StoryEditor
Surowce
23.08.2024 12:12

Unilever inwestuje w technologie przekształcania CO2 w surowce

Wykorzystanie dwutlenku węgla do produkcji środków czystości przestaje być wizją z przyszłości. Firma Unilever, w odpowiedzi na rosnącą presję środowiskową i zapotrzebowanie na zrównoważone produkty, inwestuje w innowacyjne technologie przekształcania CO2 w surowce do produkcji. Współpraca z liderami technologicznymi, badania prowadzone przez lata i nowe podejścia mają na celu znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych.

Świadomość ekologiczna wśród konsumentów stale rośnie, co pokazują badania, według których aż 72 proc. przedstawicieli pokolenia GenZ i 68 proc. osób z pokolenia Baby Boomers wyraża zaniepokojenie zmianami klimatycznymi. Tego rodzaju dane zmuszają firmy do podejmowania odważnych kroków w kierunku ograniczenia emisji CO2. W ciągu ostatnich 14 milionów lat nie notowano tak wysokiego stężenia tego gazu w atmosferze jak obecnie. W odpowiedzi na te wyzwania, Unilever nawiązał współpracę z brytyjskim start-upem Econic Technologies. Celem jest opracowanie technologii, która pozwoli przekształcić CO2 w surowce niezbędne do produkcji środków czyszczących, eliminując tym samym konieczność korzystania z paliw kopalnych.

Czym jest dwutlenek węgla?

image
Fotosynteza i oddychanie. Dwutlenek węgla (po prawej) wraz z wodą przez fotosyntezę tworzą tlen i związki organiczne (po lewej), które mogą być przez oddychanie komórkowe zamieniane na wodę i CO 2.
Derivative by Mikael Häggström, using originals by Laghi l, BorgQueen, Benjah-bmm27, Rkitko, Bobisbob, Jacek FH, Laghi L and Jynto, CC BY-SA 3.0, via
Dwutlenek węgla (CO2) to bezbarwny i bezwonny gaz, który jest naturalnym składnikiem atmosfery. Powstaje w wyniku procesów oddychania organizmów, spalania paliw kopalnych oraz wielu reakcji chemicznych. Choć jest niezbędny do fotosyntezy w roślinach, nadmierne stężenie CO2 w atmosferze jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych. W ostatnich dekadach poziom emisji dwutlenku węgla gwałtownie wzrósł, co stanowi poważne wyzwanie ekologiczne na całym świecie.
Firma Unilever planuje osiągnąć zerową emisję netto gazów cieplarnianych do 2039 roku, co jest ambitnym celem w branży FMCG. Wyzwanie jest ogromne, zwłaszcza że niemal 60 proc. emisji pochodzi z surowców i składników wykorzystywanych do produkcji. Stąd decyzja o wprowadzeniu nowych rozwiązań technologicznych opartych na CO2, które pozwolą nie tylko zmniejszyć ślad węglowy, ale także zwiększyć efektywność działania produktów. Testy prowadzone przez Econic Technologies sugerują, że katalityczne przekształcanie CO2 w użyteczne związki chemiczne jest możliwe przy stosunkowo niskim ciśnieniu i temperaturze, co umożliwia wdrożenie tej technologii w już istniejących fabrykach Unilevera.

Chcę wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to tylko futurystyczna wizja naszych działań, ale realne rozwiązania. Jako Unilever planujemy wprowadzić na rynek pierwsze produkty oparte na tej technologii już w przyszłym roku – oczywiście po pomyślnym zakończeniu testów konsumenckich. Wprowadzanie tego typu innowacji następuje stopniowo – najpierw na pojedynczych rynkach, więc musimy jeszcze uzbroić się w cierpliwość nim produkty te będą dostępne w większości krajów na świecie, ale z pewnością napędzi to cały rynek do inwestowania w tego typu przełomową technologię

komentuje Maciej Lasoń, dyrektor ds. komunikacji i spraw korporacyjnych CEE Unilever. 

Czytaj także: Trian Fund Management sprzedaje udziały w Unilever o wartości 181 milionów funtów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
31.12.2024 13:40
Marka perfumeryjna Amouage rozpoczęła program wspierania drzew kadzidłowca w Omanie
Olibanum, zwane także kadzidłem frankońskim, jest aromatycznym, zastygłym żywicznym sokiem z drzew rodzaju BoswelliaAmouage mat.pras.

Wywodząca się z Omanu luksusowa marka perfumeryjna Amouage poinformowała w swoich social mediach o uruchomieniu programu sponsorowania drzew kadzidłowych w Wadi Dawkah – rezerwacie przyrody, położonym w południowym Omanie.

Dzięki tej inicjatywie miłośnicy kadzidłowca i koneserzy perfum, a także obrońcy środowiska i zwolennicy  bioróżnorodności będą mogli nawiązać bliższe więzi z legendarną rośliną, jaką jest kadzidłowiec odmiany Boswellia Sacra. Uzyskiwana z drzew kadzidłowca żywica olibanum (znana też jako kadzidło frankońskie) to jeden z najstarszych składników zapachowych, używanych przez ludzi od wielu wieków – był wzmiankowany już w Biblii.

W ramach programu uczestnicy mogą wybrać, sponsorować, a nawet nadać swoje imię jednemu z drzew Boswelii w Wadi Dawkah, znajdując się w dowolnym miejscu globu. 

Ten program oferuje wyjątkową okazję do wsparcia bogatego dziedzictwa naturalnego Omanu – podkreśla Amouage, dodając, że “każde drzewo w Wadi Dawkah ma swoją historię do opowiedzenia”. 

Czytaj też: Nielegalny handel drzewem bogów: zagrożenie dla dzikich lasów agarowych na Filipinach

Obecnie każde z drzew można monitorować za pomocą geotaggingu, gdzie kody QR pozwalają odczytać istotne informacje, dotyczące np. daty zbioru żywicy. Potencjalni sponsorzy mogą wybrać drzewo według własnego upodobania spośród dostępnych na terenie objętym programem – mogą być to zarówno krzewy, mniejsze lub większe drzewa. Drzewa kadzidłowe mogą osiągać nawet do 8 metrów wysokości. 

Do końca sezonu zbiorów każdy sponsor otrzyma dziesięć gramów czystej żywicy kadzidłowej, zebranej bezpośrednio z wybranego drzewa, wraz z okresowymi aktualizacjami dotyczącymi zdrowia lasu i sponsorowanej przez niego Boswellia sacra. 

Na udział w akcji zdecydowało się do tej pory kilkadziesiąt osób, w tym cenieni perfumiarze współpracujący m.in. z Amouage: Karine Vinchon Spehner, Alexandra Carlin, Bertrand Duchaufour, Cecile Zarokian, Julien Rasquinet, Domitille Michalon, Pierre Guéros i Quentin Bisch.

Czytaj też: Arabia Saudyjska: charakterystyka lokalnego rynku, zachowań konsumenta i główne trendy kosmetyczne

Olibanum, zwane także kadzidłem frankońskim, levonah, luban i khunk, jest aromatycznym, zastygłym żywicznym sokiem z drzew rodzaju Boswellia. Większość drzew tego rodzaju jest aromatyczna, a wiele z nich wytwarza pachnącą żywicę. Niektóre najbardziej znane gatunki to Boswellia sacra (rosnący w Omanie i Jemenie) oraz Boswellia carterii (Somalia). Drzewa właśnie tego gatunku dają najwyższej klasy olibanum. Żywica ta uznawana jest za skarb – charakteryzuje się aromatycznymi i leczniczymi właściwościami, cenionymi od tysięcy lat.

Czytaj też: Lattafa goni Diora: arabskie perfumy podbijają serca Polaków

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
27.12.2024 00:27
Adaptogeny w kosmetykach – naturalne wsparcie w pielęgnacji
Adaptogeny w kosmetykach wykazują doskonałe działanie nawilżające, wzmacniają, tonizują i dodają blasku skórze i włosomfot. shutterstock

Adaptogeny to niezwykłe substancje roślinne, znane od wieków w medycynie naturalnej – mogą wspierać w walce ze stresem, stały się też prawdziwym hitem w pielęgnacji urody.

Współczesny tryb życia sprawia, że każdego dnia nasze ciała i umysły narażone są na stres, zmęczenie czy zanieczyszczenia. Bardzo trudno jest przy tym utrzymać naturalną równowagę organizmu – i tu z pomocą przychodzą adaptogeny. Wpływają one korzystnie nie tylko na zdrowie fizyczne, ale także psychiczne – wspomagają koncentrację, redukują zmęczenie i polepszają samopoczucie. Mają zdolność przywracania równowagi umysłowej i emocjonalnej, zmniejszając objawy wyczerpania oraz poprawiając jakość snu. Wszystko to sprawia, że adaptogeny są cenione w holistycznym podejściu do zdrowia.

Dzięki właściwościom kojącym, antyoksydacyjnym, wzmacniającym czy odświeżającym, adaptogeny wykazują również korzystne działanie na skórę i włosy. 

Te roślinne substancje nie tylko chronią nasze ciało przed stresem oksydacyjnym i starzeniem, ale także głęboko nawilżają, regenerują, łagodzą podrażnienia i wspomagają produkcję kolagenu. Działają również detoksykująco, co przywraca skórze równowagę i promienny wygląd.

Adaptogeny w kosmetykach wykazują doskonałe działanie nawilżające, oprócz tego wzmacniają, tonizują i dodają blasku skórze i włosom. Produkty zawierające adaptogeny idealnie sprawdzą się zwłaszcza zimą, gdy potrzebujemy odpowiedniej pielęgnacji, przystosowanej do trudniejszych warunków atmosferycznych, która będzie chronić nas przed mrozem, wiatrem i suchym powietrzem – mówi Dominika Salachna, brand manager marki so!flow, stosującej adaptogeny w swoich produktach.

Wśród wielu adaptogenów wyróżnić możemy m.in. traganek chiński, który działa wzmacniająco i nawilżająco, poprawia elastyczność włosów, zapobiega ich łamliwości i zwiększa sprężystość. Jednocześnie ma pozytywny wpływ na samopoczucie, dodając energii oraz chroniąc komórki przed stresem oksydacyjnym. 

Kolejny adaptogen, grzyb Reishi, pomaga utrzymać równowagę skóry głowy, wzmacnia jej barierę ochronną i wspomaga zdrowy wzrost włosów. Działa kojąco, łagodzi podrażnienia i nawilża, sprzyjając przy tym lepszej kondycji zarówno skóry głowy, jak i włosów. Grzyb Reishi wspiera także układ odpornościowy, działa przeciwzapalnie oraz redukuje stres i zmęczenie. 

Zaliczana również do adaptogenów Tulsi, znana jako święta bazylia, działa przeciwzapalnie i antybakteryjnie, co pomaga regulować wydzielanie sebum, zmniejszać niedoskonałości oraz łagodzić podrażnienia. Dzięki jej właściwościom skóra staje się bardziej zrównoważona i matowa. Tulsi wykazuje dodatkowo działanie wzmacniające układ odpornościowy, redukuje stres oraz sprzyja ogólnemu poczuciu harmonii. 

Zobacz też: 7 składników kosmetyków ważnych podczas pandemii, które napędzają sprzedaż

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. styczeń 2025 13:26