StoryEditor
Prawo
28.02.2010 00:00

Nie przeszukuj złodzieja!

Na gorącym uczynku przyłapałeś delikwenta, który okradał twój sklep. Co w świetle prawa wolno ci z nim zrobić, żeby samemu nie zostać oskarżonym? Zapytaliśmy funkcjonariuszy z Wydziału Prewencji Komendy Stołecznej Policji.

Czy detalista ma prawo ująć złodzieja i przetrzymać go do przyjazdu policji?
Prawo ujęcia (inaczej niż zatrzymania, do którego uprawnione są jedynie organy ścigania) przysługuje każdemu obywatelowi. Dopuszczalne jest w takiej sytuacji zagrożenie użyciem siły, a nawet jej użycie lub zamknięcie osoby w pomieszczeniu (przepis 243 kodeksu prawa karnego). Środki te, jako wspomagające, mogą być stosowane jedynie w celu niezwłocznego oddania ujętej osoby w ręce policji. Uwaga! Chodzi o sytuację, gdy złodziej przyłapany został na gorącym uczynku lub w pościgu bezpośrednio po kradzieży. Nie można zatem ująć kogoś, kto kiedyś coś ukradł i po kilku dniach ponownie przyszedł do sklepu, gdzie został rozpoznany przez personel. Nie wolno też ująć podejrzanej osoby, którą detalista zna i nie zachodzi obawa, że będzie się ona przed nim ukrywać.

Czy ochroniarz ma wobec złodzieja większe prawa, niż zwykły pracownik sklepu?
Kompetencje ochroniarza regulują przepisy ustawy o ochronie osób i mienia. Jej art. 36 daje pracownikowi ochrony prawo ujęcia złodzieja w celu niezwłocznego przekazania go w ręce policji. Ochroniarz ma prawo użyć w tym celu kajdanków czy pałki, detalista – nie.

Czy pracownik sklepu może przeszukać osobę ujętą?
W żadnym wypadku. Tym bardziej nie wolno wyjmować złodziejowi pieniędzy z jego portfela, nawet jeśli jest to kwota odpowiadająca wartości skradzionego towaru. Przeglądanie torebki czy innego bagażu, zaglądanie do kieszeni, to także forma przeszukania. Mają do niego prawo wyłącznie uprawnione służby, np. policja.

Czy personel może uwięzić w sklepie klientów, by zapobiec ucieczce złodzieja?
Nie. Działania sprzedawcy mogą dotyczyć wyłącznie osoby, która coś ukradła i nie ma wątpliwości, że to ona jest sprawcą. Nie można podejrzewać kogoś, że kradnie tylko dlatego, że ma przy sobie plecak czy walizkę.
Czy w momencie złapania złodzieja na gorącym uczynku lepiej wezwać policję czy straż miejską?
Osoba ujęta powinna zostać niezwłocznie przekazana w ręce policji. Detalista może doprowadzić złodzieja na komisariat lub telefonicznie poinformować policjanta dyżurnego o ujęciu i miejscu zatrzymania. Ważne, by sklep natychmiast po zdarzeniu skontaktował się ze stróżami prawa. Za każdym razem zadaniem policji jest ustalenie, czy ujęcie było zasadne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.04.2025 11:27
UOKIK: Skontrolowano oznakowania detergentów, 16 proc. partii z nieprawidłowościami
Shutterstock

W 2024 roku Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przeprowadziły kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na rynku. Łącznie sprawdzono 123 partie produktów, w tym proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin, detergenty do zmywarek, mleczka i płyny czyszczące (również do WC), środki do mycia różnych powierzchni oraz preparaty do usuwania kamienia i rdzy.

Podstawą do wytypowania placówek były m.in. wcześniejsze wyniki kontroli, monitoring rynku oraz sygnały od konsumentów. Nieprawidłowości stwierdzono u 5 z 31 przedsiębiorców, co oznacza, że dotyczyły one około 16 proc. kontrolowanych podmiotów.

Na 123 sprawdzone partie detergentów, zastrzeżenia dotyczyły 20 z nich. W 15 przypadkach brakowało pełnych oznaczeń w języku polskim, takich jak procentowy skład, instrukcje użycia czy środki ostrożności. Dwie partie nie zawierały informacji o obecności środków konserwujących, jedna – wymaganego ostrzeżenia „UWAGA” przy produkcie niebezpiecznym, a kolejna – danych dotyczących postępowania z opakowaniami i odpadami. W jednym przypadku wykryto przekroczoną datę ważności produktu.

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa przekazała informacje o uchybieniach odpowiednim organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zdecydowana większość przedsiębiorców wprowadziła działania naprawcze, uzupełniając brakujące oznaczenia. W jednym przypadku nałożono karę w wysokości 1000 zł za brak informacji o systemach zwrotu opakowań i zasadach ich recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
09.04.2025 15:37
TK Maxx wycofuje wodę toaletową z powodu zagrożenia alergicznego
Byblos Blu

Sieć sklepów TK Maxx poinformowała o wycofaniu z obrotu wody toaletowej Happy Hour marki Byblos Blu. Produkt był dostępny w sprzedaży w sklepach TK Maxx na terenie Polski w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Wycofanie dotyczy konkretnych partii, oznaczonych kodami 898369, 898374 oraz 898382, które można znaleźć zarówno na metkach, jak i paragonach zakupowych.

image
Byblos Blu
Decyzja o wycofaniu została podjęta z uwagi na obecność w produkcie związku chemicznego o nazwie karboksyaldehyd hydroksyizoheksylo-3-cykloheksenowy (znanego także jako Lyral lub HICC). Substancja ta została zakazana w kosmetykach na terenie Unii Europejskiej ze względu na potencjalne ryzyko wywołania reakcji alergicznych, szczególnie u osób uczulonych na ten składnik.

Konsumenci, którzy nabyli wycofywany produkt, powinni natychmiast zaprzestać jego stosowania. Wodę toaletową można zwrócić w dowolnym sklepie TK Maxx, gdzie klient ma prawo do pełnego zwrotu kosztów zakupu lub wymiany produktu na inny.

W celu uzyskania dodatkowych informacji klienci mogą skontaktować się z obsługą klienta TK Maxx pod numerem telefonu 0048 22 551 07 27 lub adresem e-mail [email protected]. TK Maxx apeluje również o poinformowanie znajomych i rodziny o wycofaniu produktu. Sprawa została oznaczona numerem referencyjnym PRSP260007 (TK PL), a informacja będzie widoczna w sklepach do 26 czerwca 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. kwiecień 2025 18:03