– Obecnie trwają pracę nad powołaniem dwóch takich izb, co nie ukrywajmy dodatkowo komplikuje już i tak skomplikowaną sytuację – informuje Anna Wydra-Nazimek, kosmetolog i autorka bloga gabinetodzaplecza.pl.
Ekspertka postanowiła wyjaśnić sytuację. Pierwsza z powstających izb funkcjonuje pod nazwą Izba Kosmetologów z siedzibą w Krakowie. Jak informują jej założyciele, rejestracja Izby jest coraz bliżej.
„Widzimy potrzebę uregulowania rynku. Chodzi o to, żeby zabiegami estetycznymi nie zajmowała się osoba bez elementarnej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii, toksykologii, farmakologii itd.” – uzasadniają ideę powstania organizacji. Chcą ponadto, by „w ustawie o zawodzie kosmetologa znalazły się zapisy o certyfikacji zabiegów kosmetologicznych. Żeby było dokładnie spisane, kto może pracować, jakie musi mieć kompetencje i umiejętności, jakie procedury ten gabinet powinien spełniać”. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji, gdy zabiegi wykonują osoby po jednym lub dwudniowym kursie.
Druga z powstających izb funkcjonuje pod nazwą Naczelna Izba Kosmetologów z siedzibą w Busku-Zdroju.
W ocenie Anny Wydry-Nazimek najlepiej byłoby, gdyby powstała jedna izba gospodarcza zrzeszająca wszystkich kosmetologów. – Jeśli jednak z różnych względów okazałoby się to niemożliwe, to trudno. Mam nadzieję, że obie organizacje będą ze sobą ściśle współpracować i wspierać się wzajemnie w działaniach, które doprowadzą do powstania korzystnych dla wszystkich regulacji – wyjaśnia.
Dlaczego Izba, a nie stowarzyszenie? Ekspertka odpowiada, że od wielu lat w branży z mniejszymi lub większymi sukcesami działają różne stowarzyszenia. Nie mają one jednak szczególnie wielkiej siły oddziaływania. Stowarzyszenie może założyć każdy – potrzeba zaledwie 7 osób. Izba gospodarcza ma większą rangę z dwóch powodów. Żeby ją założyć trzeba zgromadzić minimum 100 członków (przy działalności ogólnopolskiej). Tych 100 członków musi prowadzić działalność gospodarczą.
– Inaczej rozmawia się z 10 miłośnikami kosmetologii, a inaczej z podmiotem reprezentującym 100 firm z tej samej branży – przekonuje Anna Wydra-Nazimek.