanych kanałów oraz najwyższa wartość koszyka) to częściej będą to kobiety w wieku 25 – 44 lata.
Zakupów produktów FMCG online dokonują najczęściej na portalach, np. Allegro, Zalando (37 proc.), w e-drogeriach, np. Rossmann, Drogeria Natura, Super-Pharm (24 proc.), w e-marketach, np. Tesco, Auchan, Carrefour, Frisco (18 proc.), e-aptekach, np. DOZ (11 proc.), e-perfumeriach, np. Notino, Sephora, Douglas (8 proc.).
- Na zakupy artykułów FMCG w internecie poświęcamy średnio ok. 177 zł i niecałe 30 minut, choć co czwartej osobie zajmuje to nieco dłużej. Wśród produktów spożywczych wybieramy przede wszystkim: kawę (61 proc.), żywność dla zwierząt (58 proc.) oraz herbatę (53 proc.). W kosmetykach przeważają: żele pod prysznic (53 proc.), perfumy i szampony (po 51 proc.), zaś w chemii domowej: produkty do prania (64 proc.), środki czystości (62 proc.), a także płyny do naczyń (54 proc.) - mówi Karolina Flaht - Soroka, client business partner w firmie Nielsen.
Według ekspertów, liczba konsumentów kupujących produkty FMCG w internecie nadal będzie rosła – 56 proc. aktualnie kupuje, natomiast zainteresowanie deklaruje 63 proc. wszystkich internautów. Wzrost ten jest raczej umiarkowany, dlatego dalszego rozwoju sprzedaży online należy upatrywać nie tylko we wzroście penetracji, co również we wzroście częstotliwości zakupów. Dlaczego rozważamy zakupy artykułów FMCG online?
Zdaniem autorki raportu decyduje wygodna dostawa do domu bez konieczności dźwigania, szczególnie w przypadku zakupów w e-marketach (motyw 63 proc. kupujących), atrakcyjne ceny produktów, najbardziej tych kupowanych w e-aptekach, e-perfumeriach czy na portalach (motyw około połowy kupujących), jak również oszczędność czasu, będąca uniwersalnym dla wszystkich kanałów motywem zakupów online,
- Także silna potrzeba rozsądnego kupowania, tzw. „smart shopping” (kontrolowania budżetu, bieżącego sprawdzania recenzji produktów, weryfikowania potrzeb z tym co jest w domu) to główna zaleta kupowania przez internet, na jaką wskazują zwolennicy e-commerce w FMCG - podsumowuje autorka raportu.
Wciąż jednak część konsumentów nie dostrzega takich korzyści, zwracając jednocześnie uwagę na wady, takie jak: brak możliwości dotknięcia czy wypróbowania produktu przed zakupem oraz wysokie koszty dostawy. Wielu z nich przyznaje również, że sklepy internetowe są dla nich przede wszystkim źródłem informacji, odwiedzają je, ale nie dokonują zakupów, ponieważ chcą tylko zobaczyć, jak działają lub twierdzą, że nie znaleźli interesującego ich produktu.