StoryEditor
Prawo
08.02.2024 12:09

Prezes UODO ponownie nałożył karę na Morele.net

Morele.net oferuje bogate portfolio produktów z kategorii uroda i zdrowie. / Wiadomości Kosmetyczne

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) ponownie przeanalizował naruszenie przepisów RODO przez Morele.net w związku z poważnym wyciekiem danych i ponownie nałożył karę na administratora. Tym razem kara wyniosła ponad 3,8 miliona złotych.

Po decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lutego 2023 roku, która uchyliła decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nakładającą karę na spółkę Morele.net, organ nadzorczy ponownie przeprowadził postępowanie administracyjne w tej sprawie. Wyniki tego postępowania wykazały, że naruszenie ochrony danych osobowych miało miejsce z powodu braku stosowania przez Spółkę odpowiednich środków zabezpieczeń, co spowodowało wyciek danych osobowych 2,2 miliona osób. Naczelny Sąd Administracyjny nie zakwestionował wszystkich ustaleń Prezesa UODO dotyczących tego naruszenia, ale podważył kompetencje organu odnośnie do oceny zastosowanych przez administratora środków technicznych i organizacyjnych mających zabezpieczyć dane osobowe.

Według sądu organ powinien był udowodnić posiadanie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia takiej analizy zabezpieczeń. Z uzasadnienia wynikało, że Prezes UODO powinien był powołać biegłego lub utworzyć wewnętrzny dokument, który zawierałby wnioski z analizy standardu środków bezpieczeństwa stosowanych przez spółkę, do którego administrator mógłby się odnieść w trakcie postępowania.

W rezultacie, Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) przeprowadził ponownie postępowanie administracyjne, które wykazało, że spółka Morele.net stosowała niewystarczające środki techniczne wobec istniejącego ryzyka naruszenia ochrony danych. Dodatkowo, nie wprowadzono odpowiednich procedur, które pozwoliłyby reagować na nietypowe zachowania, takie jak wzrost ruchu sieciowego. Niedociągnięcia w zabezpieczeniach potwierdziła „Analiza zastosowanych przez Morele.net sp. o. o.”, opracowana przez organ nadzorczy w celu dostosowania się do wyroku NSA.

W trakcie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że administrator nie zastosował szyfrowania części danych (co przyznał), nie wprowadził dwuskładnikowego uwierzytelniania, ani nie przeprowadził analizy ryzyka, która uwzględniałaby potencjalne zagrożenia związane z możliwością logowania się do systemu z sieci publicznej. W efekcie doszło dwukrotnie do nieautoryzowanego dostępu z zewnątrz, w wyniku którego osoba nieupoważniona uzyskała dostęp do danych klientów spółki Morele.net.

Brakowało również rozwiązań technicznych i administracyjnych umożliwiających monitorowanie ruchu w sieci i reagowanie na nieprawidłowości. To potwierdzają ustalenia, które sugerują, że spółka nie była pewna, czy i jakie dane zostały wykradzione z jej zasobów. Wiele z tych rozwiązań administrator wdrożył dopiero po wystąpieniu wycieku danych. W trakcie postępowania administrator sam przyznał, że zaniechanie wdrożenia odpowiednich rozwiązań było jego błędem.

W związku z tym Prezes UODO uznał, że nałożenie kary administracyjnej jest w tej sprawie konieczne i uzasadnione, biorąc pod uwagę wagę, charakter oraz zakres popełnionych naruszeń przez administratora.

Czytaj także: Wojciech Tomaszewski został nowym wiceprezesem Morele.net

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.02.2025 09:47
Kalifornia rozważa zakaz sprzedaży kosmetyków przeciwstarzeniowych dzieciom — kiedy polskie regulacje?
Shutterstock

W stanie Kalifornia pojawiła się propozycja ustawy, która mogłaby ograniczyć sprzedaż kosmetyków przeciwstarzeniowych dzieciom. Nowe przepisy, jeśli zostaną przyjęte, uniemożliwią osobom niepełnoletnim zakup produktów zawierających kwasy AHA oraz pochodne witaminy A, takie jak retinol. Twórcy ustawy wskazują na potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem tych substancji przez dzieci, które mogą doświadczać podrażnień i innych skutków ubocznych.

Jak podaje WWD, popularność pielęgnacji skóry wśród pokolenia Alfa stała się przedmiotem rosnącej troski ekspertów. Zwracają oni uwagę, że substancje aktywne stosowane w produktach przeciwstarzeniowych nie są przeznaczone dla młodych użytkowników. Mimo to trend „Sephora Kids” zyskuje na popularności, a dzieci coraz częściej sięgają po kosmetyki przeznaczone dla dorosłych. Nowe przepisy mogłyby wejść w życie już w październiku tego roku, choć wcześniejsza wersja ustawy nie uzyskała wystarczającego poparcia.

Autor projektu, członek Zgromadzenia Stanowego Alex Lee, zwraca uwagę na problem nieetycznego marketingu skierowanego do dzieci. W rozmowie z The Times, cytowanej przez WWD, podkreślił, że 10- czy 12-latkowie nie powinni martwić się zmarszczkami. Wskazał również, że przemysł kosmetyczny, wart miliardy dolarów, świadomie czerpie korzyści z tej mody, mimo iż producenci zdają sobie sprawę, że ich produkty nie są odpowiednie dla najmłodszych użytkowników.

Propozycja ustawy wpisuje się w szerszą debatę na temat ochrony dzieci przed nieodpowiednimi trendami konsumenckimi i ich wpływem na zdrowie oraz postrzeganie własnego wyglądu. Jeśli regulacje zostaną wprowadzone, Kalifornia stanie się jednym z pierwszych miejsc na świecie, gdzie ograniczona zostanie sprzedaż kosmetyków przeciwstarzeniowych dla niepełnoletnich, co może wpłynąć na podobne inicjatywy w innych regionach. Czy podobne próby legislacyjne zostaną podjęte w Polsce? Nie wiadomo, jednak wydaje się, że byłby to dobry krok w kierunku ograniczenia konsumpcji aspiracyjnej wśród najmłodszych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.02.2025 14:34
Klasyfikacja produktów stymulujących wzrost włosów i rzęs w Unii Europejskiej — kosmetyki czy nie?
Sera do brwi i rzęs bywają kłopotem, jeśli chodzi o kwalifikację produktową.Roger Publishing sp. z o.o.

W Unii Europejskiej produkty deklarujące stymulację wzrostu włosów lub rzęs oraz redukcję ich wypadania najczęściej są klasyfikowane jako produkty lecznicze, a rzadziej jako kosmetyki. Każdy przypadek wymaga jednak indywidualnej oceny, uwzględniającej wiele czynników. Kluczowe aspekty obejmują mechanizm działania składników aktywnych, ich stężenie, częstotliwość i sposób aplikacji, miejsce stosowania oraz stopień penetracji substancji. Dla bardziej skomplikowanych przypadków Komisja Europejska opracowała tzw. borderline manual, który pomaga właścicielom marek oraz organom krajowym określić właściwą klasyfikację produktu.

Głównym kryterium odróżniającym kosmetyki od produktów leczniczych w UE jest sposób działania. Produkty przywracające, korygujące lub modyfikujące funkcje fizjologiczne poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne zazwyczaj uznaje się za leki. Przykładem jest minoksydyl, stosowany w leczeniu łysienia androgenowego, który zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie kosmetyków jest substancją zakazaną w kosmetykach. Z kolei deklaracja „redukcja wypadania włosów” jest zwykle kojarzona z kosmetykami, podobnie jak określenie „zapobieganie wypadaniu włosów”, choć w niektórych przypadkach może ono także dotyczyć produktów leczniczych.

Podobne zasady obowiązują w przypadku produktów na porost rzęs. Jeśli produkt sugeruje wpływ na wzrost rzęs, może być uznany za środek leczniczy, ponieważ oznacza ingerencję w funkcje fizjologiczne organizmu. Brak takiego stwierdzenia w reklamie nie wyklucza jednak potencjalnego wpływu produktu na wzrost rzęs. W ocenie klasyfikacji istotna jest więc nie tylko deklaracja producenta, ale także działanie produktu oraz jego skład.

Warto również zwrócić uwagę na produkty przeznaczone do usuwania wrastających włosków. Jeśli działają one na zasadzie mechanicznej lub keratolitycznej, mogą być klasyfikowane jako kosmetyki. W takich przypadkach kluczowe znaczenie mają deklarowane właściwości produktu – przykładowo „łagodzenie podrażnień” sugeruje kosmetyczny charakter produktu, podczas gdy wzmianka o „zapaleniu” lub „infekcji” może wskazywać na produkt leczniczy. Takie subtelności w klasyfikacji mają istotne znaczenie dla zgodności produktu z regulacjami prawnymi w Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 20:10