Oriflame, szwedzki gigant w sektorze sprzedaży bezpośredniej kosmetyków (MLM — multilevel marketing, marketing wielopoziomowy) osiągnął dość zadowalające wyniki w 2022 r.
Oriflame opublikowało swój tymczasowy raport, w którym wyszczególnił 11 proc. spadek sprzedaży w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku. Sprzedaż w tym okresie, kończącym się 30 września 2022 roku, wyniosła 646 milionów dolarów w porównaniu do 722 milionów dolarów w tym samym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż w walucie lokalnej spadła o 16 proc., co firma przypisuje spadkowi średniej liczby członków. Skorygowany zysk netto w tym okresie wyniósł 30,3 mln dolarów.
Skorygowana EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych) spadła o 53,1 proc., czyli 75,9 mln dolarów, do 67 mln dolarów w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 r. Skorygowana EBITDA w tym samym okresie 2021 r. wyniosła 143 mln dolarów. Firma wskazuje na niższą sprzedaż jednostkową, inflację kosztów produktów oraz wyższe koszty sprzedaży i marketingu, które obejmowały bardziej kosztowną rekrutację i ponawiane podróże międzynarodowe, jako czynniki odpowiedzialne za ten spadek.
Długoterminowe zadłużenie firmy na koniec września 2022 r. wyniosło 795,8 mln dolarów i pozostaje zgodne ze wszystkimi zawartymi przez nią zobowiązaniami.
Czytaj także: Oriflame ma problemy z produkcją z powodu odcięcia przez Rosję gazu