StoryEditor
Surowce
04.04.2023 00:00

Peptydy miedziowe - nowy supertrend składnikowy?

Sera, olejki i kremy z peptydami miedziowymi coraz bardziej szturmują półki sklepowe - i kosmetyczki. / Kelly Sikkema via Unsplash
Kosmetyki z peptydami miedziowymi zyskały w ostatnim czasie dużą popularność wśród użytkowników mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram i YouTube. Influencerzy i celebryci często promują te kosmetyki, dzięki czemu zyskują one jeszcze większą popularność. Czym są jednak peptydy miedziowe?

Peptydy miedziowe to rodzaj małych białek, które zawierają atom miedzi; są one popularne jako składnik w kosmetykach ze względu na ich wiele korzystnych właściwości dla skóry.  Peptydy w kosmetykach są wykorzystywane do poprawy kondycji skóry i włosów, poprzez stymulowanie produkcji kolagenu i elastyny, a także przez wpływanie na inne procesy metaboliczne zachodzące w organizmie człowieka. Miedziowe peptydy tak wartościowe w pielęgnacji głównie ze względu na swój flagowy składnik — miedź. Jest ona pierwiastkiem śladowym, który pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka, w tym w pielęgnacji skóry i włosów. Miedź wpływa na wiele procesów metabolicznych zachodzących w organizmie, a także na produkcję kolagenu i elastyny, które są kluczowe dla zdrowia skóry i włosów.

, via Wikimedia Commons">NatCopper

Native_Copper_Macro_Digon3.jpg: “Jonathan Zander (Digon3)"derivative work: Materialscientist, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Jednym z ważnych procesów, na które wpływa miedź, jest produkcja melaniny. Melanina to barwnik, który nadaje kolor skórze i włosom. Miedź pomaga w produkcji melaniny, co przyczynia się do utrzymania zdrowego koloru skóry i włosów. Niedobór miedzi może prowadzić do utraty pigmentacji skóry i włosów, co prowadzi do bielenia włosów i pojawienia się plam bielactwa na skórze. Miedź jest również ważna dla produkcji kolagenu i elastyny, które są kluczowe dla elastyczności skóry. Kolagen jest białkiem strukturalnym, które odpowiada za jędrność skóry. Elastyna natomiast jest białkiem, które odpowiada za elastyczność skóry. Miedź wpływa na produkcję tych białek poprzez stymulację fibroblastów, które są odpowiedzialne za ich syntezę. Niedobór miedzi może prowadzić do osłabienia kolagenu i elastyny, co prowadzi do utraty jędrności i elastyczności skóry.

Miedź ma również właściwości przeciwzapalne, które przyczyniają się do zdrowia skóry i włosów. Zapobiega ona namnażaniu się bakterii i stanowi naturalny antyoksydant, który chroni skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Miedź może również przyczynić się do zmniejszenia objawów trądziku i innych stanów zapalnych skóry. W przypadku włosów miedź pomaga wzmocnić strukturę włosa i zapobiegać jego wypadaniu. Miedź wpływa na produkcję keratyny, która jest kluczowym składnikiem włosów. Keratyna odpowiada za ich elastyczność i wytrzymałość. Niedobór miedzi może prowadzić do osłabienia włosów, a także do ich wypadania.

Jaką rolę odgrywają peptydy miedziowe?

Peptydy miedziowe przyspieszają procesy regeneracyjne skóry, poprawiają jej elastyczność oraz hamują proces starzenia się. W skład peptydów miedziowych wchodzi aminokwas histydyna, który pełni kluczową rolę w ich działaniu. Histydyna jest w stanie utrzymać miedź w formie jonowej, co pozwala na łatwe przenikanie jej do skóry. Po dostaniu się do skóry miedź stymuluje syntezę kolagenu, który jest jednym z kluczowych składników skóry. Kolagen odpowiada za jej elastyczność i sprężystość, a także wpływa na gładkość i jędrność skóry.

Peptydy miedziowe wpływają również na poprawę kondycji skóry poprzez stymulowanie procesów regeneracyjnych. Poprawiają one mikrokrążenie skóry, co przyspiesza gojenie się ran, a także działają przeciwzapalnie. Dodatkowo peptydy miedziowe wpływają na ochronę skóry przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak promieniowanie UV czy zanieczyszczenia.

Jakie kosmetyki zawierają peptydy miedziowe?

Kremy przeciwzmarszczkowe z peptydami miedziowymi są popularne wśród osób, które chcą zwalczać oznaki starzenia się skóry. Działają one poprzez pobudzenie produkcji kolagenu, który jest kluczowym składnikiem skóry. Kolagen jest odpowiedzialny za jej elastyczność i sprężystość, a jego produkcja spada wraz z wiekiem. Stosowanie kremów z peptydami miedziowymi może pomóc w pobudzeniu produkcji kolagenu i tym samym zapobiec utracie jędrności skóry.
 


Serum z peptydami miedziowymi są kolejnym popularnym produktem kosmetycznym. Ich skoncentrowana formuła pozwala na szybsze i skuteczniejsze działanie na skórę. Serum z peptydami miedziowymi działa na skórę z wielu różnych kierunków. Po pierwsze, stymuluje produkcję kolagenu i elastyny, co przyczynia się do poprawy jędrności skóry. Po drugie, serum może wpłynąć na redukcję zmarszczek i innych oznak starzenia się skóry. Ostatecznie, serum z peptydami miedziowymi może działać przeciwzapalnie, co jest ważne w przypadku skóry podatnej na trądzik i inne problemy.

Peptydy miedziowe mogą być również stosowane w maseczkach do twarzy. Maseczki te często zawierają dodatkowe składniki, które wzmacniają działanie peptydów miedziowych i przyczyniają się do ogólnego poprawy stanu skóry. Maseczki z peptydami miedziowymi mogą być stosowane jako uzupełnienie codziennej pielęgnacji skóry lub jako zabiegi odmładzające, wykonywane w salonach kosmetycznych.

Peptydy miedziowe mogą być również stosowane w kosmetykach do pielęgnacji włosów. Szampony i odżywki z peptydami miedziowymi pomagają wzmocnić włosy, zapobiec ich wypadaniu i poprawić ich ogólną kondycję. Peptydy miedziowe pomagają zwiększyć produkcję keratyny, która jest kluczowym składnikiem włosów.

Które marki proponują produkty z peptydami miedziowymi?

Wiele marek kosmetycznych na całym świecie stosuje peptydy miedziowe w swoich produktach. Niektóre z tych marek to SkinCeuticals, Olay, StriVectin, Neutrogena, Dermalogica, Peter Thomas Roth, Estée Lauder, L‘Oreal i Lancôme. Wszystkie te marki oferują szeroką gamę kosmetyków, w tym kremów przeciwzmarszczkowych, serum, maseczek i produktów do pielęgnacji włosów, zawierających peptydy miedziowe. Każda z tych marek ma swoje unikalne podejście do stosowania peptydów miedziowych w swoich produktach, a wybór zależy od potrzeb i preferencji indywidualnego użytkownika.

Czytaj także: Komisja Europejska chce uregulować stosowanie retinolu w kosmetykach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
21.01.2025 09:51
Czy w twojej "zielonej" firmie klienci myją ręce plastikiem?
Shutterstock

W ciągu ostatnich lat wzrosło znaczenie ekologii i zrównoważonego rozwoju w każdej branży. Firmy podejmują różne działania mające na celu zaprezentowanie się jako przyjazne dla środowiska. Jednym z tych działań powinno być korzystanie w miejscach pracy z kosmetyków, które również spełniają te kryteria — tymczasem dla wielu przedsiębiorców wciąż nie jest to oczywiste.

Wdrożenie w firmie ekologicznych rozwiązań niesie ze sobą szereg korzyści. W sposób oczywisty są to korzyści dla planety, ale nie tylko, bowiem bycie postrzeganym jako odpowiedzialny środowiskowo może przynieść przedsiębiorcy konkretne profity.

Raport Deloitte CxO Sustainability z 2024 r. pokazuje, że zmiany klimatyczne pozostają jedną z trzech najważniejszych kwestii dla globalnych liderów biznesowych (CxO). W 2023 r. 75 proc tych firm deklarowało zwiększone inwestycje w zrównoważony rozwój, a w roku 2024 było to już 85 proc. Dodatkowo aż połowa z nich zaczęła wdrażać rozwiązania technologiczne, mające pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych. Na przykładzie tego raportu widać, jak dużym zagadnieniem staje się obecnie wpływ przedsiębiorstw na środowisko naturalne. Dotyczy to zarówno gigantów korporacyjnych, jak i małych przedsiębiorców. I o ile wciąż, oczywiście, stykamy się z ze zjawiskiem greenwashingu, to jednak właśnie realne działania przekładają się na konkurencyjność marki.

Z pewnością wpływają one na wybory konsumentów na całym świecie: według badań Bain & Company z 2023 r. 64 proc konsumentów (globalnie) zgłasza wysoki lub bardzo wysoki poziom obaw o środowisko — i znajduje to odbicie w ich nawykach zakupowych oraz decyzjach o wydatkach. 50 proc respondentów stwierdziło, że ​​zrównoważony rozwój jest jednym z czterech najważniejszych kryteriów przy zakupie produktów i usług. 

image
Mikroplastik pod mikroskopem
Gabriela P., CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

Co więcej, konsumenci oczekują, że małe, niezależne firmy będą tutaj liderami; 45 proc ankietowanych przyznało, że ufa małym firmom, jeśli chodzi o tworzenie naprawdę zrównoważonych produktów, podczas gdy 28 proc konsumentów ufa dużym korporacjom.

Na rynku światowym — a coraz częściej także na polskim — ekologiczne działania pozwalają dogonić trendy oraz wyprzedzać konkurencję w branży. Zdarza się jednak, że firma deklarująca i wdrażająca rozwiązania w zakresie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych czy zmniejszenia ilości odpadów zapomina o wpływie własnych wyborów zakupowych na środowisko. Nie chodzi tylko o skrócenie łańcucha dostaw czy rezygnację z wody w małych butelkach, ale także o produkty kosmetyczne, takie jak choćby mydło w toaletach dla gości i personelu. Przedsiębiorca przyjmujący zagranicznego kontrahenta i prezentujący wachlarz ekologicznych rozwiązań wprowadzonych w swojej firmie może wiele stracić, jeśli kontrahent zaraz po spotkaniu natknie się w łazience na najtańsze, nieekologiczne mydło zagęszczane plastikiem. To samo dotyczy płynów do dezynfekcji dłoni, kremów do rąk czy środków czystości używanych podczas sprzątania biur.

Te drobiazgi mają, wbrew pozorom, duże znaczenie. Zakup kosmetyków i detergentów dla firmy to bowiem — zwłaszcza w przypadku dużego przedsiębiorstwa — działanie realnie wpływające na środowisko, a nie jedynie na wizerunek. Z punktu widzenia firmy może się jednak wydawać, że oszczędność na tych produktach to dobra decyzja, szczególnie wobec braku szerszej oferty kosmetyków ekologicznych dla miejsc pracy. Poszukując produktów do biura, można stanąć przed wyborem pomiędzy kosmetykami nieprzyjaznymi dla środowiska, ale w korzystnych cenowo, dużych butelkach a ekologicznymi, lecz w opakowaniach detalicznych, nieopłacalnych przy większym zużyciu.

Pomimo to wielu przedsiębiorców szuka mydeł do rąk i innych środków czystości, które będą odpowiadać założeniom zrównoważonego rozwoju. Z pewnością warto im to ułatwić poprzez dopasowaną ofertę rynkową: ekologiczne kosmetyki w opakowaniach zbiorczych, bardziej praktycznych w biurze czy fabryce — a także w niższej cenie jednostkowej. Istotne jest również odpowiednie oznakowanie, czytelnie wskazujące na to, że produkt jest neutralny dla środowiska. Takie produkty są dostępne na polskim rynku, ale wciąż nie jest ich dużo.

W dobie, gdy minimalizowanie wpływu na planetę ma tak duże znaczenie, jak nigdy dotąd, rozszerzenie oferty kosmetycznej dla firm i biur może być kolejnym krokiem we właściwym kierunku i na pewno wpisuje się we wciąż rosnące światowe trendy. Jeśli producenci i dystrybutorzy ekologicznych kosmetyków staną na wysokości zadania, może się okazać, że staną się one nową normą w miejscach pracy — a z czasem oby także we wszystkich miejscach publicznych.

Olga ‘Luca‘ Machuta-Rakowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Kantar: Polacy świadomymi konsumentami, są ciekawi składów produktów kosmetycznych i spożywczych
Ankietowani przez Kantar najchętniej skanowaliby kody QR z artykułów spożywczych i napojów (62 proc.) oraz kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych (58 proc.) Rossmann mat.prasowe

Polacy chcą wiedzieć więcej o produktach, które zamierzają kupić. Większość uważa się za świadomych konsumentów, regularnie sprawdzając przed zakupem informacje o artykułach takich jak żywność, kosmetyki, czy produkty apteczne. Pomocne w tym są smartfony i kody QR.

Z badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie GS1 wynika, że aż 2/3 Polaków postrzega siebie jako świadomych konsumentów: chcą wiedzieć, co kupują, a ponad połowa regularnie sprawdza informacje na opakowaniach przed zakupem. 

Co ważne, nieodłącznym elementem procesu zakupowego stał się smartfon – w sklepach korzysta z niego aż 90 proc. badanych. Badanie pokazało też, że ponad 1/3 respondentów skanowała już kody QR z opakowań produktów, a 56 proc. deklaruje chęć korzystania z tej funkcji, aby uzyskać więcej informacji o artykułach. 

To optymistyczna prognoza w kontekście nadchodzących zmian w handlu, związanych z planowanym stopniowym przejściem z jednowymiarowych kodów kreskowych na kody 2D od GS1 do końca 2027 roku – podkreśla Kantar.

Na zakupy ze smartfonem

Badanie Kantar pokazuje, jak ważną ważną rolę w procesie zakupowym Polaków odgrywają smartfony – aż 90 proc. ankietowanych korzysta z nich podczas zakupów stacjonarnych. Najczęściej używają go do sprawdzania promocji (71 proc.), konsultowania zakupów z rodziną (62 proc.), robienia zdjęć produktów (59 proc.) i kontrolowania listy zakupów (48 proc.).

Czytaj też: Najpopularniejsze marki kosmetyczne Polaków w 2024 [Raport]

Powszechne korzystanie z telefonów podczas zakupów stwarza możliwość wykorzystania ich także do skanowania kodów QR z opakowań produktów, zapewniając konsumentom dostęp do szerszej gamy informacji. Obsługa tych kodów jest niezwykle prosta – wystarczy tylko smartfon z wbudowanym aparatem i dostępem do internetu, co sprawia, że technologia ta jest dostępna dla szerokiego grona klientów, niezależnie od wieku czy poziomu znajomości technologii.

Dzięki temu QR kody umieszczone na opakowaniach przez producentów mają szansę stać się nieodłącznym elementem codziennych zakupów, ułatwiając podejmowanie świadomych i przemyślanych decyzji.

Konsumenci pozytywnie nastawieni do kodów QR

Już 64 proc. badanych zetknęło się z kodami QR na opakowaniach i wie, do czego one służą. Ponad 1/3 respondentów deklaruje, że skanowała QR kod przed zakupem produktu, a 1/5 deklarowała skanowanie zakupionych produktów w domu.

Szybki dostęp do informacji (55 proc.), zgromadzenie danych w jednym miejscu (49 proc.) oraz szczegółowe informacje o produkcie (47 proc.) to główne czynniki, które według konsumentów mogą zmotywować ich do skanowania QR kodów. Jednocześnie 43 proc. wskazuje brak potrzeby kontaktu z pracownikiem sklepu jako istotną zaletę kodów QR.

Dynamiczny rozwój technologii mobilnych oraz rosnące potrzeby informacyjne konsumentów jasno wskazują, że kody 2D – w tym kody QR – są przyszłością handlu. To narzędzie, które w prosty sposób daje konsumentom kompleksowe dane o produktach, ułatwiając im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Dzięki globalnej implementacji kodów 2D od GS1, do której zmierzamy jako organizacja GS1 wsparta przez Consumer Goods Forum, handel detaliczny stanie się jeszcze bardziej transparentny i dostosowany do oczekiwań współczesnych klientów

– komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, prezeska zarządu GS1 Polska.

Co chcą wiedzieć konsumenci?

Respondenci najchętniej skanowaliby kody QR, aby poznać skład produktów (77 proc.), dowiedzieć się więcej o aktualnych promocjach (76 proc.) czy sprawdzić informacje o substancjach szkodliwych (74 proc.). 

Wysoko na liście pożądanych informacji są też: instrukcja, jak używać danego produktu (69 proc.), informacje o producencie (68 proc.), kraj pochodzenia (66 proc.), warunki zwrotu/reklamacji (64 proc.) oraz recenzje i opinie innych użytkowników (61 proc.). 

Badani najchętniej skanowaliby kody QR z: 

  • artykułów spożywczych i napojów (62 proc.) 
  • kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych (58 proc.) 
  • produktów aptecznych (53 proc.) 
  • chemii domowej (49 proc.) 
  • AGD/RTV (45 proc.) 
  • elektroniki (45%

Przyszłość kodów QR

Kody GS1 QR rewolucjonizują identyfikację produktów i wspierają rozwój interaktywnej komunikacji między producentami a konsumentami. W miarę dalszego rozwoju technologii ich znaczenie będzie rosło, przekształcając sposób, w jaki robimy zakupy. Potencjał kodów GS1 QR jako nowego standardu zakupowego potwierdzają badania – 59 proc. respondentów dostrzega ich zalety, 56 proc. deklaruje chęć skanowania, aby uzyskać więcej informacji o produkcie, a 55 proc. przewiduje dalszy wzrost ich popularności.

Przejście z tradycyjnych kodów kreskowych (EAN) na kody GS1 QR zostało poparte we wspólnym oświadczeniu przez 26 liderów globalnych firm, takich jak Lidl, Carrefour, Alibaba, Barilla, Mondelēz czy Nestlé. Wdrożenia tej technologii obejmują cały świat i różnorodne sektory, w tym branżę spożywczą, motoryzacyjną, przemysłową, mleczarską, odzieżową i obuwniczą, rolnictwo, sektor beauty, DIY oraz elektronikę. Branża handlowa już z sukcesem wdraża tę nową technologię. 

Kody QR od GS1 są testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo i Procter & Gamble. W Polsce również rośnie zainteresowanie firm wdrożeniem kodów dwuwymiarowych na opakowaniach konsumenckich. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć przejścia na kody 2D od GS1, są m.in.: Żabka, Biedronka, DOZ i Auchan.

Aby ułatwić dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym na opakowaniach mogą być użyte jednocześnie tradycyjne kody kreskowe i kody 2D od GS1.

Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar na zlecenie GS1 w listopadzie 2024 roku. Badanie objęło 1000 Polaków w wieku 18-70 lat.

Czytaj też: Niebezpieczne substancje w 6 proc. kosmetyków – alarmujące wyniki kontroli ECHA

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. styczeń 2025 05:14