Opakowanie wygląda tak samo, ale jego pojemność jest mniejsza. To downsizing – zabieg, który nagminnie zaczęli stosować producenci. To sposób, by nie straszyć konsumentów podwyżkami, ale zarazem ryzyko oskarżenia, o wprowadzanie kupujących w błąd.
Pomniejszone gramatury, pojemności produktów początkowo budziły oburzenie. Konsumenci, którzy odkrywali takie przypadki nagłaśniali je – w mediach było głośno np. o popularnych napojach, które dyskonty sprzedawały w mniejszych pojemnościach. Pozornie wydawało się, że to okazja, faktycznie – nie były wcale tańsze niż gdzie indziej, klient kupował mniejsze opakowanie a przy tym przyzwyczajony do standardowej pojemności wcale tego nie zauważał.
Dziś takie rozwiązania są stosowane powszechnie, nie tylko w branży spożywczej, ale także w kategoriach artykułów pielęgnacyjnych i higienicznych, papierowych, do sprzątania i prania itd. I na całym rynku, we wszystkich kanałach sprzedaży. W ten sposób producenci i sprzedawcy kamuflują podwyżki cen produktów. Teoretycznie papier toaletowy, płyn do prania, ręcznik papierowy jest w standardowej cenie, w rzeczywistości jest mniej produktu w butelce, która wygląda tak samo, albo mniej listków papieru nawinięte na rolkę. Problem w tym, że konsumenci często nie mają pojęcia za co płacą. Mąka lub cukier zawsze były sprzedawane w kilogramowych opakowaniach. Dziś to już nie jest takie pewne. Każdy produkt przed włożeniem do koszyka trzeba dokładnie przestudiować, żeby poznać jego prawdziwą cenę i pojemność.
UOKiK zaczął przyglądać się temu procederowi. W pierwszym kroku urząd czuwający nad prawami konsumentów wystartował z kampanią na Twitterze i Instagramie. W krótkiej i przejrzystej komunikacji przestrzega, że opakowania produktów wyglądają tak samo ale ich zawartość jest mniejsza, wskazuje, aby kupujący dokładnie czytali opisy na opakowaniach i porównywali ceny za kilogram lub litr nie dając się nabrać na fałszywe promocje. UOKiK przypomina, że downsizing dotyczy także usług (np. kosmetycznych i fryzjerskich), a korzystający z nich powinni być czujni i sprawdzać, co dostają w cenie.
Równocześnie, przez przekaz do konsumentów UOKiK pokazuje już żółtą kartkę producentom ostrzegając, że przez swoje działania nie mogą wprowadzać kupujących w błąd.