StoryEditor
Szkolenia
05.07.2015 00:00

 Dermokonsultantka  twarzą marki

Dermokonsultacje to rodzaj promocji osobistej podejmowanej w miejscu sprzedaży przez wykwalifikowane konsultantki. W jakim celu? Oczywiście sprzedażowym, ale jednocześnie edukacyjnym i po to, żeby nawiązywać relacje z kupującymi. Jakie są zalety i wady, a także szanse i zagrożenia wynikające z pracy dermokonsultantki?


Dermokosmetyki, czyli preparaty łączące w sobie cechy lecznicze i kosmetyczne, stały się bardzo popularne. Według badań przeprowadzonych przez OBOP już ponad 20 proc. Polaków wybiera aptekę jako miejsce zakupu kosmetyków. Z jednej strony obserwujemy modę na produkty specjalistyczne. Z drugiej – dla wielu osób borykających się z problemami skórnymi – to konieczność. Z roku na rok pojawiają się nowe gamy, linie, a także podziały rodzajowe na kosmeceutyki, nutrikosmetyki, dermokosmetyki, biokosmetyki. Klienci mogą poczuć się zagubieni w gąszczu oferowanych produktów i zalewie bodźców reklamowych. Na pomoc przychodzi dermokonsultantka.
Profil dermokonsultantki
Kim powinna być konsultantka? Specjalistką, przedstawicielką drogerii lub apteki albo producenta. Ekspertem posiadającym wiedzę merytoryczną, ale również orientację w sztuce sprzedaży i marketingu. I wreszcie wiarygodnym partnerem, którego wiedza umożliwia dialog z klientem. Na pewno nie powinna to być hostessa czy pracownik tymczasowy, co się zdarza. Coraz częściej jednak, na szczęście, są to przeszkolone osoby, z wykształceniem kosmetologicznym lub pokrewnym, które są wizytówką marki w miejscu sprzedaży. Potrafią przeprowadzić wywiad z konsumentem, zarekomendować indywidualnie dobrane preparaty, przeprowadzić badanie skóry i sfinalizować transakcję. I o to właśnie chodzi, by właściwa osoba znalazła się na właściwym miejscu.
Spotyka się dwa modele zatrudniania dermokonsultantek – przez apteki, drogerie jako dodatkowy pracownik lub też przez producentów, dystrybutorów do wsparcia sprzedaży dedykowanych marek kosmetycznych. W obydwu sytuacjach jednak cel jest ten sam: zwiększenie sprzedaży poprzez indywidualne doradztwo, czyli korzystanie z narzędzia, jakim jest promocja osobista.
Cechy dobrej dermokonsultantki
70 proc. decyzji zakupowych klienci podejmują w miejscu sprzedaży. To z konsultantką klient wchodzi w dialog, często jest to pierwszy kontakt z daną marką kosmetyczną. I od tego kontaktu zależy, jak daną markę zapamięta, jakie będzie budzić w nim skojarzenia. Nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia. Bardzo ciężko jest je poprawić. Dlatego warto zastanowić się, na co zwrócić uwagę przy rekrutacji dermokonsultantek. Na pewno na wiek, ponieważ rzadko sprawdzają się osoby zbyt młode, nie budzą wystarczającego zaufania, często także szukają pracy dorywczej, z czym wiąże się duża rotacja. Dużym atutem jest proaktywna postawa, łatwość nawiązywania kontaktów oraz trafna argumentacja. Wiedza merytoryczna to kolejny, bardzo istotny czynnik, konsultantka powinna znać się na anatomii i fizjologii skóry, problemach skórnych, ale także – ofercie produktowej. Motywację, nastawienie należy także uwzględnić przy wyborze kandydatki. I ostatnia sprawa to aparycja, która jest bardzo istotna w kontaktach z klientami na terenie apteki czy drogerii.
Wartość dodana
Po wprowadzeniu nowej ustawy refundacyjnej sporo aptek zdecydowało się szukać dodatkowych możliwości, rozwijając kategorię suplementów i dermokosmetyków. Od kilku lat także drogerie otworzyły swoje dermopółki, oferując oprócz upiększania pielęgnację specjalistyczną, na pograniczu leczenia. Wiele punktów zdecydowało się na przearanżowanie przestrzeni, wprowadzenie wolnego dostępu do półek, wydzielenie części z dermokosmetykami, a nawet specjalnej przestrzeni z ladą dla dermokonsultantki. Na pewno jest to ukłon w stronę klientów. Obecność konsultantki podwyższa prestiż punktu. Jest to wartość dodana, gdyż klient otrzymuje bezpłatną poradę kosmetyczną, zwykle także próbkę produktu bez względu na to, czy coś kupi, czy też nie. Klient chciałby chwilę porozmawiać, porównać ofertę, otrzymać specjalistyczną poradę, co zwykle zajmuje chwilę czasu. Nie musi tego robić, stojąc przy okienku, gdzie dzieli go bariera w postaci lady, a z tyłu obserwują go i często słuchają inni klienci. Dermokonsultantka zwłaszcza w aptekach, drogeriach wielkopowierzchniowych zapewnia swego rodzaju azyl, można z nią prowadzić swobodny dialog bez presji czasu. Wpływa to także na rozładowanie kolejki, nie zakłóca spokoju osobom spieszącym się czy też nieczującym się dobrze pacjentom, którzy chcą szybko zrealizować recepty i opuścić aptekę.
Outsourcing czy własny zespół?
Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Jeśli konsultantki będą częścią zespołu producenta czy też dystrybutora, będą mogły poczuć się częścią firmy, poznać jej kulturę, zgłębić ofertę, zapoznać się ze strukturą, zespołem, identyfikować się z marką. Jest to na pewno rozwiązanie dobre dla długofalowych projektów, z niewielką liczbą osób. Wymaga jednak zaangażowania firmy w koordynowanie, nadzór, szkolenia, kwestie kadrowo-płacowe.
Decydując się na outsourcing, warto przede wszystkim wybrać sprofilowanego wykonawcę, specjalizującego się w zatrudnianiu dermokonsultantek lub przedstawicieli farmaceutycznych. Nie polecam drogi na skróty, czyli agencji hostess. Od dostawcy usług warto wymagać profesjonalnej rekrutacji, cyklu szkoleń, planowania, koordynowania, rozliczania pracy, ale także motywowania pracowników. Firmy dość często korzystają z tego typu rozwiązań, ceniąc sobie minimum formalności, maksimum efektów. Niestety outsourcing ma swoje ciemne strony, do których należy niższy stopień identyfikowania się z firmą, a także wyższa rotacja pracowników.

Trendy w dermokonsultacjach

W dobie powszechnej digitalizacji wykorzystywanie urządzeń także w obszarze konsultacji aptecznych nie powinno nikogo dziwić. Niegdyś dermokonsultantki miały do dyspozycji materiały drukowane, ulotki, katalogi. Posługiwały się także testerami oraz próbkami produktów. Obecnie coraz częściej wykorzystują specjalistyczne urządzenia do pomiaru nawilżenia skóry, badania struktury włosa, tzw. wizjoskany. Budzi to w kliencie odczucie, że otrzymał fachową poradę połączoną z badaniem, co zwiększa przywiązanie do danego punktu czy marki. Do prezentacji wykorzystuje się także tablety, które wypierają materiały drukowane. Multimedialne aplikacje przyciągają uwagę, zwiększają zapamiętywalność, ale także umożliwiają zbieranie danych i tworzenie bazy. W ten sposób profilujemy klientów, a oni w zamian dostarczają wielu cennych informacji.
Dermokonsultacje to dobry trend, który służy wszystkim stronom: producentom, konsultantkom, farmaceutom, drogeriom, a przede wszystkim klientom, ale tylko pod warunkiem, że są wykonywane profesjonalnie, że stawia się na jakość, nie na ilość.


Dolores Greń,
szkoleniowiec, wykładowca akademicki, konsultantka marketingu kosmetycznego i farmaceutycznego. Doradza firmom, jak budować strategię promocji i wizerunku. Z wykształcenia biolog, kosmetolog, mgr zarządzania i marketingu.

NIE

- Hostessa, która zaprasza do promocji
- Osoba obawiająca się klientów, nieśmiała
- Mało wiarygodna, niebudząca zaufania
- Nieprzeszkolona produktowo
- Niekompetentna, niemerytoryczna
- Niezaangażowana

TAK

- Przedstawiciel marki, producenta
- Specjalista, ma wiedzę i dzieli się nią
- Utożsamia się z promowaną marką, miejscem
- Aktywna, prokliencka
- Szukająca rozwiązań, empatyczna
- Zorientowana w ofercie, promocjach
- Celna w argumentacji, znająca techniki sprzedażowe
- Niezrażająca się odmową
- Wiarygodna, budząca zaufanie, profesjonalistka


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
06.06.2024 12:21
Akademia Górnośląska będzie kształcić perfumiarzy. Powstał pierwszy taki kierunek studiów w Polsce
Perfumiarstwo jest dynamicznie rozwijającą się branżąShutterstock
Akademia Górnośląska uruchomiła pierwszy w Polsce kierunek studiów podyplomowych Perfumiarstwo. To odpowiedź na dynamiczny rozwój branży oraz zmieniające się trendy konsumenckie, które prowadzą perfumiarstwo w stronę zindywidualizowanych kompozycji zapachowych. Wśród wykładowców znaleźli się doświadczeni perfumiarze, aromaterapeuci, twórcy marek kosmetycznych i perfumeryjnych.

Akademia Górnośląska w Katowicach po podyplomowych studiach na kierunku Aromaterapia uruchomiła kolejny i pierwszy w Polsce kierunek – Perfumiarstwo.

Jego wprowadzenie uczelnia uzasadnia dynamicznym rozwojem branży perfumiarskiej, na co wpływa postęp technologiczny oraz zmieniające się trendy konsumenckie.

Jako dziedzina łącząca sztukę, naukę i technologię, perfumiarstwo ma przed sobą fascynującą przyszłość. Systematycznie rozwijającym się trendem jest personalizacja i indywidualizacja. Konsumenci coraz częściej poszukują unikalnych zapachów, dostosowanych do ich osobistych preferencji. Coraz częściej firmy oferują niszowe zapachy lub usługi personalizacji, które pozwalają klientom otrzymać zindywidualizowane kompozycje zapachowe. Nadchodzi era zapachów na zamówienie  - czytamy w opisie kierunku przygotowanym przez uczelnię.

Uczelnia zachęca do podjęcia studiów tych, którym marzy się tworzenie kompozycji zapachowych opisując ten proces jako działanie na pograniczu nauki i sztuki. Podkreśla też, że dziś, dzięki dostępowi do szerokiej gamy czystych substancji chemicznych, możliwości kreacji zapachów są prawie nieograniczone.

Studiowanie na tym kierunku może zainteresować pasjonatów perfumiarstwa, jak i osoby już działające w przemyśle kosmetycznym i perfumeryjnym – chemików, biologów – którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i zdobyć nowe kwalifikacje. Może być także przydatny dla specjalistów ds. marketingu i sprzedaży - pracujących w branży kosmetycznej, którzy chcą lepiej zrozumieć produkt, którym się zajmują.

Opiekunami i mentorami kierunku są Monika Opieka i Bogdan Wójcik.

Monika Opieka od lat zgłębia starodawne rzemiosło perfumiarstwa naturalnego przenosząc je na współczesny grunt. Podstaw perfumiarstwa uczyła się w Stanach Zjednoczonych. Doskonali swoje kompetencji terapeutycznej pracy z zapachami biorąc udział w szkoleniu z zakresu ekopsychologii i ekoterapii. Komponuje również autorskie perfumy naturalne.Tworzyła oprawy olfaktoryczne między innymi dla BWA Wrocław, Muzeum Pałacu w Wilanowie, Muzeum Polin, Muzeum Historii. Prowadzi spotkania zapachowe, na których przybliża historię perfumiarstwa, uczy komunikacji węchu, prowadzi również warsztaty tworzenia własnych pachnideł i perfum. Jest założycielką pachnącej marki bottanicum.

Bogdan Wójcik to twórca zapachów, analityk perfum, autor tekstów na Fragrantica. Prowadzi bloga PerfumeCraft. Od ponad 15 lat zajmuję się wszystkim co tyczy zapachu. Od 7 lat prowadzi szkolenia zapachowe na podstawie autorskiego programu "Alfabet Perfumiarza". Przekazuje podczas nich wiedzę dostępną wyłącznie w placówkach kształcenia zawodowych perfumiarzy. Jest twórcą m.in. takich zapachów jak Kaszёbsczi Mech, Pan Pomidor, Podhalańskie Runo.

Wśród wykładowców znalazła się natomiast m.in. Urszula Pierzchała, znana postać w branży kosmetycznej, właścicielka i prezes marki Allvernum (kosmetyki, perfumy, świece zapachowe), doświadczona menedżerka w zakresie marketingu i sprzedaży, twórczyni marek i linii kosmetycznych, pasjonatka aromaterapii i perfum.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Szkolenia
26.06.2023 00:00
Komunikacja w procesie sprzedaży w kanale tradycyjnym
fot. materiał partnera
O sytuację na tradycyjnym rynku kosmetycznym zapytaliśmy Jarosława Pawelca dyrektora handlowego firmy Venita.

J. Pawelec: Tradycyjny rynek jest pod presją wobec rosnącej konkurencji sieci handlowych i e-commerce. Sytuacja wymusza na właścicielach drogerii podjęcie rozmaitych działań w celu utrzymania rentowności biznesu. Zarządzający drogeriami starają się przyciągnąć klientów przez programy lojalnościowe, promocje, eventy, porady, podążanie za trendami aby mieć w ofercie nowe modne i poszukiwane produkty.

Do oczekiwań rynku muszą dostosować się producenci ze swoją ofertą produktową i promocją.

Istotną rolę J.Pawelec upatruje w budowaniu relacji klient-sprzedawca: „Sprzedawczyni mająca długą przyjacielską wręcz więź ze swoją klientką z łatwością zarekomenduje jej nowe produkty”.  
 
J.Pawelec: Firmy kosmetyczne starają się włączyć w proces komunikacji producent-sprzedawca-klientka, aby ułatwić wprowadzanie nowych produktów i zwiększać sprzedaż.

Ważnym działaniem są konkursy sprzedażowe dla personelu, gdzie często nagrodę stanowią produkty producenta. Dzięki temu sprzedawczyni może przetestować produkt i znając jego zalety rekomendować go, swoim klientkom, pełniąc rolę konsultantki”. 

Kolejnym działaniem, według J. Pawelca są akcje promocyjne producenta nastawione bezpośrednio na konsumenta o treści: "kup produkty firmy za kwotę X i odbierz produkt gratis"

Promocje dają bezpośrednią korzyść dla wszystkich stron procesu: 

- klientki uzyskują korzyści w postaci produktów gratis, drogerie korzystają, ponieważ akcje przyciągają nowe klientki i podtrzymują zainteresowanie stałych klientek tworząc program lojalnościowy, producent ponosi koszt promocji, ale w zamian uzyskuje wyższą sprzedaż i buduje dobre relacje z drogeriami co przekłada się m.in. na łatwość we wprowadzaniu nowości i silniejszą pozycję względem konkurencji.

Ekspert Venity podsumowuje: Aby rozwijać pozycję marki na rynku należy pozyskać lojalnego klienta. Służą temu aktywne działania dające dodatkowe korzyści wszystkim uczestnikom procesu komunikacji. Doceniamy w firmie korzyści płynące z prowadzenia działań promocyjnych nastawionych na budowę relacji i będziemy się w nie angażować. 

Uważamy, ze rynek tradycyjny jest ważny nie tylko dla uzyskania sprzedaży, ale również dla budowy wizerunku firmy w świadomości konsumentów. Venita utrzymuje i zwiększa swoje zaangażowanie w tym kanale sprzedaży. Obecnie firma rekrutuje na stanowisko przedstawiciela handlowego w regionach śląskim i pomorskim. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu: sprzedaż[email protected]

Venita jest wiodącym polskim producentem kosmetyków do koloryzacji i pielęgnacji włosów.

Firma eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów na całym świecie.

Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu  na rynku oferujemy produkty wysokiej jakości wpisujące się w najnowsze trendy na rynku kosmetycznym. 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 15:28