Asortyment od „a” do „z”
Zgłoszony do konkursu Drogeria Roku sklep jest najmłodszym „dzieckiem” państwa Konopka – działa w Zambrowie od 2007 r. Na powierzchni 100 mkw. sali sprzedaży mieszczą się kosmetyki ze wszystkich najważniejszych kategorii. Uwagę przyciąga bardzo szeroka reprezentacja kosmetyków kolorowych. Do dyspozycji klientek są już szafy takich marek jak: L’Oréal, Maybelline, Rimmel, Miss Sporty, Hean, Joko, a wkrótce dołączy Gosh. W asortymencie znajdują się również kosmetyki do makijażu Astor, Max Factor i wiele innych marek, bo kolorówka jest kategorią najbardziej marżową. Najwięcej ilościowo sprzedaje się jednak kosmetyków pielęgnacyjnych. Nivea, L’Oréal, Garnier, Eris, Dermika, AA Oceanic, Dax Cosmetics, Soraya, to tylko niektóre z marek wypełniających półki. Bardzo ważną kategorią są również zapachy. – Można powiedzieć, że mamy asortyment od „a” do „z” ze średniej i niższej półki cenowej. Teraz przygotowujemy się do wprowadzenia zapachów selektywnych, ponieważ klienci coraz częściej o nie pytają. Szukają dobrych, znanych, oryginalnych perfum – mówi Irena Konopka. Zapachy selektywne będą eksponowane w zamykanej, szklanej gablocie, pasującej do wystroju wnętrza. Ten całościowy, miły wystrój wnętrza to projekt własny właścicieli sklepu. Ściany w kolorze pistacji współgrają z brązowo-turkusową tapetą, która została wykorzystana w obrębie drzwi i lady kasowej. Meble są wykonane z płyty wiórowej w dwóch kolorach: dół z szufladami to ciemny dąb, a góra – mleczny jesion.
Wsparcie sprzedaży przynosi efekty
Drogeria mieści się w pasażu handlowym, gdzie działają inne punkty handlowe i usługowe. Najbliższa konkurencja to położona około 400 metrów dalej drogeria À propos. Państwo Konopka budują grono lojalnych klientów dzięki systematycznym działaniom promocyjnym. W sklepie obowiązują karty stałego klienta. Kupujący mogą liczyć na 3- lub 5-proc. rabat. Ekspedientki dysponują aparatem do mierzenia poziomu nawilżenia skóry. Wizażystki ze współpracujących z drogerią firm, m.in. Coty i Hean, prowadzą pokazy makijażu. – To przynosi świetne efekty, już w dniu samego pokazu wizażystka „sprzedaje” poprzez swoje zaangażowanie kosmetyki, na których pracuje, ale nie tylko. Przy okazji często promuje również inne produkty z asortymentu danej firmy – mówi Irena Konopka.
Duży wpływ na kontakty z klientami i wizerunek sklepu ma profesjonalny personel. Właściciele drogerii dbają o kształcenie i rozwój pracowników. Stosują również szereg działań motywacyjnych, m.in. udział w spotkaniach integracyjnych, szkolenia i możliwość zakupu towarów z całej oferty firmy bez marży.
Kolejny krok w rozwoju
Wszystkie sklepy państwa Konopka powstawały z potrzeby rynku i chęci osobistego rozwoju właścicieli, którzy niegdyś działali w sieci Drogerie Natura. Wycofali się z niej, ponieważ firma Polbita zdecydowała się pójść w kierunku sklepów własnych. Obecnie zdecydowali się na współpracę z nową siecią franczyzową.
– Od jakiegoś czasu współpracujemy z firmą SC Ewa, która organizuje sieć Eurodrogeria. Ważne jest dla nas to, że o tym projekcie rozmawiamy z właścicielami firmy, a nie z kimś przez nich wynajętym do organizacji sieci. Wydaje nam się, że przez wspólny szyld może wzrosnąć rozpoznawalność naszych sklepów. Liczymy również na dobre promocje, które pomagają walczyć z konkurencją i utrzymać się na rynku. Umowa z Eurodrogerią nas nie ogranicza. Trzeba po prostu próbować czegoś nowego. Absolutnie nie narzekamy, że należeliśmy do sieci Drogerie Natura. Nie wiadomo, gdzie byśmy byli, gdybyśmy do niej nie należeli. Wiele się nauczyliśmy. Przystąpienie do Eurodrogerii traktujemy więc jako kolejny krok w naszym rozwoju – mówią państwo Konopka.
W każdej drogerii Irena i Mariusz Konopka starają się oferować urozmaicony asortyment. – Nie mamy problemu z wyborem towaru, bo już znamy się na tym biznesie i znamy swoich klientów. Najtrudniej było otworzyć pierwszy sklep, teraz idziemy siłą rozpędu – mówią.
ul. Białostocka 17, Zambrów
Kategoria: sklep niezależny lub zrzeszony w sieci franczyzowej
Powierzchnia sprzedaży: 100 mkw.
Liczba zatrudnionych: 2
Średnia liczba klientów tygodniowo: 645
Średnia wartość koszyka zakupowego: 22 zł
Liczba pozycji asortymentowych: ok. 10 000
Tekst: Katarzyna Bochner
Wiadomości Kosmetyczne, Listopad-Grudzień 2009 Nr 11-12(37)
Kosmetyki – produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy!