Balsam i mleczko do ciała są kosmetykami niezbędnymi, stawianymi na równi z produktami, takimi jak pasta do zębów, mydło czy żel pod prysznic. Konsumenci doceniają szereg korzyści związanych z tymi produktami – kluczowe jest dla nich nawilżanie i dostarczanie skórze wody, ale niezwykle ważne jest także odżywianie, czyli dostarczanie składników odżywczych i regeneracja skóry.
Postaw na sprawdzony asortyment
W przypadku omawianej kategorii mówimy o pewnej sezonowości – konsumenci zaczynają częściej sięgać po produkty do pielęgnacji ciała na wiosnę, szykując się do nadchodzącego lata. Niemniej warto pamiętać, że o ciało należy dbać niezależnie od pory roku. Mroźne zimowe powietrze oraz klimatyzacja bardzo wysuszają skórę. Odpowiednia pielęgnacja ciała jest wówczas bardzo istotna.
Ponad 60 proc. wartości całej kategorii przypada na drogerie. Niemniej jednak handel tradycyjny pozostaje niezwykle ciekawym i dynamicznym kanałem sprzedaży. W Nivea nieustannie dbamy o inwestycje w zakresie tradycyjnych półek sklepowych, oferując różnorodne rozwiązania mogące przynieść korzyści, zarówno nam, jak i partnerom biznesowym. Właścicielom sklepów i sprzedawcom oferujemy dedykowane pakiety odsprzedażowe i dystrybucyjne, jak i materiały POS, które przyciągają uwagę konsumentów i zapewniają zadowalającą rotację produktów. Niezależnie od szerokości półki, warto pamiętać, że produkty Nivea gwarantują najwyższą efektywność na SKU. Korzyści z pewnością przyniesie detalistom sprawdzony asortyment i najlepiej rotujące warianty – wśród nich jest np. granatowe mleczko do ciała oraz standardowy niebieski krem Nivea.
Marka i efekt ważniejsze od ceny
Bardzo duże znaczenie ma odpowiednie rozmieszczenie produktów na półce. Warto pamiętać, że czynniki brane pod uwagę przy decyzji zakupowej to przede wszystkim marka, działanie produktu, zaś dopiero później cena. Dlatego najbardziej efektywne jest ustawienie asortymentu według brandów, a w ich ramach rozróżnienie linii, a dalej wyodrębnienie segmentów cenowych.
W kategorii produktów do pielęgnacji ciała ponad 60 proc. sprzedaży przypada na kosmetyki o pojemności do 250 ml. Jeszcze lepiej (70 proc. sprzedaży) małe opakowania rotują w małych drogeriach i niewielkich sklepach spożywczych. Niemniej jednak, pomimo że pojemności powyżej 250 ml stanową mniej niż 40 proc. obrotu kategorii, segment ten intensywnie rośnie. Widać to zwłaszcza w drogeriach sieciowych i hipermarketach.
Materiały POS wyróżniają nowości
Kategoria produktów do pielęgnacji ciała dzieli się przede wszystkim na preparaty nawilżające, czyli odżywcze, pielęgnacyjne i do codziennego użytku oraz na specjalistyczne – pod tą nazwą kryją się kosmetyki o ukierunkowanym działaniu. Wiemy, że blisko 40 proc. konsumentów patrzy na półkę z produktami do pielęgnacji ciała, zaś prawie 20 proc. bierze któryś z nich do ręki. Do tego pamiętajmy, że ponad połowa konsumentek decyduje się na zakup na terenie sklepu – co więcej, w ponad połowie przypadków decyzja o tym, który wariant trafi do koszyka, zapada dopiero przy półce. Stąd też niezwykle istotna jest atrakcyjna, przyciągająca wzrok, a jednocześnie czytelna ekspozycja. Na regale powinny ponadto wyróżniać się nowości i innowacje, bo one przyciągają klientów.
Sugerowane na planogramie ustawienie półki Nivea wyróżnia właśnie w ramach marki blok pielęgnacji zaawansowanej, takiej jak nasza nowość: balsam pod prysznic Nivea. Jest to innowacyjny produkt do pielęgnacji ciała, który zapewnia nawilżenie oraz uczucie wyjątkowo miękkiej skóry. Koncept nowego balsamu gwarantuje szybką aplikację i wchłanianie – wystarczy go bowiem nałożyć pod prysznicem, a następnie spłukać. Po wytarciu ręcznikiem można się ubrać, bez ryzyka zabrudzenia odzieży balsamem. Ekspozycję tej innowacyjnej nowości wspieramy m.in. licznymi materiałami POS, które gwarantują, że konsument zauważy ten produkt na półce w sklepie.
Joanna Gruszczyńska,
category manager Nivea
Planogram dla produktów do pielęgnacji ciała marki NIVEA w sklepach, w których kategoria jest bardziej rozbudowana