Jasno w tej sprawie wypowiedział się Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny, zapytany przez spółkę prowadzącą aptekę, której właściciel lokalu wypowiedział umowę. Pytanie dotyczyło tego, czy po przeniesieniu apteki i dokonaniu odbioru przez organy inspekcji sanitarnej wystarczy wystąpić z wnioskiem o zmianę dotychczasowego zezwolenia na prowadzenie apteki, czy trzeba wystąpić o nowe. Jej właściciel w swoim piśmie zastrzegł, że wybierając nową lokalizację, wziął pod uwagę to, by w promieniu tysiąca metrów nie było żadnej innej apteki, dzięki czemu spełniony będzie wymóg geograficzny zawarty w przepisach ustawy.
Śląski WIF analizując przedstawiony przez spółkę przyszły stan faktyczny uznał, że w tej sytuacji nie jest możliwa zmiana zezwolenia.
– Organ stoi na stanowisku, że zezwolenie na prowadzenie apteki wydawane jest na konkretną lokalizację i pomieszczenia, a więc w razie zamiaru przeniesienia działalności apteki do innych pomieszczeń znajdujących się w nowej [lokalizacji] przedsiębiorca powinien wystąpić o udzielenie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki. Przy zmianie adresu apteki uwzględnia się obowiązujące w czasie dokonywania zmian przepisy prawa – czytamy w interpretacji WIF.
To niestety może rodzić problemy, i tak jest właśnie w tym konkretnym, rozpatrywanym przez WIF, przypadku. Spółka prosząca o interpretacje przepisów z dniem wejścia w życie Apteki dla aptekarza utraciła bowiem możliwość uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki. Nie spełniania bowiem wymogów określonych w art. 99 ust. 4 Prawa farmaceutycznego. W rezultacie zdaniem organu to nie tylko uniemożliwia otrzymanie nowego zezwolenia na prowadzenie apteki, ale także dokonywanie jakichkolwiek zmian w posiadanych już zezwoleniach.