StoryEditor
Prawo
05.08.2020 00:00

KE planuje nowelizację przepisów podatkowych. Jakie przewiduje zmiany w Dyrektywie VAT?

15 lipca br. Komisja Europejska przyjęła plan działania, który określa kierunki zmian w systemie podatkowym w perspektywie lat 2020-2023. Spora część zapowiadanych zmian dotyczy Dyrektywy VAT. Celem zmian jest zwiększenie walki z nadużyciami podatkowymi oraz ograniczanie nieuczciwej konkurencji podatkowej - piszą eksperci z PricewaterhouseCoopers, Tomasz Kassel i Tomasz Pabiański. 

Planowane reformy mają również na celu zmniejszenie obowiązków sprawozdawczych oraz uproszczenie systemu podatkowego tak, by był on postrzegany przez podatników jako bardziej przyjazny i przejrzysty.

Zgodnie z planem już w perspektywie najbliższych miesięcy (na przełomie 2020 i 2021 r.) planowana jest nowelizacja przepisów dotyczących zwolnienia od VAT usług finansowych i ubezpieczeniowych - co będzie miało wpływ na zakres prawa do odliczenia podatku dla podmiotów świadczących tego rodzaju usługi.

Najwięcej nowości ma pojawić się przy okazji kilku nowelizacji do Dyrektywy VAT planowanych na lata 2022-2023. Zmiany te mogą przynieść uproszczenie obowiązujących przepisów oraz obowiązków sprawozdawczych, m.in. poprzez automatyzację wymiany informacji o transakcjach wewnątrzwspólnotowych VAT pomiędzy państwami członkowskimi czy zredukowanie do minimum zakresu raportowania oraz deklaracji VAT.

Ponadto, planowane jest wprowadzenie wyłącznie jednej rejestracji dla celów VAT w Unii Europejskiej, co może okazać się dużym uproszczeniem dla podatników dokonujących transakcji w różnych państwach członkowskich.

Zapowiedziane kierunki zmian

2020-2021

Pierwszą oraz wydaje się że najistotniejszą ze zmian zapowiedzianych na lata 2020-2021 jest modyfikacja w zakresie zwolnienia z VAT dla usług finansowych i ubezpieczeniowych. Oznaczałoby to obowiązek weryfikacji dotychczasowych rozliczeń przez podmioty działające na rynku finansowo-ubezpieczeniowym. Potencjalnie, zmiany te mogą mieć również wpływ na zakres prawa do odliczenia podatku przez podmioty świadczące tego rodzaju usługi.

2022-2023

Zgodnie z wydanym komunikatem, planowane jest opublikowanie projektów kilku nowelizacji dyrektywy VAT, które pozwolą m.in. na:

•             Zmiany w obowiązkach sprawozdawczych, które mają w efekcie ułatwić wymianę pomiędzy administracjami skarbowymi poszczególnych krajów informacji o transakcjach wewnątrzwspólnotowych w czasie rzeczywistym,

•             poszerzenie zakresu e-fakturowania,

•             ograniczenie do niezbędnego minimum zakresu deklaracji VAT i innych obowiązków sprawozdawczych,

•             wygaśnięcie obowiązku rejestracji przedsiębiorców dla celów podatku VAT w poszczególnych krajach unijnych (planowane jest, że przedsiębiorca, który zarejestruje się dla celów VAT w jednym kraju unijnym, nie będzie musiał rejestrować się w innym kraju UE),

•             rozszerzenie mechanizmu One Stop Shop - mechanizm ten miałby umożliwić zgłaszanie szerszej kategorii transakcji B2C w UE za pomocą jednej deklaracji VAT, którą należałoby złożyć w państwie członkowskim, w którym podatnik ma siedzibę,

•             wprowadzenie przepisów regulujących status i rozliczenia podatkowe platform internetowych,

•             ujednolicenie przepisów w zakresie zapewnienia równych warunków działania biur podróży w UE.

W najbliższych latach podatników mogą czekać istotne zmiany, niemniej ich wprowadzenie może równocześnie wiązać się z realnymi ułatwieniami w zakresie prowadzonej działalności. Opracowany komunikat Komisji Europejskiej nie przedstawia wprawdzie konkretnych unormowań, lecz wyznacza kierunek, w którym może zmierzać prawodawstwo unijne w najbliższych latach. Dlatego też należy śledzić dalsze prace i propozycje legislacyjne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
02.07.2024 12:46
Komisja Europejska nakłada karę na International Flavors & Fragrances za utrudnianie kontroli
Domeckol via Pixabay
Komisja Europejska ukarała International Flavors & Fragrances Inc. oraz International Flavors & Fragrances IFF France SAS (razem “IFF”) grzywną w wysokości 15,9 milionów euro (17 milionów dolarów) za utrudnianie inspekcji w 2023 roku. Podczas kontroli stwierdzono, że starszy pracownik IFF celowo usunął wiadomości WhatsApp wymieniane z konkurentem.

W marcu 2023 roku Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje w siedzibach dostawców i jednej organizacji działającej w branży zapachowej w licznych państwach członkowskich. Do inspekcji zaangażowane były szwajcarskie firmy Firmenich International SA, Givaudan SA, Symrise AG oraz amerykańska grupa International Flavors & Fragrances Inc. Razem posiadają one szacunkowy udział w rynku wynoszący 60 proc. i roczne przychody przekraczające 21 miliardów dolarów.

Jednocześnie Komisja wysłała formalne zapytania do kilku firm. Celem tych działań było sprawdzenie możliwego zmowy w dostawie zapachów i składników zapachowych, co mogłoby prowadzić do nadmiernych opłat i innych antykonkurencyjnych praktyk. Komisja obawia się naruszeń unijnych zasad antymonopolowych zakazujących karteli i restrykcyjnych praktyk handlowych (artykuł 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

Urzędnicy Komisji skonsultowali się również ze swoimi odpowiednikami z Antitrust Division w Departamencie Sprawiedliwości USA, UK Competition and Markets Authority oraz Swiss Competition Commission. Podczas inspekcji Komisja zażądała przeglądu telefonów komórkowych niektórych pracowników IFF. Podczas przeglądu wykryto, że starszy pracownik usunął wiadomości WhatsApp wymieniane z konkurentem zawierające informacje biznesowe. Usunięcie nastąpiło po poinformowaniu pracownika o inspekcji Komisji.

Czytaj także: Kartel zapachowy stoi w obliczu fali pozwów antymonopolowych w USA

Po wykryciu, IFF natychmiast przyznało się do faktów i aktywnie współpracowało, pomagając Komisji w odzyskaniu usuniętych danych. Komisja wszczęła postępowanie przeciwko IFF za utrudnianie śledztwa w marcu 2024 roku. IFF zgodziło się zapłacić Komisji Europejskiej grzywnę w wysokości 15,9 milionów euro (17 milionów dolarów) w celu rozstrzygnięcia zarzutu. IFF oświadczyło, że gdy w marcu 2023 roku rozpoczęło się śledztwo, obecnie były pracownik usunął wiadomości istotne dla śledztwa ze swojego telefonu komórkowego, wbrew wyraźnym instrukcjom Działu Prawnego IFF i Komisji.

Na tej podstawie Komisja uznała, że ogólna kara wynosząca 0,3 proc. całkowitego obrotu IFF będzie proporcjonalna i odstraszająca. Jednocześnie Komisja postanowiła nagrodzić IFF za proaktywną współpracę podczas i po inspekcji, dlatego zdecydowała się zmniejszyć kwotę kary o 50 proc. i nałożyć grzywnę w wysokości 15,9 milionów euro (17 milionów dolarów), co stanowi 0,15 proc. całkowitego obrotu IFF.

Czytaj także:

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
26.06.2024 16:14
Agnieszka Majewska nowym Rzecznikiem MŚP. Przedsiębiorcy z branży beauty cieszą się z tej nominacji
Minister MRiT Krzysztof Paszyk wręcza nominację Agnieszce Majewskiej, nowej Rzecznik MŚPfot. materiały prasowe MRiT
Premier Donald Tusk, na wniosek ministra Krzysztofa Paszyka, powołał mecenas Agnieszkę Majewską na 6-letnią kadencję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Z tej decyzji zadowoleni są przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze usług beauty podkreślając, że nowa rzecznik MŚP zna problemy i postulaty branży.

Mecenas Agnieszka Majewska 25 czerwca 2024 r. odebrała nominację na stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Została powołana do pełnienia tej funkcji przez premiera Donalda Tuska na wniosek ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka.

– Jestem przekonany, że pani Agnieszka Majewska, jako Rzecznik MŚP, będzie podejmowała aktywne działania na rzecz przedsiębiorców. Będzie dla nich nie tylko wsparciem w codziennych sprawach, ale także łącznikiem i głosem między nimi a administracją rządową – powiedział Krzysztof Paszyk.

Zadaniem rzecznika MŚP jest obrona interesów mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Powinien on czuwać nad poszanowaniem zasady wolności działalności gospodarczej, bezstronności i równego traktowania oraz zasady uczciwej konkurencji. Do głównych zadań Rzecznika MŚP należy:

  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących interesów przedsiębiorców oraz zasad wykonywania działalności gospodarczej w Polsce;
  • wsparcie w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a administracją;
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, których celem jest ochrona praw przedsiębiorców;
  • działalność edukacyjna i informacyjna w zakresie wykonywania działalności gospodarczej w Polsce, w szczególności w dziedzinie przedsiębiorczości oraz prawa gospodarczego.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców powoływany jest na 6-letnią kadencję przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki. Przez ostatnich 6 lat funkcję tę pełnił minister Adam Abramowicz, który rozumiał i wspierał przedsiębiorców prowadzących firmy w tzw. sektorze beauty  (gabinety kosmetyczne i kosmetologiczne i inne). Wspólnie z organizacją Beauty Razem walczył o niższy VAT na usługi kosmetyczne, o uregulowania zawodu kosmetologa i dobrowolny ZUS.

Czytaj także: 

Rzecznik MSP zachęca branżę beauty do zbierania podpisów w sprawie dobrowolnego ZUS-u

Kosmetolodzy obawiają się, że stracą prawo do wykonywania popularnych zabiegów. Rzecznik MŚP ponownie interweniuje w Ministerstwie Zdrowia

Jak podkreśla Michał Łenczyński, prezes Beauty Razem, nowa Rzecznik MŚP, mec. Agnieszka Majewska jest gwarantem dalszej dobrej współpracy z przedsiębiorcami z sektora i organizacją. Jest wdrożona w jej problemy i będzie wspierać jej działania. To ważne, bo Beauty Razem (przekształcone niedawno w fundację) jest silnym głosem branży i ma sukcesy w lobbowaniu i osiąganiu korzystnych i uczciwych dla niej rozwiązań. Jednak wiele ważnych postulatów związanych z rentownością prowadzonej działalności i uregulowania zawodu nadal nie zostało rozpatrzonych.

Agnieszka Majewska ukończyła studia na Kierunku Administracja na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego oraz studia prawnicze na Uniwersytecie Śląskim. Ponadto ukończyła studia podyplomowe z zakresu doradztwa podatkowego w Wyższej Szkole Bankowości w Gdańsku oraz studia podyplomowe w Szkole Głównej Menadżerskiej w Warszawie, uzyskując tytuł MBA. 

W 2010 r. ukończyła aplikację sędziowską, w tym samym roku uzyskała wpis na listę radców prawnych.

Doświadczenie zawodowe zdobywała świadcząc pomoc prawną dla przedsiębiorców, ale także realizując kilkunastoletni staż w wymiarze sprawiedliwości, przede wszystkim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym.

Od lutego 2019 r. Agnieszka Majewska pełniła funkcję Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Gdańsku. W tym czasie tworzyła wspomniane biuro, a także aktywnie współpracowała przy organizacji Biura Rzecznika MŚP w skali ogólnokrajowej.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 07:43