Przypomnijmy, że pobieranie tzw. podatku handlowego, uchwalonego przez parlament jesienią 2016 r., aktualnie jest zawieszone do 1 stycznia 2020 r. Ministerstwo Finansów co prawda przygotowało kilka tygodni temu projekt nowelizacji ustawy przewidujący, że danina byłaby pobierana już od września 2019 r., jednak rząd nie zajął się tym projektem.
Sąd Unii Europejskiej w maju zdecydował, że Komisja Europejska bezprawnie zablokowała pobór podatku przez Polskę, co otworzyło drogę do tego, by danina po trzech latach od uchwalenia zaczęła faktycznie obowiązywać. Jednak pod koniec lipca KE odwołała się od tego wyroku do Trybunału Sprawiedliwości.
Brak uwzględnienia dochodów z podatku od sprzedaży detalicznej w projekcie ustawy budżetowej na 2020 r., w sytuacji kiedy rząd szuka każdego możliwego grosza, by pochwalić się w okresie przedwyborczym pierwszym po transformacji ustrojowej "budżetem bez deficytu", może zaskakiwać. Z drugiej strony, może to być sygnał, że Warszawa nie zamierza iść na ostre starcie z Brukselą i po raz kolejny odroczy pobór podatku - albo znowu o rok, albo do czasu finalnego rozstrzygnięcia TSUE.
Gdy podatek handlowy był uchwalany w 2016 r., rząd spodziewał się, że dochody z tego tytułu będą wynosić wynosić ok. 1,5 mld zł rocznie. Wcześniej politycy Prawa i Sprawiedliwości i przedstawiciele Ministerstwa Finansów mówili publicznie nawet o 2-3,5 mld zł rocznie.
Projekt budżetu na 2020 r. zakłada dochody budżetu państwa na poziomie 429,5 mld zł i identyczne wydatki budżetowe - co złożyłoby się na pierwszy od 1994 r. budżet bez deficytu. Projekt przewiduje wzrost dochodów z VAT o 20,6 mld zł i z CIT o 7 mld zł; wzrost PKB rzędu 3,7 proc. i inflację 2,5 proc.
Projekt przyszłorocznego budżetu zakłada też 3-procentową podwyżkę akcyzy na alkohol i papierosy.