StoryEditor
Biznes
04.03.2025 13:44

Problemy z zakupami makijażowymi, o których nikt nie mówi wprost – ani konsumentkom, ani wizażystom

Gdyby istniały krzyżówki dedykowane wizażystom, hasło “kufer” zostałoby opisane jako “skarbonka bez dna”. Jakie pułapki zastawiają na profesjonalistów, a także pasjonatów, producenci kosmetyków kolorowych?

Terminy ważności kosmetyków

Fraza kluczowa “termin ważności kosmetyków kolorowych” daje ponad 240 tysięcy wyników wyszukiwarce Google, prowadzących zarówno do publikacji medialnych, jak i tekstów na stronach producentów kosmetyków. Wydawałoby się, że system jest prosty: każdy kosmetyk musi mieć umieszczony na opakowaniu termin przydatności od otwarcia opakowania. Jednak zarówno zwykły konsument, jak i zawodowy wizażysta może przeżyć szok, kiedy zorientuje się, jak trudno jest zużyć kosmetyk w przewidzianym na to czasie. Niektóre firmy dają wręcz absurdalnie krótkie terminy ważności względem pojemności produktów, np. sześć miesięcy na paletę kilkunastu cieni do powiek (Palety z linii Norvina marki Anastasia Beverly Hills) lub trzy miesiące na eyeliner (Glam Shop).

Po zakupie pozostają dwa wyjścia: albo z ciężkim sercem wyrzucić kosmetyk wraz z upływem terminu na opakowaniu, albo ryzykować podrażnienia, a nawet choroby skóry czy okolic oczu oraz ust. O ile indywidualny konsument może podjąć taką decyzję na własną odpowiedzialność, o tyle każdy wizażysta powinien podchodzić do zdrowia i bezpieczeństwa swoich klientów z największą odpowiedzialnością. Istnieją pewne rozwiązania, które możemy zastosować jako profesjonaliści, wymagają one jednak doskonałej znajomości asortymentu profesjonalnego oraz znajomości i zaufania wśród kolegów i koleżanek po fachu.

Kosmetyki adresowane do profesjonalistów mają zwykle dłuższe terminy ważności (minimum 12 miesięcy), ale są zdecydowanie trudniej dostępne i słabiej promowane niż produkty dla szerokiej klienteli. O ile na szkoleniach często otrzymuje się rekomendacje kosmetyczne, każdy wizażysta może mieć inne preferencje względem formuł i technik, które dają najlepsze dla niego rezultaty. Wyszukiwanie ulubionych marek i produktów potrafi trwać latami, zwłaszcza jeśli mamy za sobą sporo doświadczenia i wyrobione nawyki.

Kolejnym możliwym rozwiązaniem mogą być wspólne zakupy. W przypadku kosmetyków o dużych pojemnościach, np. pudrów sypkich czy palet kremowych, podzielenie kosztów na dwie lub trzy osoby daje znaczącą różnicę. Trudność tkwi jednak w logistyce takich zakupów: trzeba znaleźć osoby chętne na używanie tych samych kosmetyków, a także obdarzyć się wzajemnym zaufaniem, co należy w branży do rzadkości. Ponadto nie każda formuła może zostać bez szkody podzielona na części, np. pudry prasowane).

Koszty zużycia

Od czasu boomu na kosmetyki kolorowe, czyli mniej więcej 2016 r., możemy zaobserwować trendy nie tylko w kolorach i formułach, ale także rozmiarach produktów. Palety cieni po kilkadziesiąt sztuk w jednej, zestawy PR-owe do kupienia jako prezent, pozornie opłacalne duże pojemności. Nie da się wyznaczyć dokładnej granicy, od której większy rozmiar kosmetyku podnosi koszt jego użycia, ale taka zależność niewątpliwie istnieje: im więcej produktu, im więcej odcieni w palecie, tym trudniej je zużyć. O ile makijaż jest jedynie hobby, koszt zużycia pozostaje jednie naszą wewnętrzną rozterką. Jednak osoby zawodowo zajmujące się makijażem powinny traktować koszt zużycia kosmetyku jako ważną składową swojego dochodu, co realnie przekłada się na ich możliwości finansowe i styl życia.

Social media i nadkonsumpcja

Media społecznościowe to istotna część życia wizażystów i entuzjastów sztuki makijażu: źródło inspiracji, wiedzy, informacji o nowinkach rynkowych i trendach. Młodsi adepci zawodu często zaczynają swoją przygodę od oglądania treści w social media i odkrywania możliwości ekspresji, którą niewątpliwie daje makijaż. Jednak wciąż niewiele mówi się o różnicy w wykonywaniu makijażu od strony profesjonalnej i amatorskiej, a w filmikach na TikToku i Instagramie trudno te niuanse wychwycić. Nawyki i postrzeganie kosmetyków przez influencerów i makijażystów odbiegają od siebie tak, jak drogie hobby odbiega od pracy zarobkowej. Dowolny kosmetyk w kufrze profesjonalisty to koszt biznesowy, który nie tylko musi się zwrócić, ale również pośrednio przynosić zysk.

Gwiazdy social mediów stanowią część zjawiska viralowości, silnie wpływającego na społeczność makijażową. Są często zobowiązane umowami do reklamy konkretnych produktów i tworzą na nie krótki, intensywny popyt, po czym przechodzą do zachwytów nad kolejnym otrzymanym za darmo produktem. Tymczasem nie każdy viralowy produkt można przetestować przed zakupem. Nawet największy bestseller może okazać się pomyłką, jeśli wizażysta ma określone metody pracy i preferencje co do formuł, wykończeń, konsystencji, etc.  Trendy przychodzą i odchodzą, a kosmetyki raz użyte zostają z nami… aż do terminu ważności. 

Opakowanie vs. zawartość

Ten temat dotyka przede wszystkim zawodowców, którzy korzystają ze swoich produktów o wiele bardziej intensywnie i muszą ściśle przestrzegać zasad higieny. Wiele opakowań jest projektowana z myślą o prywatnej kolekcji, a nie profesjonalnym użytkowaniu: ciężkie tworzywa, ozdobne flakony i mało higieniczne aplikatory mogą stwarzać wiele kłopotów. Viralowość określonych produktów stwarza wręcz modę na pewne rodzaje opakowań, np. tubki zakończone malutkim puszkiem czy gąbeczką do delikatnego rozprowadzania płynnej formuły. Brak możliwości dokładnego oczyszczenia i dezynfekcji sprawia, że produkt zużywa się w błyskawicznym tempie (przez uprzednią aplikację na paletkę). Objętość kosmetyku, który faktycznie nada się do profesjonalnego użytku, może okazać się niewielka w stosunku do rozmiaru opakowania.

image
Dior
Podobne niedogodności dotyczą produktów w paletach. Popularne kartonowe opakowania palet niszczą się o wiele szybciej niż plastikowe (gniotą, rysują, po kilku dezynfekcjach alkoholem wyglądają na zniszczone), ale etykietka “eko” sprawia, że klienci wybaczają więcej. To jednak nie wszystko – nawet plastikowe opakowanie może nie wytrzymać regularnej dezynfekcji. Zdarza się, że plastik przy zawiasach zaczyna matowić się i łamać od kontaktu z alkoholem i zjawisko to dotyczy nie tylko kosmetyków drogeryjnych, ale również premium, np. popularna wśród polskich wizażystek paleta do twarzy Dior.

Rozsądek? Na wagę złota!

W każdym biznesie można przesadzić z zakupami, ale z doświadczenia wiem, jak trudno jest poskromić swoją spontaniczność i kreatywność, kiedy otacza nas mnóstwo pięknych obrazków i przedmiotów wołających “mamo, to ja, kup mnie!”. Warto jednak odwrócić wzrok od tej karuzeli marzeń, spojrzeć w głąb siebie i zastanowić się, co tak naprawdę kryje się za tym zakupem. Często może się wydawać, że nowy zakup przyspieszy drogę do perfekcyjnego warsztatu albo niesamowitych efektów w makijażu, jednak nie wszystko w zawodzie artystyczno-manualnym można kupić. Czas i wysiłek poświęcony na szlifowanie umiejętności i własnego stylu to coś, czego żaden influencer nie będzie próbował sprzedać na swoim profilu, a jednak ma wartość: nieograniczoną.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
04.03.2025 16:43
Wavemaker: 55 proc. konsumentów przestało obserwować influencera z powodu nieetycznego postępowania — co to oznacza dla marek?
Canva

Wyniki raportu przygotowanego przez firmę Wavemaker (grupa mediowa GroupM) rzucają nowe światło na dynamicznie zmieniający się krajobraz influencer marketingu. W obliczu rosnącej świadomości odbiorców influencerzy muszą dostosować swoje działania do oczekiwań dotyczących odpowiedzialności i etyki, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Współpraca marek z twórcami internetowymi wymaga coraz większej ostrożności i weryfikacji, co może przyczynić się do pozytywnych zmian w branży oraz wzrostu standardów etycznych w mediach społecznościowych.

Influencer marketing odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów, zwłaszcza w obszarze produktów konsumpcyjnych, takich jak jedzenie, moda i kosmetyki. Media społecznościowe stały się głównym polem działalności twórców internetowych, zastępując w wielu przypadkach tradycyjne źródła informacji. Przeciętny użytkownik social mediów obserwuje aż 122 konta, a wśród przedstawicieli Pokolenia Z liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa. Jednak, jak wynika z raportu „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach”, jedynie nieliczni twórcy cieszą się realnym zaufaniem odbiorców. Spośród średnio 47 śledzonych influencerów, użytkownicy darzą faktycznym zainteresowaniem zaledwie 8, co oznacza, że tylko 1 na 6 twórców faktycznie przyciąga uwagę odbiorców.

Jednym z kluczowych wniosków raportu jest wpływ nieetycznych zachowań influencerów na ich popularność. Aż 55 proc. respondentów przyznało, że przestało obserwować influencera właśnie z powodu jego niewłaściwego postępowania. Wśród młodszych konsumentów, należących do Pokoleń Z i Y, ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 63 proc. Do najczęściej wymienianych powodów „unfollow” należą wulgaryzmy, dyskryminujące wypowiedzi oraz publikowanie treści o charakterze seksualnym. Badanie pokazuje, że odbiorcy stają się coraz bardziej świadomi i wymagający wobec influencerów, oczekując od nich większej odpowiedzialności w komunikacji.

Nieodpowiedzialne zachowania influencerów nie pozostają bez konsekwencji również dla marek, z którymi współpracują. Negatywny wizerunek twórcy może rzutować na reputację firm i budzić wątpliwości wśród konsumentów. Raport wskazuje, że mniej niż połowa (40 proc.) klientów korzystających z influencer marketingu ocenia ten kanał dotarcia jako w pełni bezpieczny. Ryzyko związane z angażowaniem twórców o wątpliwej etyce sprawia, że marki coraz częściej stawiają na transparentność oraz współpracę z influencerami cieszącymi się wysokim poziomem zaufania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
04.03.2025 14:38
Upadłość Brand Agency London – co dalej z Ciaté i Lottie London?
Ciaté

Brand Agency London Limited, właściciel znanych marek kosmetycznych Ciaté i Lottie London, ogłosił upadłość. Od stycznia oficjalne strony internetowe i kanały społecznościowe obu brandów zamilkły, co wzbudziło niepokój wśród klientów dotyczący niezrealizowanych zamówień i ewentualnych problemów ze zwrotami. To zaskakujący zwrot akcji dla firmy, która przez lata zdobywała popularność dzięki innowacyjnym produktom i współpracom z gwiazdami.

Według sprawozdań finansowych Brand Agency London z marca 2023 roku, wartość majątku trwałego wynosiła 315 000 funtów, a aktywa obrotowe sięgały niemal 10 milionów funtów. Pomimo tych liczb, całkowity kapitał własny firmy wynosił jedynie 204 200 funtów, co sugeruje trudności finansowe. Ciaté, założona w 2009 roku przez Charlotte Knight, zdobyła lojalne grono klientów dzięki innowacyjnym lakierom do paznokci, a później także kosmetykom kolorowym. Z kolei Lottie London, wprowadzona na rynek w 2014 roku, skierowała swoją ofertę do młodszych odbiorców, oferując przystępne cenowo, cruelty-free produkty, które stały się hitami na platformach społecznościowych.

Pomimo ekspansji na amerykański rynek, w tym wejścia do 131 sklepów CVS oraz sprzedaży w Walmart, działalność Lottie London i jej siostrzanych marek została wstrzymana. Klienci obawiają się o swoje zamówienia, a brak oficjalnych komunikatów ze strony firmy pogłębia niepewność. Wiele wskazuje na to, że dynamiczny rozwój i silna obecność na rynkach zagranicznych nie wystarczyły do zapewnienia stabilności finansowej w obliczu trudnej sytuacji ekonomicznej.

Upadłość Brand Agency London to przykład wyzwań, z jakimi mierzą się średniej wielkości marki kosmetyczne. Rosnące koszty, zmieniające się nawyki konsumenckie oraz silna konkurencja ze strony dużych koncernów i marek wspieranych przez celebrytów sprawiają, że utrzymanie się na rynku staje się coraz trudniejsze. Przypadek Ciaté i Lottie London pokazuje, jak trudno konkurować w mocno nasyconej branży beauty, zwłaszcza w czasach niepewności gospodarczej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. marzec 2025 18:53