Dyrektywa DAC7 dotyczy szeroko rozumianego handlu w internecie - sprzedaży produktów i usług. Nakłada nowe obowiązki na sprzedających i właścicieli platform e-commerce.
Platformy handlu internetowego muszą prowadzić wykaz sprzedawców, w którym rejestrowane będą kwoty dokonywanych przez nich transakcji i raportować do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Celem jest uszczelnienie szarej strefy, w której przychód od sprzedaży online nie jest opodatkowany. A taką tworzą osoby sprzedające na platformach jako prywatni użytkownicy, nie mają zarejestrowanej działalności gospodarczej i nie odprowadzają podatku od uzyskanego przychodu.
– Rejestr sprzedawców ma pomóc w wyłapywaniu tych sprzedawców, dla których handel internetowy poprzez platformy sprzedażowe jest systematycznym i planowany, a nie okazjonalny – skomentował dla Wirtualenemdia.pl Piotr Kaliński, członek zarządu Marketplanet.
Co oznacza, że nie powinni się obawiać ci, którzy raz na jakiś czas sprzedadzą swoją rzecz, np. perfumy, które nie przypadły im do gustu. Ale jeśli zamieni się to w stały proceder albo kupią perfumy okazyjnie, na wyprzedaży, a następnie od razu sprzedadzą je drożej – fiskus będzie miał podstawę o zapytania o podatek. Od lipca sprzedawca nieprowadzący działalności gospodarczej musi zapłacić podatek, jeśli sprzeda produkt za więcej niż go kupił, a transakcja nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia zakupu.
Obowiązek raportowania do KAS mają także sami drobni sprzedawcy (np. handlujący na OLX czy Vinted ogłaszających się z najmem na platformach wakacyjnych), jeśli sprzedadzą 30 rzeczy rocznie lub osiągną przychody ze sprzedaży powyżej 2 tys euro.