Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców były pozorowane na opinie rzeczywistych klientów. Praktyka ta wpływała negatywnie na uczciwą konkurencję oraz zaufanie konsumentów do recenzji internetowych. Jak podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny, renoma przedsiębiorców powinna opierać się na prawdziwych informacjach, a nie na fałszywych recenzjach. Proceder ten jest szkodliwy zarówno dla konsumentów, jak i dla uczciwych przedsiębiorców.
Na SeoSem24 nałożono karę w wysokości 50 618 zł oraz zobowiązano firmę do poinformowania o decyzji na swojej stronie internetowej i portalu Facebook. Best-Review otrzymało karę w wysokości 35 000 zł. Obie firmy zaprzestały już oferowania usług zamieszczania nieprawdziwych opinii, ale decyzje UOKiK nie są jeszcze prawomocne i przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.
UOKiK kontynuuje działania przeciwko firmom zamieszczającym fałszywe recenzje. W toku są postępowania przeciwko Mastermarketing A&K LTD z Londynu oraz Tomasz Ciuła Project Management z Nowego Sącza. Prezes UOKiK podkreśla, że działania te są kluczowe dla zapewnienia uczciwego rynku, gdzie opinie konsumentów są autentyczne i rzetelne. Przedsiębiorcy muszą weryfikować, czy recenzje pochodzą od rzeczywistych klientów oraz nie mogą sztucznie zawyżać swoich ocen.
Czytaj także: UOKiK wziął udział w globalnym przeglądzie internetu pod kątem dark patterns