StoryEditor
Prawo
23.11.2018 00:00

Kiedy produkt nie jest kosmetykiem?

Produkty z pogranicza spędzają sen z powiek wielu producentom – jak odróżnić kosmetyki od innych produktów, gdy są na styku z lekami, medycznymi urządzeniami, środkami biobójczymi i zabawkami? Jak to wygląda w praktyce i na przykładach – ocenia ekspert Gerald Renner.

– Kryteria oceny kosmetyku obejmują odpowiedź na pytania czy dany produkt służy do mycia, perfumowania, ochrony, zmiany wyglądu, utrzymania się w dobrej kondycji, poprawienia zapachu ciała – mówił podczas konferencji „Dobre Praktyki Reklamy Kosmetyków” Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego Gerald Renner, dyrektor ds. Technicznych Spraw Regulacyjnych w Cosmetics Europe.

Kosmetyk musi być substancją lub ich mieszanką przeznaczoną tylko do użycia zewnętrznego ciała, która spełnia określone główne lub wyłączne funkcje. Ważna jest jego forma fizyczna/ chemiczna, miejsce aplikacji i podstawowe działanie. Na przykład peruki, sztuczne rzęsy, sztuczne paznokcie używane do przedłużania, włosy do przedłużania, nici do zębów nie są kosmetykami.

Cechy kosmetyku, jego aplikacja i działanie

Miejsce aplikacji musi być ściśle określone i ograniczone. Pewien stopień penetracji skóry, inhalacji albo przypadkowego połknięcia jest dopuszczalny i akceptowalny przy kosmetykach. Podstawowa funkcja musi być kosmetyczna ale dopuszczalne są pewne drugorzędne niekosmetyczne funkcje. Aby określić to działanie należy spojrzeć całościowo na zamysł producenta, prezentację produktu, reklamę i oświadczenia oraz postrzeganie przez konsumenta.

Tatuaże to nie są kosmetyki, ale te zmywalne już tak, podobnie farba do ciała. Nie jest kosmetykiem wybielacz do zębów wstrzykiwany w zęby ani nutrokosmetyki. Podobnie preparaty do usuwania kleju do paznokci, produkty do wykrywania próchnicy, kremy do stymulowania podniecenia seksualnego, antybakteryjne żele czy lalki do makijażu.

Kosmetyki mają wiele ograniczeń

Nie jest możliwe, aby kosmetyki były jadalne, nawet jeśli to ich poboczna funkcja. Nie powinny być urządzeniem medycznym, ale może być ich takie dodatkowe działanie. – Kosmetyki nie mogą leczyć czy zapobiegać chorobom ani też nie mogą być używane, aby odnowić, poprawić czy zmodyfikować fizjologiczne funkcje człowieka przez farmaceutyczne, immunologiczne lub metaboliczne działanie – podkreślił Renner. 

Na przykład powiększacze ust, które działają na zasadzie wywołania stanu zapalnego, podrażnienia nie są kosmetykami, bo mają znaczące działanie na fizjologię. Eksfoliacja skóry i chemiczne peelingi – jeśli usuwają tylko zewnętrzne komórki to mogą być uznane za kosmetyki, natomiast jeśli robią to w znaczącym stopniu to przestają nim być. Szampony przeciwłupieżowe zawierające silnie działające medycznie substancje są produktem medycznym. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.04.2025 11:27
UOKIK: Skontrolowano oznakowania detergentów, 16 proc. partii z nieprawidłowościami
Shutterstock

W 2024 roku Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przeprowadziły kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na rynku. Łącznie sprawdzono 123 partie produktów, w tym proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin, detergenty do zmywarek, mleczka i płyny czyszczące (również do WC), środki do mycia różnych powierzchni oraz preparaty do usuwania kamienia i rdzy.

Podstawą do wytypowania placówek były m.in. wcześniejsze wyniki kontroli, monitoring rynku oraz sygnały od konsumentów. Nieprawidłowości stwierdzono u 5 z 31 przedsiębiorców, co oznacza, że dotyczyły one około 16 proc. kontrolowanych podmiotów.

Na 123 sprawdzone partie detergentów, zastrzeżenia dotyczyły 20 z nich. W 15 przypadkach brakowało pełnych oznaczeń w języku polskim, takich jak procentowy skład, instrukcje użycia czy środki ostrożności. Dwie partie nie zawierały informacji o obecności środków konserwujących, jedna – wymaganego ostrzeżenia „UWAGA” przy produkcie niebezpiecznym, a kolejna – danych dotyczących postępowania z opakowaniami i odpadami. W jednym przypadku wykryto przekroczoną datę ważności produktu.

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa przekazała informacje o uchybieniach odpowiednim organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zdecydowana większość przedsiębiorców wprowadziła działania naprawcze, uzupełniając brakujące oznaczenia. W jednym przypadku nałożono karę w wysokości 1000 zł za brak informacji o systemach zwrotu opakowań i zasadach ich recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
09.04.2025 15:37
TK Maxx wycofuje wodę toaletową z powodu zagrożenia alergicznego
Byblos Blu

Sieć sklepów TK Maxx poinformowała o wycofaniu z obrotu wody toaletowej Happy Hour marki Byblos Blu. Produkt był dostępny w sprzedaży w sklepach TK Maxx na terenie Polski w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Wycofanie dotyczy konkretnych partii, oznaczonych kodami 898369, 898374 oraz 898382, które można znaleźć zarówno na metkach, jak i paragonach zakupowych.

image
Byblos Blu
Decyzja o wycofaniu została podjęta z uwagi na obecność w produkcie związku chemicznego o nazwie karboksyaldehyd hydroksyizoheksylo-3-cykloheksenowy (znanego także jako Lyral lub HICC). Substancja ta została zakazana w kosmetykach na terenie Unii Europejskiej ze względu na potencjalne ryzyko wywołania reakcji alergicznych, szczególnie u osób uczulonych na ten składnik.

Konsumenci, którzy nabyli wycofywany produkt, powinni natychmiast zaprzestać jego stosowania. Wodę toaletową można zwrócić w dowolnym sklepie TK Maxx, gdzie klient ma prawo do pełnego zwrotu kosztów zakupu lub wymiany produktu na inny.

W celu uzyskania dodatkowych informacji klienci mogą skontaktować się z obsługą klienta TK Maxx pod numerem telefonu 0048 22 551 07 27 lub adresem e-mail [email protected]. TK Maxx apeluje również o poinformowanie znajomych i rodziny o wycofaniu produktu. Sprawa została oznaczona numerem referencyjnym PRSP260007 (TK PL), a informacja będzie widoczna w sklepach do 26 czerwca 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. kwiecień 2025 03:06