Kod UFI (Unique Formula Identifier), to niepowtarzalny 16-znakowy identyfikator, który jest wymagany na etykiecie produktów zawierających mieszaninę niebezpiecznych substancji. Umieszczony na produkcie chemicznym pomaga szybko zidentyfikować potencjalnie szkodliwą substancję i udzielić porady lekarskiej, gdyby doszło do wypadku z użyciem detergentu. Takie wypadki nie należą do rzadkości i szczególnie narażone są na nie dzieci, przed którymi detergenty – np. środki czystości – nie zostały odpowiednio zabezpieczone, mimo ostrzeżeń producenta. Zdarzają się także alergiczne reakcje na detergenty przez ich wdychanie lub kontakt ze skórą.
UFI, a także inne dostarczone informacje będą używane przede wszystkim przez ośrodki kontroli zatruć w
przypadku połączenia z numerem alarmowym w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej. Na przykład UFI można odczytać bezpośrednio z etykiety produktu operatorowi ośrodka kontroli zatruć, oprócz nazwy handlowej, aby dokładnie zidentyfikować produkt związany z incydentem.
Kod UFI jest wymogiem dla różnych sektorów przemysłu objętych rozporządzeniem CLP, w tym dla branży detergentowej. Jak przypomina Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, od 1 stycznia 2021 r. wszystkie nowe produkty, które są sklasyfikowane pod względem zagrożeń dla zdrowia lub zagrożeń fizycznych i są sprzedawane konsumentom w UE, muszą posiadać kod UFI. Jednak czasami w lokalnym sklepie można jeszcze znaleźć produkty bez kodu UFI, ponieważ firmy mają czas do początku 2025 r., aby dodać kod do tych produktów, które były już sprzedawane w UE przed 2021 r.
Zgodnie z art. 45 CLP i załącznikiem VIII do tego rozporządzenia, importerzy i dalsi użytkownicy wprowadzający niebezpieczne mieszaniny na rynek UE mają dostarczyć wyznaczonym organom szczegółowe informacje na temat swoich mieszanin. W załączniku tym określono również zharmonizowany format powiadomień. Informacje zawarte w zgłoszeniach będą wykorzystywane przez ośrodki zatruć do celów reagowania kryzysowego w przypadku zdarzeń z udziałem tych mieszanin.
8 listopada 2021 Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products) A.I.S.E. oraz Europejska Agencja Chemikaliów ECHA i innymi partnerzy rozpoczęli kampanię, która ma dotrzeć do konsumentów z informacją, czym jest kod UFI.
Celem nadrzędnym kampanii #UFImattersEU jest zapobieganie wypadkom, poprzez umożliwienie bezpiecznego użytkowania i bezpiecznego przechowywania produktów. Od 2004 roku detergentowy sektor dobrowolnie wprowadził na opakowaniach ikony i wskazówki dotyczące bezpiecznego użytkowania. Ikona Keep Away From Children została włączona do 8. zmienionego wydania GHS w 2019 r.