StoryEditor
Salony beauty
19.04.2021 00:00

Beauty Razem: Jest rozporządzenie: 1 miliard zł miesięcznie dla branży beauty

- Wynegocjowaliśmy 1 miliard miesięcznie złotych dla branży beauty. Choć na pewno nie wszyscy, to wiele firm będzie w stanie uzyskać pomoc. Naszym celem będzie teraz wytłumaczenie wniosków oraz podjęcie działań, by jak najszybciej branża została otwarta - mówi Michał Łenczyński, szef Beauty Razem.

16 kwietnia 2021 roku w Dzienniku Ustaw zostaje opublikowane "Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19”.

Beauty Razem zdołało wynegocjować wsparcie finansowe warte 1 mld zł miesięcznie m.in. dla kodu 96.02.Z (fryzjerstwo i pozostałe usługi kosmetyczne), 47.75 (sprzedaż detaliczna kosmetyków, m.in. w salonach) oraz po korektach 96.09.Z (obejmujący m.in. PMU, tatuaż i piercing).

- Nie wszystko się udało. Zwolnienia ZUS za cały marzec, czyli cztery dni lockdownu, w tym dwa weekendowe, nie będzie, poza PKD, których wsparcie jest przedłużone. Umorzenie PFR 1.0 jest w fazie bezpośredniej obietnicy i jeszcze nie pojawił się nowy regulamin PFR, bo rozporządzenie jest świeże. Pod znakiem zapytania jest okres działania firmy dla poszczególnych rodzajów dofinansowań – w większości wcześniejszych wsparć był to 1 rok i gdy pojawią się akty szczegółowe, jest szansa na znaczne skrócenie tego okresu - wskazuje Michał Łenczyński,  założyciel Beauty Razem.

Przypomnijmy, jak doszło do wywalczenia wsparcia dla salonów kosmetycznych, fryzjerskich i innej działalności beauty. 25 marca 2021 roku rząd ogłosił, że w sobotę 27 marca wprowadza kolejny lockdown w całym kraju. Walka Beauty Razem o to, aby nie doszło do lockdownu, rozpoczęła się ponad tydzień wcześniej. Grupa zwróciła się wtedy do Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z trzema postulatami: pozostawienia branży beauty otwartej, bo jest bezpieczna, wsparcia finansowego przy spadkach obrotów oraz
komunikacji, że może działać.

Wiadomości Kosmetyczne pisały o tym tutaj: Branża beauty: Musimy zawalczyć o siebie, drugi raz tego nie przetrwamy

Po intensywnych rozmowach Beauty Razem z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, minister zdrowia Adam Niedzielski zakomunikował w Polsat News, że nie zamierza zamykać salonów fryzjersko-kosmetycznych. Do zamknięcia jednak doszło ze względu na wymykające się spod kontroli liczby zachorowań trzeciej fali wirusa.

Choć lockdown ogłoszono o 11:00, Michał Łenczyński jeszcze rano otrzymał zaproszenie na rozmowy Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii z przedstawicielami branży. Podczas spotkania omówiono wsparcie finansowego przedsiębiorców beauty dotkniętych lockdownem, który został ogłoszony zaledwie godzinę wcześniej.

W zespole, który został skompletowany ekspresowo z ramienia branży uczestniczyli Anna Aniszewska z Beauty Razem-Beauty Tax, Jadwiga Caban-Korbas na zaproszenie Michała Łenczyńskiego, Blanka Chmurzyńska-Brown z PZPK i Michał Łenczyński, założyciel Beauty Razem. 

W trakcie spotkania Beauty Razem przekonywało, że tylko spełnienie postulatów może sprawić że lockdown będzie skuteczny, a w przeciwnym wypadku branża się nie zamknie z braku środków na życie. Dlatego środki miały być przyznane w określonej wysokości oraz maksymalnie szybko. 

Postulaty Beauty Razem przedstawione na negocjacjach 25 marca 2021:

1. Zwolnienie ze składek ZUS za marzec i kwiecień 2021 – postulat zrealizowany częściowo (kwiecień)
2. Szybka dotacja 5.000 zł dla mikro- i małych przedsiębiorstw – postulat zrealizowany
3. Świadczenie postojowe dla przedsiębiorcy, dla osób zatrudnionych na um. cywilnoprawnych  – postulat zrealizowany
4. Dofinansowanie wynagrodzeń w wys. 6.000 zł, po 2.000 zł przez 3 miesiące do każdego etatu  – postulat zrealizowany
5. Bezwarunkowe, pełne umorzenie PFR 1.0, zwolnienie z opodatkowania wysokości umorzenia PFR 1.0  – postulat w fazie obietnicy (oczekiwanie na aktualizację regulaminu PFR)

Po spotkaniu z MRPiT, społeczność Beauty Razem przedstawiła listę kodów PKD i zostały one uwzględnione. W tarczach znalazły się ponownie kody branż związanych z beauty:
85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane
86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna
86.90.D Działalność paramedyczna
96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

96.02.Z Fryzjerstwo i pozostałe usługi kosmetyczne
47.75.Z Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach

Niestety wówczas kod 96.09.Z obejmujący m.in. tatuaż, piercing, nie został wtedy do pomocy zakwalifikowany, o czym pisaliśmy tutaj.

- W tej sprawie również interweniowaliśmy kontaktując się z Ministerstwem i kod ten znalazł się w rozporządzeniu. Choć sukcesem jest uwzględnienie części łańcucha dostaw już w pierwszej fazie rozmów, czyli kodu sprzedaży detalicznej kosmetyków 47.75.Z, na chwilę obecną nie zostały uwzględnione kody hurtowe i na ten temat zamierzamy nadal rozmawiać - zapowiada Łenczyński.

1 kwietnia 2021 roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wsparcie dla branż poszkodowanych, zgodne z przedstawionymi wcześniej postulatami. W połowie kwietnia wiceminister Rozwoju Olga Semeniuk zapewniła o przyjęciu wszystkich 5 postulatów, które ustaliła z Beauty Razem 25 marca. Minister zapewniła też, że forma wynegocjowana wsparcia dla branży beauty to 1 mld złotych miesięcznie a kolejna forma wsparcia na kwiecień to dodatkowo rozszerzone kody PKD – ponad 7 mld złotych.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
22.04.2025 11:24
Zenoti: Klienci powracający to 42 proc. bazy, ale generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów kosmetycznych
freepik

Według najnowszego raportu Beauty and Wellness Benchmark Report 2025 firmy Zenoti, klienci powracający generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów urody i spa, mimo że stanowią jedynie 42 proc. ogólnej bazy klientów. Dla porównania, klienci jednorazowi, którzy dominują w strukturze klienteli z udziałem 58 proc., odpowiadają tylko za 20 proc. przychodów. Dane te podkreślają znaczenie budowania lojalności w branży beauty i wellness jako kluczowego elementu strategii wzrostu.

Raport, oparty na analizie danych z salonów, spa i klinik estetycznych na całym świecie, wskazuje również na ogólną pozytywną tendencję w branży – przychody wzrosły w 2024 roku o 2 proc. To jednak wynik niższy niż 5 proc. wzrost zanotowany w roku 2023. Wśród analizowanych modeli biznesowych najlepiej wypadły te oparte na członkostwach – spa oferujące pakiety członkowskie osiągnęły 5 proc. wzrost przychodów, podczas gdy tradycyjne salony, salony paznokci i spa bez członkostw zatrzymały się na poziomie 2 proc. Kliniki medycyny estetycznej i salony depilacji odnotowały zaledwie 1 proc. wzrostu, a barber shopy wręcz spadek przychodów o 1 proc.

Technologia odgrywa coraz większą rolę w poprawie efektywności operacyjnej. Rezerwacje online stały się standardem – 97 proc. klientów klinik estetycznych oraz 80 proc. gości salonów i spa preferuje umawianie wizyt przez urządzenia mobilne. Przedsiębiorstwa z wysokim udziałem rezerwacji cyfrowych odnotowują również lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych. Kolejnym zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży kart podarunkowych – w skali całej branży o 20 proc., przy czym salony zanotowały aż 93 proc. wzrost sprzedaży, a kliniki medycyny estetycznej – 23 proc. Co istotne, 24 proc. tych kart wykorzystywanych jest przez nowych klientów, co czyni ten model skutecznym narzędziem pozyskiwania gości.

Pomimo pozytywnych trendów, raport wskazuje też na wyzwania – liczba nowych wizyt spadła w 2024 roku o 9 proc. Dodatkowym problemem są anulacje i niepojawianie się klientów na umówionych wizytach. Średni wskaźnik odwołań w salonach wynosi 8 proc., a nieobecności 3 proc., co oznacza, że łącznie 11 proc. wszystkich wizyt nie dochodzi do skutku. W klinikach medycyny estetycznej sytuacja jest jeszcze trudniejsza – 16 proc. anulowań i 5 proc. niepojawień. Podobnie wypadają salony paznokci (16 proc./1 proc.) oraz spa (11 proc./1 proc.). W odpowiedzi na te problemy zaleca się wdrożenie programów lojalnościowych, automatycznych przypomnień oraz działań marketingowych opartych na danych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
18.04.2025 15:37
Kandydat na prezydenta flirtuje z branżą beauty? Artur Bartoszewicz proponuje bon „Piękna Matka Plus”
Artur Bartoszewicz

Artur Bartoszewicz, kandydat na prezydenta RP, zaprezentował nową propozycję skierowaną do kobiet wychowujących dzieci. Bon „Piękna Matka Plus” miałby wynosić 700 złotych miesięcznie i być przeznaczony na usługi z zakresu beauty, medycyny, stomatologii oraz spa. Jak podkreślił Bartoszewicz w programie „Graffiti” na antenie Polsat News, celem tego świadczenia jest nie tylko poprawa sytuacji kobiet, ale także pobudzenie konsumpcji i rozwój konkretnych sektorów gospodarki.

Kandydat wskazuje, że wsparcie dla matek w formie bonu może stać się impulsem do szerszych zmian gospodarczych. – Chcę doprowadzić do sytuacji, w której w ciągu następnych 15 lat polska gospodarka podwoi swoje PKB, wartość inwestycji, konsumpcji, podwoi wielkość budżetu. Będziemy siłą, imperium – zadeklarował Bartoszewicz. Jego zdaniem, inwestycje w zdrowie i dobrostan kobiet będą miały przełożenie na wzrost wydatków i rozwój krajowej gospodarki.

Ważnym aspektem nowej propozycji jest także kwestia społeczna. Bartoszewicz stwierdził, że jednym z celów bonu jest „przebudowa wizerunku matki, który został zdegradowany”. Według niego, obecna polityka nie uwzględnia wystarczająco roli kobiet i matek w społeczeństwie, a jego program ma to zmienić. „Pokazuję, gdzie są bariery i wskazuję rozwiązania” – dodał.

Bon „Piękna Matka Plus” jest częścią szerszego programu kandydata o nazwie „Królik Plus”, który ma przeciwdziałać negatywnym trendom demograficznym w Polsce. Bartoszewicz podkreśla, że jego celem jest zwiększenie dzietności poprzez wzmocnienie pozycji kobiet i poprawę ich jakości życia. Propozycja wprowadzenia bonu „Piękna Matka Plus” może być również interpretowana jako bezpośrednia próba zdobycia poparcia wśród konkretnych grup wyborców. Świadczenie kierowane do matek wyraźnie odwołuje się do kobiet w wieku rozrodczym. Jednocześnie bon, mający zasilić rynek usług beauty, medycznych i spa, może zyskać aprobatę wśród pracowników i pracownic tych branż. Dla właścicieli salonów kosmetycznych, fryzjerskich czy gabinetów odnowy biologicznej oznaczałby on stały dopływ środków publicznych i wzrost popytu na usługi, co w okresie niepewności gospodarczej może być atrakcyjną perspektywą.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 07:54