StoryEditor
Prawo
09.01.2024 12:12

Nowe zasady dotyczące sprzedaży kosmetyków przez internet zaczną obowiązywać pod koniec tego roku

Kosmetyki sprzedawane przez internet już niebawem będą musiały zostać w sposób szczególny opisane. Opisy te muszą zawierać konkretne, wyznaczone przez unije rozporządzenie, informacje   / Shutterstock
W maju 2023 roku Unia Europejska opublikowała rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPRS). Ma ono zastosowanie od 13 grudnia 2024 r. do produktów nieuregulowanych przepisami sektorowymi i zastępuje dyrektywę w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. W związku z tym Cosmetics Europe opublikowała wytyczne dla branży kosmetycznej, skupiając się w szczególności na art. 19 GPRS.

Szczególnie istotny dla handlu elektronicznego jest art. 19 rozporządzenia UE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Określono w nim informacje, które podmioty gospodarcze są zobowiązane podać w ofertach produktów udostępnianych na rynku UE za pośrednictwem internetu lub innych środków sprzedaży na odległość.

Dokument został opublikowany w maju 2023, a w życie wejdzie 13 grudnia 2024 r. Natomiast w listopadzie 2023 r. organizacja Cosmetics Europe opublikowała wytyczne dotyczące zastosowania art. 19 GPSR do produktów kosmetycznych. Według nich oferty sprzedaży na odległość powinny zawierać w sposób jasny i widoczny następujące informacje:

  • Nazwa producenta, adres pocztowy i elektroniczny (e-mail lub strona internetowa). W przypadku produktów kosmetycznych oznacza to, że oferta musi zawierać dane osoby odpowiedzialnej, nawet w formie skróconej.
  • Informacje identyfikujące produkt, w tym zdjęcie, jego typ i wszelkie inne identyfikatory. Typ odnosi się do funkcji produktu określonej w rozporządzeniu UE w sprawie kosmetyków. Ponadto oferta powinna opisywać dostępne odcienie i rozmiary, nazwę produktu, linię i znak towarowy.
  • Ostrzeżenia lub informacje dotyczące bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, a mianowicie szczególne środki ostrożności dotyczące stosowania określone w załącznikach do rozporządzenia UE w sprawie kosmetyków oraz określone przez osobę przeprowadzającą ocenę bezpieczeństwa. Informacje te powinny być przetłumaczone na języki narodowe krajów, w których produkty są sprzedawane.

Wytyczne Cosmetics Europe wyjaśniają również, że odpowiedzialność za zgodność z art. 19 ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów jest dzielona między osobę odpowiedzialną i sprzedawcę detalicznego prowadzącego sprzedaż na odległość. W związku z tym producent lub inna osoba odpowiedzialna musi przekazywać detalistom aktualne informacje. Natomiast sprzedawca musi je zamieszczać i aktualizować. Dotyczy to zarówno punktu sprzedaży, jak i internetu.

Ponadto w odniesieniu do sprzedaży przez internet w art. 22 ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów określono obowiązki dostawców internetowych platform handlowych związane z bezpieczeństwem produktów.

Źródło: coslaw.eu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.04.2025 11:27
UOKIK: Skontrolowano oznakowania detergentów, 16 proc. partii z nieprawidłowościami
Shutterstock

W 2024 roku Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przeprowadziły kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na rynku. Łącznie sprawdzono 123 partie produktów, w tym proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin, detergenty do zmywarek, mleczka i płyny czyszczące (również do WC), środki do mycia różnych powierzchni oraz preparaty do usuwania kamienia i rdzy.

Podstawą do wytypowania placówek były m.in. wcześniejsze wyniki kontroli, monitoring rynku oraz sygnały od konsumentów. Nieprawidłowości stwierdzono u 5 z 31 przedsiębiorców, co oznacza, że dotyczyły one około 16 proc. kontrolowanych podmiotów.

Na 123 sprawdzone partie detergentów, zastrzeżenia dotyczyły 20 z nich. W 15 przypadkach brakowało pełnych oznaczeń w języku polskim, takich jak procentowy skład, instrukcje użycia czy środki ostrożności. Dwie partie nie zawierały informacji o obecności środków konserwujących, jedna – wymaganego ostrzeżenia „UWAGA” przy produkcie niebezpiecznym, a kolejna – danych dotyczących postępowania z opakowaniami i odpadami. W jednym przypadku wykryto przekroczoną datę ważności produktu.

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa przekazała informacje o uchybieniach odpowiednim organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zdecydowana większość przedsiębiorców wprowadziła działania naprawcze, uzupełniając brakujące oznaczenia. W jednym przypadku nałożono karę w wysokości 1000 zł za brak informacji o systemach zwrotu opakowań i zasadach ich recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
09.04.2025 15:37
TK Maxx wycofuje wodę toaletową z powodu zagrożenia alergicznego
Byblos Blu

Sieć sklepów TK Maxx poinformowała o wycofaniu z obrotu wody toaletowej Happy Hour marki Byblos Blu. Produkt był dostępny w sprzedaży w sklepach TK Maxx na terenie Polski w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Wycofanie dotyczy konkretnych partii, oznaczonych kodami 898369, 898374 oraz 898382, które można znaleźć zarówno na metkach, jak i paragonach zakupowych.

image
Byblos Blu
Decyzja o wycofaniu została podjęta z uwagi na obecność w produkcie związku chemicznego o nazwie karboksyaldehyd hydroksyizoheksylo-3-cykloheksenowy (znanego także jako Lyral lub HICC). Substancja ta została zakazana w kosmetykach na terenie Unii Europejskiej ze względu na potencjalne ryzyko wywołania reakcji alergicznych, szczególnie u osób uczulonych na ten składnik.

Konsumenci, którzy nabyli wycofywany produkt, powinni natychmiast zaprzestać jego stosowania. Wodę toaletową można zwrócić w dowolnym sklepie TK Maxx, gdzie klient ma prawo do pełnego zwrotu kosztów zakupu lub wymiany produktu na inny.

W celu uzyskania dodatkowych informacji klienci mogą skontaktować się z obsługą klienta TK Maxx pod numerem telefonu 0048 22 551 07 27 lub adresem e-mail [email protected]. TK Maxx apeluje również o poinformowanie znajomych i rodziny o wycofaniu produktu. Sprawa została oznaczona numerem referencyjnym PRSP260007 (TK PL), a informacja będzie widoczna w sklepach do 26 czerwca 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. kwiecień 2025 22:57