StoryEditor
Prawo
14.07.2023 13:45

Komisja Europejska skierowała sprawę przeciwko Polsce do TSUE: chodzi o reklamy aptek

Zgodnie z precedensem orzecznictwa, wszelkie krajowe środki, które, nawet jeśli stosowane są bez dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, mogą utrudniać lub osłabiać atrakcyjność korzystania przez obywateli Unii z wolności przedsiębiorczości gwarantowanej przez Traktat, są niezgodne z artykułem 49 TFUE. / Madison Agardi
Komisja Europejska postanowiła skierować sprawę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z zakazem reklamowania działalności aptek na podstawie polskiego Prawa farmaceutycznego. Komisja jest zdania, że polskie przepisy naruszają dyrektywę dotyczącą handlu elektronicznego, ponieważ całkowity zakaz reklamy nie jest usprawiedliwiony i nieproporcjonalny w kontekście ochrony zdrowia publicznego.

Zgodnie z polskim prawem, apteki mają możliwość przekazywania jedynie ograniczonych informacji dotyczących swojej lokalizacji i godzin otwarcia. Z tego powodu nie mogą korzystać z internetu ani innych środków elektronicznych i nieelektronicznych w celach komunikacji handlowej. Jednak na mocy dyrektywy dotyczącej handlu elektronicznego, członkowie zawodów regulowanych, takich jak farmaceuci, powinni mieć możliwość wykorzystywania usług społeczeństwa informacyjnego do promowania swojej działalności. Zarówno dyrektywa o handlu elektronicznym, jak i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) należy interpretować tak, że nie pozwalają państwom członkowskim na wprowadzanie ogólnych i całkowitych zakazów reklamy aptek i ich działalności. To stanowisko zostało również potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Chociaż można pozostawić pewne niezbędne ograniczenia, aby zapobiec praktykom marketingowym, które mogłyby mieć negatywny wpływ na zdrowie publiczne, całkowity zakaz reklamy hamuje konkurencyjność rynku i stanowi przeszkodę w rozwoju i promowaniu nowoczesnych usług, które mogą przynieść bezpośrednie korzyści pacjentom

— informuje w oficjalnym komunikacie Komisja Europejska. Jak donosi Money.pl, Komisja Europejska stwierdza, że polskie prawo narusza dyrektywę o handlu elektronicznym oraz artykuły 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ponieważ całkowity zakaz reklamowania nie jest usprawiedliwiony i nieproporcjonalny w kontekście interesu zdrowia publicznego.

Komisja pierwotnie wystosowała wezwanie do Polski w styczniu 2019 roku w celu usunięcia naruszenia, a następnie przedstawiła uzasadnioną opinię w lipcu 2020 roku. Z uwagi na to, że Komisja nadal uważa, że Polska narusza przepisy UE, postanowiła skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Czytaj także: Sprzedaż kosmetyków w aptekach nadal rośnie wartościowo

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.04.2025 11:27
UOKIK: Skontrolowano oznakowania detergentów, 16 proc. partii z nieprawidłowościami
Shutterstock

W 2024 roku Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przeprowadziły kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na rynku. Łącznie sprawdzono 123 partie produktów, w tym proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin, detergenty do zmywarek, mleczka i płyny czyszczące (również do WC), środki do mycia różnych powierzchni oraz preparaty do usuwania kamienia i rdzy.

Podstawą do wytypowania placówek były m.in. wcześniejsze wyniki kontroli, monitoring rynku oraz sygnały od konsumentów. Nieprawidłowości stwierdzono u 5 z 31 przedsiębiorców, co oznacza, że dotyczyły one około 16 proc. kontrolowanych podmiotów.

Na 123 sprawdzone partie detergentów, zastrzeżenia dotyczyły 20 z nich. W 15 przypadkach brakowało pełnych oznaczeń w języku polskim, takich jak procentowy skład, instrukcje użycia czy środki ostrożności. Dwie partie nie zawierały informacji o obecności środków konserwujących, jedna – wymaganego ostrzeżenia „UWAGA” przy produkcie niebezpiecznym, a kolejna – danych dotyczących postępowania z opakowaniami i odpadami. W jednym przypadku wykryto przekroczoną datę ważności produktu.

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa przekazała informacje o uchybieniach odpowiednim organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zdecydowana większość przedsiębiorców wprowadziła działania naprawcze, uzupełniając brakujące oznaczenia. W jednym przypadku nałożono karę w wysokości 1000 zł za brak informacji o systemach zwrotu opakowań i zasadach ich recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
09.04.2025 15:37
TK Maxx wycofuje wodę toaletową z powodu zagrożenia alergicznego
Byblos Blu

Sieć sklepów TK Maxx poinformowała o wycofaniu z obrotu wody toaletowej Happy Hour marki Byblos Blu. Produkt był dostępny w sprzedaży w sklepach TK Maxx na terenie Polski w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Wycofanie dotyczy konkretnych partii, oznaczonych kodami 898369, 898374 oraz 898382, które można znaleźć zarówno na metkach, jak i paragonach zakupowych.

image
Byblos Blu
Decyzja o wycofaniu została podjęta z uwagi na obecność w produkcie związku chemicznego o nazwie karboksyaldehyd hydroksyizoheksylo-3-cykloheksenowy (znanego także jako Lyral lub HICC). Substancja ta została zakazana w kosmetykach na terenie Unii Europejskiej ze względu na potencjalne ryzyko wywołania reakcji alergicznych, szczególnie u osób uczulonych na ten składnik.

Konsumenci, którzy nabyli wycofywany produkt, powinni natychmiast zaprzestać jego stosowania. Wodę toaletową można zwrócić w dowolnym sklepie TK Maxx, gdzie klient ma prawo do pełnego zwrotu kosztów zakupu lub wymiany produktu na inny.

W celu uzyskania dodatkowych informacji klienci mogą skontaktować się z obsługą klienta TK Maxx pod numerem telefonu 0048 22 551 07 27 lub adresem e-mail [email protected]. TK Maxx apeluje również o poinformowanie znajomych i rodziny o wycofaniu produktu. Sprawa została oznaczona numerem referencyjnym PRSP260007 (TK PL), a informacja będzie widoczna w sklepach do 26 czerwca 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. kwiecień 2025 16:53