StoryEditor
Surowce
06.07.2022 00:00

Beiersdorf wspiera kobiety zajmujące się pozyskiwaniem nasion do produkcji masła shea

Beiersdorf we współpracy z firmami partnerskimi zasadził 5 tys. drzew masłosza oraz przeprowadził szkolenia dla ponad 4 tys. kobiet z Burkina Faso i Ghany, dla których staną się one źródłem dochodów. Będą zarządzać plantacją i pozyskiwać nasiona do produkcji masła shea, stanowiącego składnik kosmetyków.

Beiersdorf, wraz z firmami AAK, First Climate i SustainCERT, postanowił wzmocnić pozycję kobiet w krajach Afryki Zachodniej i zabezpieczyć ich źródło dochodów. W tym celu przeszkolił ponad 4 tys. kobiet z Burkina Faso i Ghany. Podczas spotkań nauczyły się one wykorzystywać lokalne materiały do ​​budowy bezpieczniejszych i wydajniejszych alternatyw dla tradycyjnych pieców.

Kobiety dowiedziały się również, jak chronić swoje cenne źródło dochodów, zarządzając plantacjami masłoszy, z których wytwarza się masło shea, ceniony składnik kosmetyczny. W ramach projektu zasadzono też 5 tys. młodych drzewek.

– Jesteśmy dumni, że projekt odniósł sukces, pomimo wszystkich wyzwań związanych z pandemią. Udało nam się wesprzeć te kobiety w zrównoważonej produkcji masła shea poprzez dzielenie się wiedzą i szkolenia – mówi Julia Beier, kierownik ds. odpowiedzialnego pozyskiwania surowców w Beiersdorf.

Kobiety biorące udział w programie uzyskały też dostęp do mikrokredytów dzięki dodatkowym szkoleniom w wiejskich stowarzyszeniach oszczędnościowo-pożyczkowych. To z kolei pozwoliło im inwestować w inne działania handlowe i biznesowe.

Beiersdorf wspiera kobiety w łańcuchu dostaw shea w Ghanie i Burkina Faso kilkoma inicjatywami od 2019 roku. To ważny element programów odpowiedzialnego pozyskiwania surowców, które przyczyniają się do realizacji programu zrównoważonego rozwoju Care Beyond Skin i misji Climate Care.

W 2019 roku hamburska firma postawiła sobie za cel wsparcie w ciągu 5 lat 10 tys. kobiet pozyskujących w Afryce Zachodniej nasiona masłosza, z których następnie wytwarza się masło Shea. Składnik jest nazywany „złotem kobiet Afryki” i ma wszechstronne właściwości nawilżające. Jest ważnym surowcem dla produktów Beiersdorf, szczególnie przeznaczonych do pielęgnacji ciała i ust.

Projekt realizowany jest przez Beiersdorf we współpracy ze szwedzkim producentem  masła shea AAK, a wspiera go niemiecki dostawca rozwiązań ochrony klimatu First Climate oraz Global Shea Alliance. Wszystkie nasiona shea pozyskiwane są drzew rosnących na sawannie oraz z pól uprawnych należących do lokalnych rolników. Sadzenie sadzonek shea wspomaga kontrolowany przez rolnika proces regeneracji poprzez wspomaganie naturalnego wzrostu.

W 2022 roku firma zwiększyła swoje zaangażowanie i pozyskała wsparcie kolejnych partnerów – First Climate i SustainCERT. Dzięki nim miejscowe kobiety, które wcześniej używały prostych trzykamiennych pieców opalanych drewnem do wstępnej obróbki ziaren shea, teraz używają energooszczędnych pieców kuchennych, które same zbudowały.

Nowe piece są 2,5 razy bardziej wydajne niż te tradycyjne i mogą być używane zarówno do przetwarzania ziaren shea, jak i do gotowania w domu. Zmniejsza to zapotrzebowanie na drewno opałowe i związane z tym emisje. Przy łącznej liczbie 11 tys. wyprodukowanych i użytkowanych pieców, oczekiwane redukcje emisji wyniosą około 53 tys. ton drewna przez 5 lat.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
15.11.2024 08:19
Olej klimatyczny zamiast oleju palmowego. L’Oréal Green Sciences Incubator wspiera innowacyjny projekt hamburskiego start-upu
fot. Shutterstock

Znane z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie bioletchnologii Colipi zakwalifikowało się do prestiżowego programu L’Oréal Green Sciences Incubator. Francuskie lider branży kosmetycznej będzie wspierać start-up dostępem do nowoczesnych laboratoriów. Cel – dążenie do zrównoważonego piękna.

Colipi to hamburski start-up biotechnologiczny zajmujący się opracowywaniem innowacyjnych procesów fermentacji w celu przekształcania dwutlenku węgla i organicznych produktów ubocznych w zrównoważone oleje, znane jako Climate Oil, czyli oleje klimatyczne. Mogą one zastępować naturalne oleje roślinne, w tym olej palmowy, w przemyśle kosmetycznym, chemicznym oraz w produkcji paliw lotniczych.

Założyciele start-upu, Philipp Arbter, Tyll Utesch, Jonas Heuer i Maximilian Webers, przypominają, że globalne zapotrzebowanie na ropę naftową to aż 4400 milionów ton, a na oleje roślinne, przede wszystkim olej palmowy, dalsze 210 milionów. Misją Colipi jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych dzięki wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwa neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla biomateriałów. Start-up dąży do tego, żeby łańcuchy wartości oparte na ropie naftowej i oleju roślinnym zostały zastąpione przez łańcuchy wartości oparte na precyzyjnej fermentacji.

– Umiejętności Colipi w zakresie zielonych nauk, takich jak fermentacja i zielona chemia, w połączeniu z naszą wiedzą specjalistyczną w zakresie badań i rozwoju, powinny doprowadzić do stworzenia wspaniałych innowacji na rzecz bardziej odpowiedzialnego przemysłu kosmetycznego – oświadczyła w rozmowie z „Hamburg News” Ines Comtet, szefowa ds. komunikacji w L’Oréal GSI.

Dzięki tej współpracy Colipi zyska dostęp do zaplecza naukowego L’Oréal, w tym najnowocześniejszych laboratoriów. Wpisuje się to w działania światowego giganta branży kosmetycznej stawiające na ekologiczne innowacje. Wsparcie ze strony L’Oréal umożliwi Colipi przyspieszenie prac nad komercjalizacją oleju klimatycznego i wprowadzenie go na rynek.

Czytaj także: L’Oréal uruchamia Big Bang Program w Azji Północnej, aby wspierać startupy kosmetyczne

Wykorzystywanie oleju palmowego w przemyśle wiąże się z poważnymi konsekwencjami ekologicznymi oraz problemami społecznymi. Uprawy palmy olejowej prowadzą do wylesiania rejonów tropikalnych, a wycinanie lasów deszczowych oznacza niszczenie naturalnych siedlisk dzikich zwierząt. Wypalanie lasów pod uprawy wypuszcza do atmosfery ogromne ilości dwutlenku węgla. Na tym nie koniec: intensywna uprawa palmy olejowej wiąże się ze stosowaniem znacznych ilości pestycydów, z kolei proces produkcji oleju palmowego wiąże się z zanieczyszczeniem rzek i wód gruntowych. Ponieważ w wielu regionach rozwój wielkoobszarowych plantacji palmowych zastępuje tradycyjne rolnictwo, prowadzi on do utraty źródeł utrzymania, a czasem wręcz wysiedlania lokalnych społeczności. Osoby zatrudnione na plantacjach mierzą się z licznymi nadużyciami takimi jak skandalicznie niskie wynagrodzenia, złe warunki pracy oraz eksploatacja dzieci jako taniej siły roboczej.

Wprowadzenie na rynek oleju klimatycznego umożliwiłoby ukrócenie przynajmniej części tych praktyk i pozwoliło powstrzymać degradację środowiska naturalnego.

Czytaj także: Aleksandra Dziegieć, Zielone Laboratorium: przemysł surowców kosmetycznych opiera się nadal na nieetycznych olejach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
13.11.2024 14:26
Przyszłość szafranu w kosmetyce stoi pod znakiem zapytania. Powodem trudna sytuacja gepolityczna
Szafran pozyskuje się z kwiatów krokusa.Safa Daneshvar

Szafran, najdroższa przyprawa świata, znana ze swojego wyjątkowego smaku i szerokiego zastosowania w kosmetyce, stoi przed wyzwaniami, które mogą zagrozić przyszłości jej użytku w produktach urodowych. Klimatyczne zawirowania i napięcia geopolityczne wpływają na jego produkcję, a popyt na rynku rośnie.

Szafran od lat zajmuje szczególne miejsce w przemyśle kosmetycznym i kulinarnym. Jego cena, wynosząca około 1600 dolarów za kilogram, jest wyrazem skomplikowanego procesu produkcji, który wymaga użycia aż 17 000 kwiatów do uzyskania tej ilości. Iran, największy producent szafranu na świecie, odpowiada za 90 proc. globalnej produkcji, podczas gdy Hiszpania, Grecja, Afganistan, Maroko i Indie odgrywają mniejszą rolę. Produkcja szafranu jest pracochłonna – kwiaty zbiera się ręcznie o świcie, aby uniknąć uszkodzenia delikatnych pręcików.

W ostatnich latach zmiany klimatyczne i napięcia polityczne znacznie skomplikowały sytuację na rynku. W okresie od 2022 do 2023 roku Iran, kluczowy producent, zmagał się z suszą spowodowaną długim, gorącym i suchym okresem. Jak wskazuje Bhimu Patil, dyrektor Centrum Poprawy Warzyw i Owoców na Uniwersytecie Texas A&M, plony spadły dramatycznie – z 400 000 kilogramów w 2022 roku do zaledwie 80 000 kilogramów w 2023 roku. Taka sytuacja przyczynia się do wzrostu cen i wzmacnia presję na rynkach globalnych, gdzie popyt na szafran stale rośnie.

Rynek szafranu, obecnie wyceniany na 602,2 milionów dolarów, będzie według przewidywań rósł w tempie 7,1 proc. rocznie przez następne sześć lat, co podkreśla dynamiczny rozwój branży kosmetycznej. Luksusowe marki, takie jak Sisley Paris, YSL Beauty czy Kosas, oferują produkty z dodatkiem szafranu, jak kremy i serum, których ceny sięgają setek dolarów. Przykładowo, Or Rouge La Crème od YSL, wykorzystujący szafran z Maroka, kosztuje aż 440 dolarów za 50 ml.

Wojna w Ukrainie miała również wpływ na koszty produkcji szafranu, zwłaszcza w Grecji, gdzie marka Korres posiada umowę z tamtejszą spółdzielnią. Według Leny Korres, założycielki firmy, koszty energii i nawozów ekologicznych wzrosły w 2022 roku, co przełożyło się na 30-procentowy wzrost cen szafranu. W związku z tym, że szafran jest rośliną wymagającą nawadniania i wrażliwą na zmiany temperatury, warunki klimatyczne oraz napięcia geopolityczne stanowią istotne zagrożenie dla stabilności jego produkcji.

Czytaj także: Niebezpieczne substancje w 6 proc. kosmetyków – alarmujące wyniki kontroli ECHA

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 07:43