StoryEditor
Prawo
30.12.2020 00:00

„Nadmierne” poziomy substancji zapachowych i alergenów w kosmetykach UE

Ponad 40 proc. perfum ma w składzie związki wywołujące alergie, a próbki kosmetyków sprzedawane jako „bezzapachowe” zawierały również zapachy - wynika z badania koordynowanego przez Europejską Dyrekcję ds. Jakości Leków i Opieki Zdrowotnej (EDQM).

Badanie przeprowadzone przez Europejską Sieć Oficjalnych Laboratoriów Kontroli Kosmetyków (OCCL) wskazuje, że niektóre produkty kosmetyczne sprzedawane w całej Europie nadal zawierają nadmierne ilości substancji zapachowych wywołujących alergie.

Wyniki pokazały, że 7,7% próbek było niezgodnych z wymogami prawnymi ze względu na brak lub fałszywą deklarację alergennych związków zapachowych, a 3,1% produktów sprzedawanych jako „bezzapachowe” zawierało związki zapachowe. Badanie to było koordynowane przez Europejską Dyrekcję ds. Jakości Leków i Opieki Zdrowotnej (EDQM) Rady Europy w ramach działań na rzecz wzmocnienia właściwego nadzoru rynku w Europie.

Najczęstszymi problemami związanymi z alergennymi zapachami stwierdzonymi w tym badaniu była obecność linalolu, alkoholu benzylowego i limonenu, które zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009 (rozporządzenie w sprawie kosmetyków) muszą być wymienione na etykietach, jeśli są obecne. powyżej określonych progów. Jeśli chodzi o perfumy, 41% przebadanych próbek zawierało związki alergizujące, przez co ta klasa kosmetyków była najmniej zgodna z wymogami prawnymi.

Próbki sprawdzono również pod kątem zgodności z innymi wymogami niż te dotyczące substancji zapachowych powodujących alergie: 12,7% próbek było niezgodnych z takimi przyczynami, jak nieprawidłowe oznakowanie lub wprowadzające w błąd oświadczenia. Inne problemy związane były z konserwantami niezgodnymi z rozporządzeniem kosmetycznym, wysoką zawartością kadmu lub obecnością związków mineralnych i olejowych (w produktach do pielęgnacji ust). Dwie próbki również musiały zostać sklasyfikowane jako produkty niebezpieczne: balsam do ciała zawierający substancję zabronioną (jodopropynyl butylcarbaminate - IBPC) i jeden produkt do pielęgnacji skóry sprzedawany w Internecie, w którym stwierdzono zanieczyszczenie mikrobiologiczne.

Susanne Keitel, dyrektor EDQM Rady Europy, podkreśliła znaczenie nadzoru rynku: „Zapewnienie zgodności produktów kosmetycznych jest kluczem do uniknięcia potencjalnych zagrożeń dla zdrowia. Problemy ujawnione w tym badaniu wskazują na ciągłą potrzebę ścisłej współpracy między Urzędowymi Laboratoriami Kontroli Kosmetyków w interesie zdrowia publicznego w Europie ”.

Obecność związków zapachowych w produktach do pielęgnacji skóry i innych kosmetykach, w połączeniu z fałszywymi oświadczeniami producentów, którzy sprzedają swoje produkty jako „bezzapachowe”, stanowi zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Związki zapachowe mogą powodować poważne reakcje alergiczne. W odpowiedzi konsumenci mogą zdecydować się na produkty „bez perfum”, całkowicie polegając na oświadczeniach marketingowych i na etykietach producentów. Alergiczne związki zapachowe są jedną z głównych przyczyn uczulenia skóry, a prawidłowe oznakowanie jest warunkiem wstępnym zapobiegania reakcjom alergicznym.

Badanie z zakresu nadzoru rynku, które miało na celu ocenę zgodności produktów kosmetycznych z prawodawstwem europejskim regulującym ich bezpieczeństwo, oznakowanie i oświadczenia, zostało przeprowadzone w latach 2018-2020. W sumie 932 próbek kosmetyków, takich jak produkty do pielęgnacji skóry, włosów i ust, m.in. a także dezodoranty i perfumy zostały przebadane na obecność 24 alergizujących związków zapachowych. Około 544 z tych próbek pochodziło z produktów sprzedawanych jako „nie zawierające perfum”. Próbki pobierano w ośmiu krajach na różnych etapach łańcucha dystrybucji (producent, urząd celny, sprzedaż detaliczna, internet itp.). Większość tych produktów (85%) została wyprodukowana w Europie i łącznie zidentyfikowano 34 różne kraje produkcji.

Europejska Sieć Urzędowych Laboratoriów Kontroli Kosmetyków (OCCL) to sieć wyspecjalizowanych laboratoriów, których prace koordynuje EDQM. Zgodnie z misją EDQM polegającą na wspieraniu ochrony zdrowia publicznego w Europie. Ponad 50 OCCL uczestniczy w regularnych działaniach sieci, w tym laboratoriach w 21 państwach członkowskich Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
21.11.2024 14:31
Meta ukarane grzywną 798 milionów euro przez Unię Europejską. Powód? Próby monopolizacji rynku.
(fot. Shutterstock)Shutterstock

Unia Europejska nałożyła na Meta, właściciela Facebooka, grzywnę w wysokości 798 milionów euro za naruszenie przepisów antymonopolowych. Sprawa dotyczy działań platformy związanych z jej serwisem ogłoszeń Facebook Marketplace. Firma została zobowiązana do zaprzestania nieuczciwych praktyk handlowych oraz powiązywania swojego serwisu ogłoszeniowego z główną platformą społecznościową.

Decyzja Komisji Europejskiej to pierwszy przypadek nałożenia tak wysokiej kary na Meta w związku z naruszeniem zasad konkurencji na terenie Unii Europejskiej. Jak wynika z raportu opublikowanego przez Bloomberg, Meta wykorzystywała swoją dominującą pozycję na rynku mediów społecznościowych, aby promować swój serwis Facebook Marketplace kosztem konkurencji. Antymonopolowe działania UE mają na celu przeciwdziałanie praktykom, które ograniczają możliwość swobodnego funkcjonowania mniejszych graczy na rynku.

Margrethe Vestager, unijna komisarzyni ds. konkurencji, wyjaśniła, że Meta celowo łączyła Facebook Marketplace z głównym serwisem społecznościowym, jednocześnie narzucając nieuczciwe warunki współpracy konkurencyjnym platformom ogłoszeniowym. “Działania te miały na celu wzmocnienie pozycji Facebook Marketplace kosztem innych serwisów,” stwierdziła w rozmowie z Bloomberg. To naruszenie kluczowych zasad uczciwej konkurencji w obrębie jednolitego rynku UE.

Meta nie zgadza się z decyzją i zapowiedziała odwołanie od wyroku. Jednak kara w wysokości 798 milionów euro wysyła silny sygnał zarówno do innych gigantów technologicznych, jak i do użytkowników, że UE zamierza stanowczo egzekwować przepisy antymonopolowe, chroniąc rynek przed nadużyciami wynikającymi z dominującej pozycji globalnych firm.

Czytaj także: YouTube zyskuje na popularności jako wyszukiwarka kosmetyczna

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.11.2024 13:44
Black Friday nadchodzi! Jak prawidłowo informować o promocjach?
Promocje w kategoriach kosmetycznych w sieci Biedronkafot. wiadomoscikosmetyczne.pl

Black Friday, Black Week, promocje świąteczne i noworoczne. Zaczyna się najgorętszy czas dla handlu. Każdą akcję promocyjną i obniżkę ceny trzeba jednak odpowiednio oznaczyć, by nie narazić się na karę sięgającą nawet 10 proc. obrotu przedsiębiorstwa. Na co zwrócić uwagę - pisze dla nas adwokat Klaudia Wasiak, z Departamentu Wsparcia Biznesu w Kancelaria RK Legal.

Pomimo tego, że polskie przepisy implementujące Dyrektywę Omnibus weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal regularnie identyfikuje na rynku działania przedsiębiorców, którzy w sposób nieprawidłowy informują konsumentów o obniżkach cen.

Najważniejsze zasady dotyczące informowania o promocjach

image
Autorka: Adwokat Klaudia Wasiak, Departament Wsparcia Biznesu, Kancelaria RK Legal
fot. RK Legal
Nowe przepisy dążą do wyeliminowania sytuacji, w których przedsiębiorcy sztucznie podwyższali ceny przed wprowadzeniem promocji, aby cena obniżona wydawała się bardziej atrakcyjna. W związku ze zbliżającym się Black Friday warto przypomnieć najważniejsze zasady związane z wprowadzeniem promocji.

Podstawowe zasady:

  • Przedstawiając informację o obniżce towaru lub usługi przedsiębiorcy powinni wskazać obok niej również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką dla danego produktu.
  • Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.
  • W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Wskazany obowiązek dotyczy wszystkich miejsc, gdzie prezentowane są obniżki – a więc zarówno w sprzedaży stacjonarnej, internetowej, jak i w reklamach.

Prawidłowe oznaczanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni

UOKIK niejednokrotnie podkreślał, że najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być prawidłowo oznaczona, czyli podpisana słowami „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”. Nie wystarczy samo przekreślenie ceny odnoszące się do wartości danego towaru. Niewystarczające będzie też używanie pojęć takich jak „wcześniejsza cena”, „najniższa cena z ostatnich 30 dni”, „było” czy,,poprzednio”. Warto na to zwrócić uwagę, aby mieć pewność czy przedsiębiorca prawidłowo wypełnia swoje obowiązki.

Wyjątki przewidziane przez UOKIK

Zgodnie z wyjaśnieniami przygotowanymi przez prezesa UOKIK, reguły te nie mają zastosowania do ofert warunkowych lub wiązanych, w ramach których przedsiębiorca nie podaje informacji o obniżeniu ceny konkretnego towaru. Oznacza to, że np. wprowadzając ofertę, w której klient przy zakupie 3 produktów za określoną kwotę otrzyma wskazany procentowo rabat zakupowy lub przy zakupie określonej ilości produktów produkt najtańszy otrzyma gratis – obowiązek ten nie występuje.

Jednocześnie w przypadku ogólnych ogłoszeń o obniżce – bez możliwości przypisania ich do konkretnego towaru lub usługi – informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką musi pojawić się w pierwszym i każdym kolejnym momencie, w którym obniżkę można przypisać do kolejnego towaru.

Obowiązki przedsiębiorców sprzedających w różnych kanałach sprzedaży

Przedsiębiorca, który sprzedaje towary lub usługi za pośrednictwem różnych kanałów sprzedaży i w nich oferuje różne ceny, powinien wskazać informację o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, która była oferowana w kanale, w którym wskazana jest informacja o danej obniżce. Prawidłowym sposobem obliczania obniżki jest odnoszenie aktualnej ceny sprzedaży do najniższej ceny danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.

Forma prezentowania informacji o obniżce

Przepisy ustawy o informowaniu o cenach nie narzucają sprecyzowanych wymogów w zakresie formy prezentowania informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Przedsiębiorca może dowolnie wybierać rozmiar czy kolor czcionki.  Należy jednak pamiętać, że obowiązujące regulacje nakładają obowiązek informowania o cenach (a więc również o obniżkach) w sposób czytelny, jednoznaczny, niebudzący wątpliwości, a także umożliwiający porównanie cen.

Kary za nieprawidłowe informowanie o promocjach

W przypadku nieprawidłowego informowania o obniżkach wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na dany podmiot handlowy karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł. Jeśli sytuacja będzie się powtarzała w okresie 12 miesięcy od nałożenia pierwszej kary, kolejna wyniesie do 40 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe informowanie konsumentów o cenach może prowadzić również do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, co zagrożone jest bardzo wysoką karą do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Przygotowania do promocji Black Friday i świątecznych – o czym warto pamiętać?

Koniec listopada jest czasem przygotowywania wielu specjalnych akcji promocyjnych i ofert cenowych. Warto zweryfikować, czy publikacje marketingowe i informacje zamieszczane online spełniają kryteria przewidziane właściwymi przepisami. Dla akcji promocyjnych warto również opracować regulamin, określający prawa i obowiązki organizatora i uczestników. Regulamin promocji nie jest obligatoryjnym wymogiem prawnym, ale w wielu sytuacjach może być jedyną podstawą do ochrony interesów przedsiębiorcy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2024 22:07