Reklama w branży medycznej, a zwłaszcza produktów i zabiegów medycyny kosmetycznej, zawsze obwarowana była wieloma obostrzeniami; od 2023 r. dołączy do nich ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r., której część obowiązuje już od marca 2022 r. Najbardziej interesująca dla przemysłu kosmetycznego zmiana dotyczy reklamowania wyrobów przeznaczonych do użytku przez profesjonalistów, a więc między innymi implantów, wypełniaczy, nici, laserów paramedycznych czy innych produktów, korzystanie z których lub/i zakup wymaga odpowiednich szkoleń, dyplomów czy licencji.
Według wchodzących w życie przepisów komunikaty reklamowe adresowane do publicznej wiadomości nie mogą obejmować produktów „przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy”. Reklama również nie może „wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby, lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód”, a więc aktorów, modeli czy nawet prawdziwych lekarzy czy kosmetologów.
Ograniczenia dotyczyć będą również reklamy działalności gospodarczej związanej z wykorzystywaniem produktów opisanych w ustawie, promowania ich w trakcie kontaktu z klientami i klientkami, oraz innych form reklamy (sponsoring targów, pokazów, kongresów, konferencji, gal).
Zgodnie z art. 103 ustawy, za sporządzenie reklamy w sposób sprzeczny z obowiązującymi od stycznia 2023 r. przepisami, grozi kara pieniężna w wysokości do 2 mln zł. Przewiduje się okres przejściowy, który pozwoli reklamodawcom już rozpowszechniającym niespełniające przepisów komunikaty skorygować je do 30 czerwca 2023 r.
Czytaj także: Kolejne substancje zakazane do stosowania w suplementach diety