StoryEditor
Szkolenia
30.11.2014 00:00

Światło sprzedaje

Co trzeba wiedzieć o oświetleniu drogerii? Skutecznie wspiera sprzedaż, przyciąga klientów i sprawia, że czują się komfortowo. Może też stanowić atut wnętrzai wpływać na jego efektowną aranżację. Jednak, by tak się stało, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Nowoczesne sklepy, by odnieść sukces, wpływają na zmysły klientów. Najważniejszym jest wzrok. To charakter wnętrza, wygląd towaru i sposób jego prezentacji decydują o tym, że ten sam produkt sprzedaje się w jednym miejscu lepiej, a w drugim gorzej. Dlatego oświetlenie w obiektach handlowych pełni rolę równie istotną co atrakcyjne ceny lub profesjonalna obsługa.
W drogeriach światło ma jeszcze większe znaczenie z uwagi na to, że klienci oczekują od takich miejsc najwyższego poziomu estetyki i przejrzystości oferty, a dokładne zapoznanie się z produktami i wybór odpowiedniego kosmetyku wymaga doskonałego oświetlenia.
Więcej światła, większe zyski
Dynamiczny rozwój technologii oświetleniowych daje dziś niemal nieograniczone możliwości doboru źródeł i dopasowania ich do potrzeb konkretnej przestrzeni.  W przypadku drogerii liczy się przede wszystkim duża ilość światła i jego prawidłowy rozkład. Można to zaobserwować na przykładzie gigantów branży, których salony zawsze są oświetlone jasno i równomiernie, wręcz skąpane w świetle. W ten sposób zapewniają odpowiedni komfort klientom i  zachęcają ich do dłuższego pobytu w drogerii. To, w połączeniu z takimi czynnikami jak atrakcyjne ceny oraz ciekawa oferta produktowa, przekłada się na sukces sklepu kosmetycznego.  Dobre oświetlenie wymaga jednak odpowiednich nakładów finansowych. Warto więc wybrać taką technologię, która nie spowoduje radykalnego wzrostu wydatków na energię, a niekiedy może je wręcz obniżyć.
Warto postawić na LED
Prym w tej kwestii wiodą systemy oświetlenia diodowego. Nowoczesne źródła LED pobierają minimalne ilości prądu przy dużej jasności generowanego światła. Liderzy branży docenili te zalety i chętnie modernizują swoje oświetlenie z wykorzystaniem wciąż rozwijającej się technologii diodowej. Efektem jest zmniejszenie zużycia energii  w obiekcie, a w wielu przypadkach nawet redukcja kosztów utrzymania sklepu. Ponadto oświetlenie tego typu nie wymaga częstych napraw i wymiany źródeł. Lampy LED pozostają sprawne latami. To odróżnia je na przykład od technologii metalohalogenowej, którą cechuje stosunkowo spora awaryjność, duże ilości generowanego ciepła oraz zmiana barwy w trakcie pracy, co przekłada się na obniżenie jakości całego systemu oświetlenia w sklepie.
Ile to kosztuje?
Średni koszt wyposażenia bardzo dobrze oświetlonej drogerii (1000 lx), to ok. 100 zł za mkw. Przykładowo modernizacja oświetlenia w obiekcie o powierzchni 100 mkw. wyniesie 10 tys. złotych. Cena może być niższa, jeżeli użyjemy mniej opraw. Światło o natężeniu 500 lx też spełnia swoją rolę, jednak chcąc uzyskać najlepsze efekty, należy zapewnić możliwie największą jasność w obiekcie. Modernizację systemu oświetlenia najlepiej oddać w ręce profesjonalnej firmy. Specjaliści przeprowadzą ją w sposób kompleksowy. Najpierw wykonają dokładny audyt, który określi niedobory i wady starego systemu, następnie stworzą projekt oparty o skrupulatne symulacje komputerowe, a następnie zaproponują oprawy najlepiej odpowiadające warunkom danej przestrzeni. Zrobią to też w taki sposób, by modernizacja była jak najbardziej opłacalna – zarówno w momencie zakupu oświetlenia, jak i przez cały okres jego funkcjonowania. Jeżeli jednak ktoś chce wziąć na siebie część obowiązków związanych z taką modernizacją, warto, by poznał podstawowe zasady oświetlania sklepów kosmetycznych. To warunek osiągnięcia głównego celu – zwiększenia sprzedaży.
Światło na wystawie
Do pierwszego kontaktu klienta z ofertą drogerii dochodzi już na zewnątrz budynku. Konkretnie wtedy, gdy spogląda on na wystawę sklepu. Ma ona zachęcać, wzbudzać ciekawość i w końcu powodować, że przekroczy próg sklepu.  Światło wystawy jest obietnicą tego, czego potrzebuje klient – buduje przekaz. Mówi, że ten konkretny sklep docenia piękno, zna się na nim i wie, jak je zapewnić. Dlatego bardzo ważne jest, by oświetlenie wystawowe było zaaranżowane z wyjątkową dbałością. Natężenie światła na wystawie musi posiadać odpowiednie proporcje względem światła wewnątrz sklepu – powinno być jaśniejsze. Musi też zostać dopasowane do warunków panujących na zewnątrz. Do tego celu najczęściej stosuje się oprawy typu track light, montowane na szynie, zapewniające duże ilości światła. Produkty można akcentować oprawami downlight, o wąskim kącie świecenia, które nie będą oślepiały przechodniów. Nie zapominajmy też o doborze odpowiedniej barwy światła. Kosmetyki najlepiej prezentują się w białym świetle. Sprawia ono wrażenie świeżości i czystości, dodatkowo dobrze oddaje rzeczywiste kolory, co ma znaczenie w przypadku produktów do makijażu.
Jasne wnętrze
Podstawą dobrego oświetlenia wnętrza drogerii jest oświetlenie ogólne. Powinno przede wszystkim rozchodzić się równomiernie po całym obiekcie. Należy unikać miejsc niedoświetlonych.  Równomierne, jasne światło, o temperaturze barwowej  4000 K odpowiadającej światłu dziennemu, pomaga w orientacji, a najnowsze badania wykazały, że poprawia nastrój i dodaje energii. Biorąc pod uwagę fakt, że ok. 80 proc. decyzji zakupowych dokonywanych jest pod wpływem impulsu i samopoczucia, to bardzo istotna zaleta. Jasne i równomierne światło przyczynia się też do zmniejszenia liczby kradzieży w sklepach – wszystkie zakamarki są dobrze widoczne.
Mówiąc o równomierności światła, należy też pamiętać o jego rozchodzeniu się w płaszczyźnie pionowej. Oznacza to mniej więcej tyle, że powinno padać na półkę z produktami z równym natężeniem od jej podstawy aż do górnej krawędzi. Nawiązując do zasad merchandisingu, produkt niedoświetlony, a więc trudniej rozpoznawalny, jest produktem drugiej kategorii. Klienci mogą go po prostu nie zauważyć lub świadomie pominąć.
Do doświetlania produktów z oferty specjalnej lub luksusowych można użyć opraw kierunkowych typu track light regulowanych (mogą być montowane np. na specjalnej szynie). Umożliwiają one dostosowanie sposobu padania strumienia świetlnego na produkt, w zależności od jego rodzaju i ułożenia. Tak jak w przypadku oświetlenia akcentującego na wystawie, należy unikać ciepłej barwy światła. Wpłynie ona negatywnie na wygląd prezentowanych kosmetyków.
Oprawy LED mają wiele zalet aranżacyjnych, ale ważne jest też to, że generują bardzo małe ilości ciepła. To oznacza mniejsze obciążenie dla klimatyzacji obiektu, a więc unikamy tak zwanych alternatywnych kosztów generowanych przez oświetlenie.
Mówiąc o prawidłowym oświetleniu wnętrza sklepu, trzeba też wspomnieć o zjawisku tzw. olśnienia. Zachodzi ono wtedy, gdy źródła światła znajdują się bezpośrednio w polu widzenia klientów. W efekcie utrudniają orientację, powodują dyskomfort i oślepiają na krótką chwilę. By temu zapobiec, należy stosować oprawy posiadające odpowiedni kąt ochrony oraz wyposażone w specjalne rastry, chroniące wzrok klientów przed najbardziej jaskrawym światłem.
Właściciele dużych sieci kosmetycznych już dawno temu odkryli, że mocne i dobrze zaprojektowane oświetlenie wpływa na powodzenie wśród klientów i  na zwiększenie sprzedaży. To wyraźna wskazówka dla mniejszych drogerii, które poszukują nowoczesnych sposobów zwiększenia swojej konkurencyjności na rynku.  


Dominik Wagner,

ekspert od realizacji systemów oświetlenia
w obiektach komercyjnych w firmie  Lumiverso

WARTO WIEDZIEĆ!

* Kosmetyki najlepiej prezentują się w białym świetle.
Sprawia ono wrażenie świeżości i czystości, dodatkowo dobrze oddaje rzeczywiste kolory, co ma znaczenie w przypadku produktów do makijażu.
* Równomierne, jasne światło, o temperaturze barwowej 4000 K odpowiadającej światłu dziennemu, pomaga w orientacji, a najnowsze badania wykazały, że poprawia nastrój i dodaje energii.
*  Produkt niedoświetlony, a więc trudniej rozpoznawalny, jest produktem drugiej kategorii. Klienci mogą go po prostu nie zauważyć lub świadomie pominąć.
*  Natężenie światła na wystawie musi posiadać odpowiednie proporcje względem światła wewnątrz sklepu – powinno być jaśniejsze.


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
06.06.2024 12:21
Akademia Górnośląska będzie kształcić perfumiarzy. Powstał pierwszy taki kierunek studiów w Polsce
Perfumiarstwo jest dynamicznie rozwijającą się branżąShutterstock
Akademia Górnośląska uruchomiła pierwszy w Polsce kierunek studiów podyplomowych Perfumiarstwo. To odpowiedź na dynamiczny rozwój branży oraz zmieniające się trendy konsumenckie, które prowadzą perfumiarstwo w stronę zindywidualizowanych kompozycji zapachowych. Wśród wykładowców znaleźli się doświadczeni perfumiarze, aromaterapeuci, twórcy marek kosmetycznych i perfumeryjnych.

Akademia Górnośląska w Katowicach po podyplomowych studiach na kierunku Aromaterapia uruchomiła kolejny i pierwszy w Polsce kierunek – Perfumiarstwo.

Jego wprowadzenie uczelnia uzasadnia dynamicznym rozwojem branży perfumiarskiej, na co wpływa postęp technologiczny oraz zmieniające się trendy konsumenckie.

Jako dziedzina łącząca sztukę, naukę i technologię, perfumiarstwo ma przed sobą fascynującą przyszłość. Systematycznie rozwijającym się trendem jest personalizacja i indywidualizacja. Konsumenci coraz częściej poszukują unikalnych zapachów, dostosowanych do ich osobistych preferencji. Coraz częściej firmy oferują niszowe zapachy lub usługi personalizacji, które pozwalają klientom otrzymać zindywidualizowane kompozycje zapachowe. Nadchodzi era zapachów na zamówienie  - czytamy w opisie kierunku przygotowanym przez uczelnię.

Uczelnia zachęca do podjęcia studiów tych, którym marzy się tworzenie kompozycji zapachowych opisując ten proces jako działanie na pograniczu nauki i sztuki. Podkreśla też, że dziś, dzięki dostępowi do szerokiej gamy czystych substancji chemicznych, możliwości kreacji zapachów są prawie nieograniczone.

Studiowanie na tym kierunku może zainteresować pasjonatów perfumiarstwa, jak i osoby już działające w przemyśle kosmetycznym i perfumeryjnym – chemików, biologów – którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i zdobyć nowe kwalifikacje. Może być także przydatny dla specjalistów ds. marketingu i sprzedaży - pracujących w branży kosmetycznej, którzy chcą lepiej zrozumieć produkt, którym się zajmują.

Opiekunami i mentorami kierunku są Monika Opieka i Bogdan Wójcik.

Monika Opieka od lat zgłębia starodawne rzemiosło perfumiarstwa naturalnego przenosząc je na współczesny grunt. Podstaw perfumiarstwa uczyła się w Stanach Zjednoczonych. Doskonali swoje kompetencji terapeutycznej pracy z zapachami biorąc udział w szkoleniu z zakresu ekopsychologii i ekoterapii. Komponuje również autorskie perfumy naturalne.Tworzyła oprawy olfaktoryczne między innymi dla BWA Wrocław, Muzeum Pałacu w Wilanowie, Muzeum Polin, Muzeum Historii. Prowadzi spotkania zapachowe, na których przybliża historię perfumiarstwa, uczy komunikacji węchu, prowadzi również warsztaty tworzenia własnych pachnideł i perfum. Jest założycielką pachnącej marki bottanicum.

Bogdan Wójcik to twórca zapachów, analityk perfum, autor tekstów na Fragrantica. Prowadzi bloga PerfumeCraft. Od ponad 15 lat zajmuję się wszystkim co tyczy zapachu. Od 7 lat prowadzi szkolenia zapachowe na podstawie autorskiego programu "Alfabet Perfumiarza". Przekazuje podczas nich wiedzę dostępną wyłącznie w placówkach kształcenia zawodowych perfumiarzy. Jest twórcą m.in. takich zapachów jak Kaszёbsczi Mech, Pan Pomidor, Podhalańskie Runo.

Wśród wykładowców znalazła się natomiast m.in. Urszula Pierzchała, znana postać w branży kosmetycznej, właścicielka i prezes marki Allvernum (kosmetyki, perfumy, świece zapachowe), doświadczona menedżerka w zakresie marketingu i sprzedaży, twórczyni marek i linii kosmetycznych, pasjonatka aromaterapii i perfum.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 15:32