Zdaniem Naczelnej Izby Aptekarskiej (NIA) ustawa powinna definiować opiekę farmaceutyczną jako świadczenie zdrowotne. Ważne jest również stworzenie możliwości prawnych, aby apteki mogły prowadzić dodatkowe usługi na rzecz pacjentów (m.in. przeglądy lekowe czy obsługa urządzeń medycznych).
Wszystko po to, aby wykorzystać potencjał farmaceutów i aptek, które w przyszłości powinny stać się lokalnymi centrami zdrowotnymi. Jest to szczególnie istotne z uwagi na rosnącą liczbę pacjentów w wieku senioralnym oraz stopniowo malejącą liczbę lekarzy i pielęgniarek – czytamy w informacji zamieszczonej na stronach Naczelnej Izby Aptekarskiej.
W dokumencie NIA dodaje, że wprowadzenie rozwiązań systemowych jest koniecznością, ponieważ szacuje się, że 6-13 proc. hospitalizacji to skutek nieprawidłowego zażywania leków, czego skutkiem mogą być interakcje czy powikłania polekowe zagrażające zdrowiu, a nawet życiu pacjentów.
Podobne rozwiązania do tego proponowanego przez NIA funkcjonują m.in we Włoszech, Danii, Belgi, Wielkiej Brytanii i Kanadzie, gdzie dzięki przeglądom lekowym świadczonym pacjentom z chorobami przewlekłymi (np. astmą), farmaceuci przyczyniają się do poprawy efektywności farmakoterapii. Izba podaje przykład Francji, która w 2013 r. wprowadziła wsparcie terapeutyczne dla pacjentów przyjmujących doustne leki przeciwzakrzepowe. W ciągu pierwszego roku francuscy farmaceuci przeprowadzili ponad 161 tys. konsultacji w 63 proc. aptek. 90 proc. pacjentów oceniło usługę jako komplementarną wobec porady lekarskiej, a ponad 74 proc. uznało, że przyczyniła się ona do poprawy stanu ich wiedzy na temat choroby.
Inne świadczenia zdrowotne tj. pomiar ciśnienia tętniczego czy sezonowe szczepienia przeciwko grypie, realizowane w autoryzowanych aptekach ogólnodostępnych w Portugalii poprawiają jakość życia Portugalczyków o ok. 8,3 proc. Jej wartość wyceniono na ponad 979 mln euro.
Samorząd aptekarski twierdzi, że nie bez znaczenia są również czas i koszty podróży jakie oszczędzają chorzy mogący odwiedzić najbliższą aptekę, aby skorzystać z dodatkowych świadczeń. Jako przykład podaje dene brytyjskiego NHS, z których wynika, że w 2015 r. pacjenci korzystający z porady farmaceutów zaoszczędzili ok. 600 mln funtów, a realizowane przez apteki usługi pozwoliły zaoszczędzić 3 mld funtów.
Natomiast polski NFZ, wprowadzając dodatkową usługę porady farmaceutycznej, mógłby zaoszczędzić blisko 470 mln zł - podaje NIA, powołując się na raport Deloitte „Jak wprowadzić w Polsce opiekę farmaceutyczną – rola i wyzwania współczesnej apteki”.
NIA w swojej publikacji wskazuje także, że apteka to najłatwiej dostępny element systemu ochrony zdrowia, do którego można przyjść zawsze, bez konieczności wcześniejszego umawiania terminu wizyty. Jest to też pierwsze miejsce, do którego pacjenci często udają się po poradę. W ocenie izby takie porady przyczyniają się do usprawnienia systemu opieki zdrowotnej. Mają więc realny wymiar ekonomiczny w postaci oszczędności setek milionów złotych. Nie bez znaczenia jest też to, że 90,4 proc. pacjentów ufa farmaceutom (raport: „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”).
Potencjał polskich aptek w liczbach:
30 tys. farmaceutów
13,9 tys. aptek i punktów aptecznych
2 mln fachowych porad dziennie udzielają farmaceuci