Jak wynika z opublikowanego już wstępnego harmonogramu prac Sejmu, na najbliższym posiedzeniu rozstrzygnięte zostaną dwa wnioski o uzupełnienie porządku dziennego o rozpatrzenie dwóch poselskich projektów nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.
Jeden z projektów to projekt Nowoczesnej z 2017 r., od dawna czekający w sejmowej zamrażarce na swoją kolej.
Autorem drugiego projektu jest grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości. Jednak w porządku obrad opublikowanym na stronie Sejmu pominięto informację o numerze druku. Może to oznaczać - choć nie musi - że pod obrady trafi inny projekt autorstwa PiS od tego, który procedowany był w Sejmie na jesieni ub.r. Alternatywa to wznowienie prac właśnie nad tamtym projektem.
Jak podaje 300polityka, wniosek o uzupełnienie porządku obrad o punkt dotyczący rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy przygotowanego przez PiS, zostanie rozpatrzony podczas ostatniego dnia posiedzenia. Głosowanie w tej sprawie odbyć ma się 15 marca po godz. 9.
Warto dodać, że na 12 marca zaplanowana została konferencja w Sejmie, na której ma zostać podsumowany pierwszy rok obowiązywania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele. Konferencja jest współorganizowana przez Parlamentarny Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego oraz przez rzecznika MŚP Adama Abramowicza (byłego przewodniczącego wspomnianego zespołu).
Przypomnijmy, że przygotowany na jesieni przez PiS projekt nowelizacji ustawy o zakazie handlu sprowadza się do uszczelnienia zakazu, m.in. poprzez wprowadzenia kryterium tzw. przeważającej działalności do wyjątku od zakazu przewidzianego dla placówek pocztowych, z którego korzysta wiele sklepów sieci Żabka.
Druga istotna zmiana dotyczyć ma "zalegalizowania" pomocy udzielanej w sklepie przedsiębiorcom przez członków ich rodzin. Katalog osób, które mogłyby udzielać pomocy w sklepie, obejmowałby: małżonka, dzieci własne, dzieci małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma. Jednak nawet te osoby nie mogłyby udzielać pomocy w niedziele, jeśli byłyby zatrudnione w placówce handlowej tego przedsiębiorcy.
Bezpośrednią przyczyną wstrzymania na jesieni ub.r. prac nad nowelizacją ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele była konkluzja zawarta w ocenie skutków regulacji sporządzonej przez Biuro Analiz Sejmowych do aktualnie obowiązującej ustawy.
Głównym wnioskiem zawartym w analizie sejmowych ekspertów była sugestia... utrzymania regulacji dot. niedzielnego handlu obowiązujących w minionym roku, czyli podziału na dwie niedziele handlowe i dwie niehandlowe w każdym miesiącu. Oznaczałoby to wycofanie się z trzeciej niehandlowej (od stycznia br.) i czwartej niehandlowej (od 2020 r.) niedzieli w każdym miesiącu.
- Wyborcy wszystkich partii dość zgodnie uznają, że obecna postać handlu w niedzielę (chodzi o tę z 2018 r. - red.) stanowi kompromis pomiędzy tymi, którzy chcą całkowitego zakazu handlu, a tymi, którzy chcieliby powrotu do sytuacji sprzed marca 2018 r., czyli braku jakichkolwiek ograniczeń w handlu w niedzielę. Z tych racji wydaje się, że rozwiązaniem pożądanym byłoby utrzymanie istniejących rozwiązań i uznanie ich za rozwiązania docelowe, co oznaczałoby likwidację tych rozwiązań, które dopiero mają wejść w życie w roku 2019 i 2020 - czytamy w dokumencie, do którego dotarł portal wiadomoscihandlowe.pl.
W dokumencie można wyczytać również m.in. że sukcesywnie rośnie liczba przeciwników zakazu, a w 2019 r. odsetek niezadowolonych powinien być jeszcze wyższy w związku ze zmniejszeniem liczby handlowych niedziel. Ponadto eksperci BAS zauważają, że stosunek Polaków do zakazu handlu może okazać się istotny przy urnie wyborczej.
Również druga OSR, sporządzona przez sejmowych ekspertów nie w odniesieniu do obowiązującej ustawy, lecz do projektu nowelizacji ustawy zgłoszonego przez grupę posłów PiS, zawiera przestrogę dla parlamentarzystów. Wynika z niej, że odbiór społeczny nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele "może być niekorzystny", a "grupą najbardziej dotkniętą" przez proponowane przez grupę posłów PiS zmiany będą małe sklepy i ich pracownicy.