Drogeria Jasmin w Kępnie buduje rozpoznawalność marki, uczestnicząc we wszystkich wydarzeniach w życiu miasteczka. Festyny, oficjalne uroczystości, imprezy sportowe i kulturalne – oni zawsze tam są. Dzięki temu wielu klientów traktuje zakupy w Jasminie jak wizytę u dobrych znajomych.
Należąca do sieci Jasmin drogeria mieści się w samym rynku Kępna, gdzie krzyżują się drogi większości mieszkańców tego sympatycznego miasteczka. Zlokalizowana na parterze kamienicy, kusi przechodniów podwójną witryną, w której aranżowane są przyciągające wzrok ekspozycje towarów z aktualnej promocji i nowości kosmetyczne. Atrakcyjna wystawa zaprasza do wizyty i zakupów.
Po wejściu do środka ochota na zakupy jeszcze się zwiększa. Białe ściany, jasna podłoga i lekkie regały z przejrzystymi cenownikami podkreślają wrażenie czystości i powiększają optycznie niezbyt dużą salę sprzedaży. Wnętrze wystrojone zostało zaskakująco prostymi środkami: na ścianach nad regałami umieszczono pas kolorowych grafik informujących o rozmieszczeniu poszczególnych grup towarowych, a na szczytach regałów wyspowych i gablot porozmieszczano całe naręcza – chciałoby się powiedzieć bukiety – firmowych baloników w charakterystycznym dla sieci Jasmin kolorze, zbliżonym do czystej magenty. I to wszystko! Tanio i bezpretensjonalnie, a przy tym skutecznie, bo całość robi naprawdę miłe wrażenie.
Samodzielność jako czynnik motywacyjny
Balonikowy wystrój wymaga systematycznego uzupełniania, ponieważ regularnie wynoszony jest w rączkach najmłodszych klientów i klientek, co jednak cieszy ekspedientki, które same chętnie obdarowują dzieciaki, bo to przecież dodatkowa atrakcja drogerii. Dorosłe klientki chwalą sobie za to bogatą i atrakcyjną cenowo ofertę kosmetyków kolorowych, do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów. W sieci Jasmin preferuje się system sprzedaży preselekcyjnej – jak to fachowo nazywają ekspedientki – stanowiący połączenie samoobsługi i sprzedaży tradycyjnej. Klienci mają dostęp do większości towarów, a także wszelkiego rodzaju próbek i testerów, ale mogą też liczyć na fachową poradę personelu.
Warunkiem skuteczności takiej metody sprzedaży jest zaangażowanie i fachowość sprzedawczyń. Najlepszą ilustracją postawy dziewczyn z kępieńskiego Jasminu niech będzie następująca anegdota: zapytane o system motywacyjny, zaraz po bodźcach czysto finansowych wskazały one … organizowane w sieci szkolenia i możliwość podnoszenia kwalifikacji. Następnie podkreślały, że przełożeni nie sprawują stałej kontroli nad ich codzienną pracą, pozwalając na znaczną samodzielność i okazując zaufanie. W zgłoszeniu do konkursu Drogeria roku napisały: „Ten element motywacji jest dla nas bardzo ważny. Czujemy się bardziej odpowiedzialne i z radością angażujemy się w powierzone zadania.”
Współwłaściciel drogerii Grzegorz Wyszyński przyznał z pewnym zaskoczeniem, że nie znał treści zgłoszenia, a po chwili nie bez satysfakcji dodał: – To się zgadza, nasze pracownice mają duży margines samodzielności. I potwierdzam też, że są odpowiedzialne i zaangażowane. Na przykład, to one wysłały zgłoszenie konkursowe, a mnie po prostu o tym fakcie poinformowały.
Stawiamy na rozpoznawalność marki
Bodaj najbardziej charakterystyczne dla strategii sieci Jasmin jest aktywne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności. Organizowane w Kępnie uroczystości, np. z okazji Dni Miasta i Gminy, a także imprezy plenerowe – festyny, koncerty, zawody sportowe – są okazją do zaistnienia na lokalnym forum, do podniesienia rozpoznawalności marki. Wystarczy parasol, baner z logo, różne próbki i gadżety firmowe i oczywiście mnóstwo baloników, by zaistnieć w świadomości uczestników imprezy. Także wszelkie okazje i święta – Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Mikołajki czy Boże Narodzenie – stanowią doskonały pretekst do organizowania różnych promocji, konkursów czy akcji lojalnościowych.
– Tego rodzaju działania, jeśli są prowadzone systematycznie i z pomysłem, przynoszą znaczne korzyści wizerunkowe – zapewnia Grzegorz Wyszyński – Stopniowo stajemy się coraz bardziej rozpoznawalni i lubiani. Dotyczy to zresztą nie tylko marki Jasmin, ale także bezpośrednio samych naszych pracownic, które są przecież pierwszymi ambasadorkami naszej marki. Uczestnicząc w różnego rodzaju imprezach, ale też na przykład prowadząc własne profile na portalach społecznościowych, stają się swego rodzaju liderkami, upowszechniają wiedzę o kosmetykach czy makijażu, a przy okazji promują logo Jasmin. W niewielkiej miejscowości, takiej jak Kępno, taka aktywność przekłada się nie tylko na prestiż, ale także pośrednio na wyniki sprzedażowej drogerii – podsumowuje nasz rozmówca.
Konrad Kaszuba