Od stycznia br. branża kosmetyczna w Polsce w dialogu z klientami, ale i szerzej – profesjonalistami branży beauty, farmaceutami, aptekarzami, retailerami i przedstawicielami handlu, dziennikarzami i liderami opinii, może posiłkować się wiedzą z nowego, rozbudowanego narzędzia. Kosmopedia, złożona z portalu internetowego i dostępnej już niedługo darmowej aplikacji mobilnej, w przystępny i oparty na nauce sposób opisuje wszystkie najważniejsze informacje dotyczące kosmetyków. Jej najważniejszym zadaniem jest pomaganie konsumentowi w poszerzaniu i docieraniu do eksperckiej wiedzy po to, by samodzielnie – bez pseudodoradztwa, bez przekazów marketingowych, mógł dokonać najlepszego dla siebie czy swoich bliskich wyboru. Dopasowanego do typu i potrzeb skóry.
– Patronat Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dla Kosmopedii to sygnał, że instytucje państwowe rozumieją trudną sytuację, w której znajdują się obecnie użytkownicy dóbr szybko zbywalnych, w tym kosmetyków – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. – Naszym priorytetem jest, aby aplikacja, którą wkrótce wypuścimy na rynek, pomagała konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów. To będzie pierwsze w Polsce narzędzie do identyfikacji składników, a nie oceny produktów. Zintegrowana z portalem kosmopedia.org będzie miała ogromny potencjał edukacyjny i co najważniejsze, nie będzie sprzedawać nic poza wiedzą.
Branża kosmetyczna i w Polsce, i w Europie jest ściśle regulowana. Kosmetyki kontrolowane są na każdym etapie powstawania – od opracowywania receptury do recyklingu opakowania. – To powinno uspokajać konsumentów, a mimo to obserwujemy coś dokładnie odwrotnego – zauważa Blanka Chmurzyńska-Brown. – Obserwujemy z niepokojem, jak obecnie z wielu strumieni informacji płyną dziś do użytkowników upraszczane przekazy o tym, co przebadane, bezpieczne, legalne w kosmetykach. Droga na skróty nieuchronnie prowadzi do błędnych analiz i po prostu wprowadza konsumentów w błąd. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarządza nad Wisłą właśnie tym obszarem, dlatego poprosiliśmy o sprawdzenie Kosmopedii i zarekomendowanie jej użytkownikom kosmetyków. I tak się stało. Dla użytkowników kosmetyków to czytelny sygnał, gdzie w gąszczu informacji szukać tych neutralnych i wiarygodnych o kosmetykach i ich składnikach – dodaje.
Kosmopedia.org została uruchomiona w 2010 r. z inicjatywy Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, jako drugi tego typu portal w Europie (po brytyjskiej stronie The Facts about).
Na początku 2021 r. przeszła gruntowną przebudowę z serwisu branżowego w konsumencki. Obecnie trwają ostatnie prace nad darmową aplikacją mobilną o tej samej nazwie, która dopełni portal i da użytkownikom dostęp do blisko 30 000 opisów składników. Portal i wspierająca go aplikacja konsumencka zostały przygotowane w oparciu o wiedzę naukową i współpracę firm z branży kosmetycznej w Polsce i Europie. Znajdują się w nim opisy kilku tysięcy substancji, ich funkcji w produktach kosmetycznych, właściwości oraz działania na skórę i organizm człowieka.