StoryEditor
Prawo
13.11.2023 12:31

Prezes UOKiK wszczyna postępowanie wobec Best-Review za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie

Według Prezesa Urzędu, model działania Best-Review nosił znamiona wprowadzania konsumentów w błąd, wskutek czego podejmowali oni decyzje zakupowe bez świadomości, że czytają reklamy zamiast rzetelnych opinii. Jeśli zarzuty potwierdzą się, to firmie grozi kara grzywny do wysokości 10 proc. obrotu.

Firma Best-Review wprowadzała konsumentów w błąd, oferując gotowe recenzje bez wcześniejszego testowania produktów lub weryfikacji rzetelności zleceniodawców. Dodatkowo, osoby zlecające często miały wpływ na treść publikowanych opinii i często samodzielnie je tworzyły.

Klienci trafiali do tej firmy przez jedną z kilku stron internetowych, które wówczas należały do tego samego właściciela i działały na podobnych zasadach. Wszystkie te strony oferowały usługę publikacji "opinii Google z treścią" i "opinii Google bez treści (same gwiazdki)" na popularnych portalach i serwisach, takich jak Google Maps, znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play oraz platformach społecznościowych, takich jak Facebook. Klienci mieli pełną kontrolę nad częstotliwością publikacji i treścią opinii, co wpływało na ostateczny koszt usługi.

Według Prezesa Urzędu, opisane praktyki miały potencjał wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów, co ostatecznie skutkowało działalnością firmy opartą na nieprawdziwych informacjach. Co istotne, potencjalnie poszkodowani nie byli tylko klienci, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez fałszywe oceny i recenzje, ale również konkurencyjne przedsiębiorstwa. Jeśli zarzuty zostaną potwierdzone, firma Best-Review może być ukarana grzywną w wysokości do 10 procent swojego obrotu.

 

Nierzetelne recenzje to plaga

 

Według najnowszego raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2023", odsetek polskich internautów dokonujących zakupów online stale rośnie i zbliża się do poziomu 80 proc. Warto zaznaczyć, że każda decyzja zakupowa, niezależnie od tego, czy wybieramy pralkę, sprzęt sportowy czy planujemy wyjazd zagraniczny, opiera się na kilku kluczowych czynnikach. Konsumentowie badają ceny, analizują opisy produktów, ich skład, istotne parametry techniczne oraz konsultują się z opiniami innych osób. Według badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK, aż 93 proc. osób dokonujących zakupów online uwzględnia te czynniki przed kliknięciem przycisku "kupuj".

UOKiK regularnie prowadzi w związku z tym monitoring rynku i od dłuższego czasu nadzoruje działania przedsiębiorców, którzy zajmują się sprzedażą fałszywych opinii w internecie. W lutym bieżącego roku, Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 40 tysięcy złotych na Agencję City Damiana Trzcińskiego z Poznania za handel nieprawdziwymi recenzjami. Ponadto, postawiono zarzuty firmie J&J Jakuba Brożyny, która oferowała usługę "Opinie w Google Maps" poprzez stronę Seosklep24.pl. Wcześniej, w listopadzie 2022 roku, Prezes UOKiK ukarał spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa za oferowanie i sprzedaż nieuczciwych opinii w internecie, łącznie nałożono sankcje finansowe wynoszące ponad 70 tysięcy złotych.

Kosmetyki i produkty urodowe często są promowane za pomocą nieuczciwych recenzji, stanowiąc jedną z grup towarów, których producenci najczęściej wykorzystują takie praktyki reklamowe. To zjawisko wynika z dużej konkurencji w branży, w której producenci często próbują zdobyć uwagę klientów poprzez publikację fałszywych lub zmanipulowanych opinii, co wprowadza konsumentów w błąd i podważa ich zaufanie do recenzji produktów.

Czytaj także: Prezes UOKiK urządził okrągły stół z Metą, Googlem i TikTokiem; rozmowy dotyczyły niezgodnych z prawem reklam

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
19.12.2024 13:47
Podróbki perfum znowu na celowniku policji – towar za ponad 10 milionów złotych zabezpieczony
Wśród podrobionych produktów znalazły się perfumy znanych brandów luksusowych.Komenda Powiatowa Policji w Pszczynie

Policjanci z Katowic, Pszczyny i Otwocka odnieśli znaczące sukcesy w walce z handlem podrabianymi perfumami. Zatrzymano dziewięć osób, które uczyniły z tego procederu stałe źródło dochodu, a zabezpieczony towar – warty łącznie 10 milionów złotych – trafił na rynek nielegalnie. Wśród skonfiskowanego mienia znalazły się także samochody i gotówka. Sprawa rzuca światło na skalę problemu podróbek, którego wartość globalna sięga bilionów dolarów.

Policjanci z Katowic i Pszczyny dokonali spektakularnej akcji, w wyniku której zatrzymano cztery osoby zajmujące się nielegalnym handlem podrabianymi perfumami. Na miejscu zabezpieczono towar o wartości szacowanej na aż 5 milionów złotych. Wśród podejrzanych znaleźli się 42-letnia kobieta i trzej mężczyźni w wieku od 39 do 54 lat. Według ustaleń śledczych, podróbki były oznaczane zastrzeżonymi znakami towarowymi znanych światowych marek, a proceder ten stanowił dla zatrzymanych stałe źródło utrzymania.

Współpraca policji i nowoczesne metody śledcze

Podobny sukces odnieśli funkcjonariusze z Otwocka, którzy również rozbili szajkę zajmującą się handlem podrabianymi perfumami. Zatrzymano pięć osób i zabezpieczono blisko 8,5 tysiąca sztuk towaru. Policjanci z Otwocka, korzystając z nowoczesnych metod śledczych, wyśledzili pierwszego podejrzanego w Warszawie. Trop prowadził do Wólki Kosowskiej, gdzie w nocy z 13 na 14 listopada zatrzymano kolejnych czterech podejrzanych – trzech obywateli Armenii oraz 34-letniego Polaka. Towar, w przypadku oryginałów, byłby wart kolejne 5 milionów złotych.

Podróbki – problem globalny

Zjawisko handlu podróbkami ma charakter globalny i dynamicznie się rozwija. Według danych OECD z 2022 roku, wartość podróbek w globalnym obiegu wynosiła około 3 biliony dolarów, co jest trzykrotnie wyższą wartością niż w 2013 roku. Zatrzymania w Polsce to tylko ułamek tego, co dzieje się na świecie. Podróbki nie tylko zagrażają ekonomicznie, ale mogą również stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów, na co policja zwraca szczególną uwagę.

Kary i aspekt społeczny

W obu przypadkach zatrzymanym grożą poważne konsekwencje prawne. Osoby podejrzane usłyszały zarzuty obrotu towarami z podrobionymi znakami towarowymi, za co grozi do 5 lat więzienia. W Pszczynie zabezpieczono majątek podejrzanych, w tym gotówkę i dwa samochody. W Otwocku zatrzymano trzy dostawcze „mobilne magazyny” oraz dodatkowe pojazdy, a także gotówkę w wysokości prawie 20 tysięcy złotych.

Badania pokazują, że konsumentów do zakupu podróbek motywuje nie tylko cena, ale również egalitarny charakter tych produktów. Respondenci badań naukowych wskazują, że podróbki „demokratyzują luksus” i pozwalają im poczuć, że walczą z systemem opartym na nierównościach społecznych. Policja apeluje jednak o zgłaszanie przypadków podejrzanych produktów, by chronić rynek przed nielegalnymi praktykami oraz konsumentów przed potencjalnym zagrożeniem dla ich zdrowia.

Czytaj także: Sprzedawcy podrobionych kosmetyków m.in. Chanel i Dior zatrzymani na Pomorzu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
19.12.2024 13:19
Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!
Urząd skarbowy nie jest Świętym Mikołajem i od pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek – przestrzega Monika Piątkowska, e-pity.pl

Zbliża się koniec roku i święta Bożego Narodzenia – zwyczajowy czas obdarowywania prezentami. Również przedsiębiorcy często w ten sposób chcą wyrazić swoją życzliwość wobec swoich kontrahentów. Jakich kwot nie przekraczać, żeby nie zapłacić podatku? Jakie prezenty możemy dawać na święta (i nie tylko) naszym kontrahentom?

Urząd skarbowy nie jest Świętym Mikołajem i od pewnych prezentów musimy doliczyć stosowny podatek. Warto więc wiedzieć, czy i do jakiej kwoty możemy komuś wręczyć świąteczny prezent lub też od jakiej wartości prezentu nie jest konieczne opłacenie podatku – podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, to nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom fizycznym nie pozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych taki prezent nie może być droższy niż 200 zł. 

Jeśli wręczamy kontrahentowi podarunek wyższy niż wskazana kwota, obdarowywany musi zapłacić podatek dochodowy od kwoty wartości upominku. Limit 200 zł nie ma zastosowania dla prezentów, jakie pracodawca przekazuje swoim podwładnym – taki prezent w całości podlega opodatkowaniu.

Trzeba również pamiętać, że kwota limitu dla prezentów, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jest inna, niż w podatku dochodowym. Zwolnienie dotyczące podatku należnego VAT przy przekazywaniu upominków naszemu kontrahentowi obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto (prezenty takie wpisujemy do specjalnej ewidencji) oraz gdy wartość jednego prezentu nie przekracza 20 zł netto (nie musimy wtedy prowadzić specjalnej listy). Jeśli nie spełniamy warunków zwolnienia, powinniśmy doliczyć podatek należny do wartości upominków.

Niejednoznaczne jest również ujęcie wydatków na prezenty jako kosztów uzyskania przychodu u darczyńcy. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie są koszty reprezentacji. 

W ustawie nie określono jednoznacznie, co należy rozumieć pod pojęciem reprezentacji. Przyjmuje się jednak, że wydatkami na reprezentację są koszty ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy. 

Inaczej natomiast postrzegane są wydatki na reklamę, których celem jest rozpowszechnianie informacji o firmie i jej produktach oraz mogą być realizowane za pomocą różnych środków przekazu. Takie wydatki stanowią koszt podatkowy. Zatem prezenty o niewielkiej wartości, opatrzone w logo firmy nie będą miały charakteru reprezentacyjnego i mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu – podsumowuje Monika Piątkowska.

Czytaj też: Jak opodatkowane są umowy barterowe, zawierane z influencerami?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 08:02