Pominięcie tego istotnego detalu może mieć skutek wręcz odwrotny od zamierzonego, powodując odejście klientów od sklepu. Temat higieny w testowaniu kosmetyków makijażowych w sklepie należy tym bardziej poruszyć, że rzadko gości on na łamach magazynów poświęconych kosmetykom. Dużo przyjemniej ekspertom z branży rozprawiać o nowych produktach i trendach w makijażu czy technikach jego wykonywania, niewiele uwagi poświęcając sprawie odpowiedniego zabezpieczenia zdrowia klientki. Dlatego tym razem, w ramach Akademii Wiadomości Kosmetycznych, zajmę się zagadnieniem higieny przy makijażu. Co zrobić, aby było nie tylko pięknie i zmysłowo, ale również bezpiecznie?
Jak może skończyć się dla klientki pokaz makijażu opiszę na własnym przykładzie. W październiku ubiegłego roku zapisałam się na makijaż w jednej ze znanych perfumerii w poznańskiej galerii M1. Była to akcja o zasięgu ogólnopolskim. Po przybyciu do perfumerii w umówionym terminie zostałam zaproszona do zajęcia miejsca w kąciku makijażowym. Na czarnym fotelu dobrze widoczna była pokaźna ilość pudru, który zapewne pozostał po poprzednich pokazach. Ponieważ nikt z obsługi nie kwapił się do przetarcia fotela, musiałam to zrobić sama, własną chusteczką. Pani makijażystka wyraźnie nie była przygotowana do pracy, chodziła po całej sali sprzedażowej, przynosząc testery, które wykorzystywała do malowania mojej twarzy. Nie zauważyłam, aby którykolwiek z testerów był przez nią wcześniej oczyszczony.
Trzeba przyznać, że wizualny końcowy efekt makijażu podobał mi się – wprawił mnie w dobry humor i nastrój (o to właśnie chodzi w propozycji wykonania makijażu w drogerii, bo w tym dobrym nastroju klientka najczęściej kupuje kosmetyki, które były użyte do jego zrobienia). Niestety, czar prysł jeszcze tego samego wieczora, kiedy to zaczęły się nieoczekiwane problemy. Na początku było to jedynie lekkie swędzenie oczu. Nieprzyjemne uczucie potęgowało się i pierwotne swędzenie przeszło w szczypanie nie do zniesienia. Następnego dnia rano dolegliwości nie minęły. Po kilku dniach, w czasie których próbowałam leczyć się sama, podjęłam decyzję, iż muszę udać się do okulisty. Diagnoza – ostre zapalenie spojówek. Leczenie oczu trwało ponad
3 miesiące, podczas których zaliczyłam kilka wizyt u okulisty, straciłam mnóstwo czasu, poniosłam koszty leczenia. Dodatkowym dyskomfortem był absolutny zakaz malowania oczu i zakaz stosowania szkieł kontaktowych. Byłam zatem skazana na noszenie okularów, czego serdecznie nie cierpię. Podsumowanie pokazu makijażu – fizyczne i psychiczne męki, stracony czas i koszty, zatem, jednym słowem, zgryzota, a miało być tak pięknie i przyjemnie.
Od estetyki po zdrowie
Podróżując dużo po Polsce, mam okazję odwiedzić wiele sklepów kosmetycznych. Muszę z przykrością stwierdzić, że testery w szafach makijażowych to bardzo często najmniej estetyczna część większości z nich. Mam wrażenie, jakby ekspedientki w ogóle zapomniały, że należy dbać o porządek w testerach, z których przecież korzystają klientki. Podłogę zamieść – tak i owszem, witrynę umyć – jak najbardziej, ale żeby wyczyścić testery chociażby raz dziennie to już nie. A przecież chodzi tu o dwie istotne rzeczy – estetykę produktu bez czego sprzedać go będzie trudno, oraz o higienę i zdrowie klientek. Dla zobrazowania sytuacji zamieszczam kilka zdjęć z drogerii (zdjęcia u dołu strony), dzięki którym można zobaczyć jak bardzo zapomniane i zaniedbane potrafią być testery w szafach kolorówek. Szczególnie zwracam uwagę czytelników na zdjęcie, na którym widać pośród cieni martwą muchę. A jak większość z nas uczyła się na lekcji biologii w szkole podstawowej, mucha jest niebezpieczna z powodu przenoszenia drobnoustrojów chorobotwórczych. Proszę sobie teraz wyobrazić z iloma zarazkami musi zmierzyć się klientka chcąca wypróbować kosmetyki do makijażu przed ich zakupem. Czasem wyjdzie z tej konfrontacji bez szwanku, a czasami, tak jak ja, z gotowym problemem do leczenia.
Lista niezbędnych czynności
Co robić zatem, aby zminimalizować ryzyko zarażenia klientek chorobami? Pierwszą czynnością jest codzienne czyszczenie testerów cieni do oczu, róży i pudrów zdezynfekowanymi pędzlami do makijażu. Nie tylko zadbamy o zdrowie klientek, ale poprawimy również w ten sposób wygląd testerów, kolory produktów będą świeże, lepiej widoczne, a to z pewnością nie pozostanie bez wpływu na sprzedaż kosmetyków. Rekomenduję tutaj, aby w każdym sklepie wprowadzić listę kontrolną (ang. check list), która składałaby się z niezbędnych czynności, które należy wykonać codziennie przed otwarciem placówki. Jednym z punktów na tej liście powinno być oczyszczenie testerów cieni i pudrów. Takie listy wykorzystywane są np. przez hotele, gdzie personel odpowiadający za stan pokoi dla gości przygotowuje i sprawdza, według z góry ustalonej kolejności, punkt po punkcie, stan urządzeń i porządek. Polecam też, aby testery cieni i pudrów były czyszczone przed przystąpieniem do wykonywania każdego kolejnego makijażu w trakcie pokazów. Tutaj, jako dobrą praktykę, przedstawię sklepy kosmetyczne w Mediolanie, które miałam okazję ostatnio dokładnie lustrować. Dezynfekcja testerów i pędzli do makijażu jest tam standardem. Na wielu stanowiskach do makijażu stoją wystawione płyny do dezynfekcji pędzelków, aby były zawsze pod ręką.
W przypadku pomadek proponuję inne podejście, które polega na edukacji samych klientek. A mianowicie przed rozpoczęciem makijażu ekspedientka powinna delikatnie wytrzeć w chusteczkę sztyft pomadki, a następnie zdezynfekowanym pędzelkiem nanieść szminkę na usta klientki. W ten sposób minimalizujemy ryzyko przeniesienia zarazków, a dodatkowo używając pędzelka precyzyjniej nanosimy pomadkę na usta. Gwarantuję, że większość klientek bardzo pozytywnie oceni starania o ich zdrowie i bezpieczeństwo. A po pewnym czasie same będą nosić w torebkach własne pędzelki do pomadek i wycierać w chusteczki testery szminek przed ich użyciem w sklepie.
Zła opinia rozchodzi się najszybciej
Świadomość polskich konsumentek rośnie z roku na rok. Podróżują po całym świecie, obserwując stosowane tam techniki obsługi klienta, praktyki i standardy, również w zakresie czystości. Nie wystarczy zatem postawić 10 szaf makijażowych i od czasu do czasu organizować pokazy makijażu. Trzeba dbać o ich estetykę, wygląd testerów, czystość i higienę. Jeżeli tego zabraknie, klientki zaczną odchodzić od sklepu i, co gorsze, swoje negatywne odczucia przekażą dalej. A odbudowanie dobrej opinii jest bardzo trudnym, kosztownym i długo trwającym procesem.
Sylwia Gać-Mytych
partner zarządzający SGM Consulting
www.sgmconsulting.pl