Na ulicę Długą w Łomży – tak jak na Chmielną w Warszawie – przychodzi się głównie na zakupy. Zdzisław Koźlarzewski prowadzi tu swój sklep kosmetyczny od 1991 roku. W tym czasie sporo się zmieniło, np. naprzeciwko wyrosła konkurencja w postaci Rossmanna. Można było zwinąć manatki i szukać innego zajęcia (ewentualnie lokalizacji) albo zostać i stawić czoła sieciowemu potentatowi. Właściciel drogerii postanowił zawalczyć. Tym, co pozwoliło mu przetrwać, była modyfikacja oferty.
– Zrezygnowałem z masówki typu tańsze kremy, żele pod prysznic, szampony. Kiedyś miałem tego dużo, teraz podobny asortyment traktuję wybiórczo. Wszedłem natomiast w bardziej zaawansowaną półkę – mówi Zdzisław Koźlarzewski. W efekcie w ofercie Besta znalazły się produkty, których zakup wymaga konsultacji. A wiadomo przecież, że personel supermarketów (nie tylko tych kosmetycznych) nie zawsze ma wiedzę i czas, żeby służyć radą. Tymczasem w drogerii Best pracują wyłącznie fachowcy. Trzy zatrudnione tu pracownice nie dość, że mają wieloletni staż, to jeszcze każda z nich posiada wykształcenie kosmetyczne.
– Mamy w ofercie takie produkty, z którymi klientki mogą mieć problemy, np. nowe linie kremów, które zawierają innowacyjne składniki. Kobieta zanim kupi, chce wiedzieć, jak to działa. Nie każda pani wie, co to jest silikonowa mascara czy podwójny tusz z odżywką – wylicza właściciel. Jego zdaniem, typowa klientka nie śledzi tego, co dzieje się w kosmetyce, wie tyle, ile jej potrzeba i ewentualnie prosi, żeby jej coś zaproponować. – W tym nasza siła. Moje pracownice stale się uczą. Regularnie uczestniczą w szkoleniach organizowanych m.in przez Eris, Dermikę, Dax Cosmetics, Oceanic. To bardzo pomaga. Wiem, bo sam kiedyś stałem za ladą – dodaje Zdzisław Koźlarzewski.
Robiąc zakupy w Beście można odnieść wrażenie, że nie ma na rynku takiego produktu, którego brakowałoby w ofercie. Każdy centymetr kwadratowy sklepu jest tu umiejętnie zagospodarowany. Co ciekawe, duże nagromadzenie towaru na małej powierzchni w ogóle nie utrudnia poruszania się w sklepie. Za to wszystko jest pod ręką. Tusze, puder, podkłady, szminki, kremy wystawione są tak, by klientki mogły ich dotknąć i wypróbować. To wszystko plus sympatyczny, kompetentny personel i sukces gotowy.
Drogeria Best, ul. Długa 3, Łomża
Kategoria: sklep niezależny lub zrzeszony w sieci franczyzowej
Powierzchnia sprzedaży: 60 mkw.
Średnia liczba klientów tygodniowo: 450
Średnia wartość koszyka zakupów: 60 zł
Liczba pozycji asortymentowych: 12 000
Wszystkie kosmetyki wystawione są tak, aby klientki mogły ich dotknąć i wypróbować
Wiadomości Kosmetyczne, Styczeń 2010 Nr 1(38)
Kosmetyki – produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy!