Jak tłumaczy w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Paweł Jurek, rzecznik Ministerstwa Finansów, powodem kolejnego już przesunięcia terminu, od którego podatek będzie pobierany, jest oczekiwanie na wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. Przypomnijmy, że w maju Sąd UE przyznał rację Warszawie w konflikcie z Komisją Europejską o progresywny podatek od sprzedaży detalicznej. Jednak KE wniosła apelację.
Wszystko wskazuje na to, że rząd ostatecznie wycofał się z planów ogłoszonych w lipcu. Wtedy to pokazano zupełnie inny projekt nowelizacji ustawy, zakładający naliczanie podatku firmom pomimo przedłużającego się rozpatrywania sprawy w TSUE. Jedynie sama czynność płatności daniny byłaby odłożona do 25. dnia czwartego miesiąca po uprawomocnieniu się orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości.
Miało to być dość nowatorskie rozwiązanie prawne. Ówczesny minister finansów Marian Banaś przekonywał, że "rozwiązania zaproponowane w projekcie mają charakter precedensowy w polskim porządku prawnym", a ich zastosowanie "wynika z równie precedensowego w polskim prawie podatkowym przypadku, w którym nowo wprowadzony podatek został zakwestionowany przez KE, a możliwość jego pobierania została po blisko trzech latach od jego wprowadzenia potwierdzona przez Sąd UE".
Jeszcze latem zanosiło się na to, że rząd nie zamierza po raz drugi dopuścić do sytuacji, w której Polska nie będzie naliczać daniny przedsiębiorstwom, a koniec końców unijny sąd - tym razem Trybunał Sprawiedliwości - uzna, że Warszawa od początku miała rację w sporze KE i podatek handlowy co prawda jest zgodny z prawem, ale pieniądze z niego "przepadły".
Ostatecznie jednak nowy minister finansów Tadeusz Kościński zdecydował się nie podtrzymywać kolizyjnego kursu z Brukselą. Nowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, którym zajmie się we wtorek Rada Ministrów, zakłada po raz kolejny proste przesunięcie terminu, od kiedy danina będzie naliczana i pobierana.
Ustawa o podatku handlowym teoretycznie obowiązuje od 1 września 2016 r. Dotychczas nie wygenerowała jednak żadnych wpływów, gdyż szybko została zablokowana przez Komisję Europejską. Rząd pierwotnie zakładał, że podatek przynosić będzie budżetowi ok. 1,6 mld zł rocznie.
Podatek handlowy płacony ma być przez około 100 podmiotów, choć rząd zakładał, że będzie ich 200. Ustawa przewiduje dwie stawki podatkowe: 0,8 proc. od nadwyżki ponad 17 mln zł przychodu miesięcznie, oraz 1,4 proc. od nadwyżki ponad 170 mln zł miesięcznie.