Ograniczenie handlu w niedzielę będzie obwiązywać od 1 marca. Większość sklepów będzie mogła być otwarta tylko w dwie niedziele handlowe – pierwszą i ostatnią w miesiącu (z wyjątkiem tych, w które wypadają dni ustawowo wolne od pracy). To w oczywisty sposób ogranicza dostęp konsumentów do niektórych produktów, w tym kosmetyków. Dlatego chyba cała branża spodziewała się wprowadzenia choćby podstawowego asortymentu kosmetycznego do sklepów, które są wyłączone z zakazu handlu w niedzielę. Takimi placówkami są chociażby sklepy na stacjach paliw.
Odpowiedzią na te przypuszczenia może być zapowiedź koncernu PKN Orlen, który zamierza rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż hurtową kilkunastu grup produktów, w tym perfum i kosmetyków. Jednak utrzymuje, że wynika to ze strategii koncernu przyjętej w grudniu 2016 roku i nie ma związku z mającymi wejść w życie ograniczeniami handlu w niedzielę.
PKN Orlen od lat rozbudowuje ofertę sklepową na swoich stacjach paliw i jest w gronie europejskich liderów pod względem udziału marży ze sprzedaży pozapaliwowej w marży ze sprzedaży detalicznej ogółem. – W związku z rosnącą skalą tej działalności podjęta została decyzja o zmianie modelu zaopatrzenia stacji i kupowaniu części produktów sklepowych bezpośrednio u producentów i dostawców, zamiast w hurtowniach prowadzonych przez podmioty trzecie – czytamy w oświadczeniu.
Obecnie PKN Orlen jest w trakcie przygotowywania pilotażowego projektu zmiany systemu dystrybucji części produktów z oferty sklepowej. Po fazie testów i ewentualnym wdrożeniu projekt będzie obejmował wszystkie stacje własne (CODO) oraz tę część stacji franczyzowych (DOFO), które już teraz korzystają z potencjału zakupowego PKN ORLEN. Pilotaż ruszy w lipcu 2018 r. na 100 stacjach CODO, a pełne wdrożenie, wraz ze stacjami DOFO, nastąpi w styczniu 2019 r.
– W związku z wprowadzeniem nowego modelu dystrybucji towarów pozapaliwowych konieczna jest zmiana statutu spółki w zakresie sprzedaży hurtowej. Analogicznie jak przy dostawach paliw PKN Orlen zaproponuje dostawy produktów pozapaliwowych swoim partnerom biznesowym prowadzącym stacje franczyzowe, którzy nie mają bezpośrednich umów z producentami, więc będą mogli skorzystać z potencjału zakupowego Orlenu. Ponieważ stacje franczyzowe są samodzielnymi podmiotami gospodarczymi, konieczna jest zmiana statutu spółki w zakresie sprzedaży hurtowej, żebyśmy mogli jeszcze bliżej ze sobą współpracować – mówi Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej.
Oprócz perfum i kosmetyków PKN Orlen zamierza prowadzić hurtową sprzedaż mięsa i wędlin, alkoholi i napojów bezalkoholowych, wyrobów tytoniowych, cukierniczych, sprzętu RTV i AGD, farmaceutyków, obuwia i biżuterii.
PKN Orlen dysponuje siecią 1758 stacji paliw w całej Polsce.