Do rzecznika MŚP wpłynęła skarga od mikroprzedsiębiorcy, który został ukarany karą w wysokości 10 tys. zł za rzekome naruszenie ograniczenia prowadzenia działalności w zakresie usług kosmetycznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697, ze zm.).
Chodzi o sytuację z 30 kwietna br., gdy funkcjonariusze policji w Koszalinie, na skutek donosu, trafili do salonu kosmetycznego i zobaczyli przez szklane drzwi, że jedna kobieta maluje drugiej paznokcie. Na tej podstawie sporządzili urzędową notatkę i wysłali ją do Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Koszalinie. Ten nałożył na prowadzącą salon karę finansową.
Z treści decyzji administracyjnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie wynikało, że oparł się on w swym rozstrzygnięciu jedynie na notatce policyjnej, natomiast całkowicie pominął udział przedsiębiorcy tym postępowaniu, uniemożliwiając mu wyjaśnienie wątpliwości i nadając karze rygor natychmiastowej wykonalności, na co zwraca szczególną uwagę rzecznik MŚP.
19 maja 2020 r., rzecznik MŚP wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie, wnosząc odwołanie od tej decyzji. W ocenie rzecznika MŚP, nawet w sytuacji zagrożenia epidemicznego czy stanu epidemii organy władzy publicznej winny przestrzegać podstawowych zasad Konstytucji Biznesu, a przy podejmowaniu decyzji, w szczególności o charakterze represyjnym, gwarantować przedsiębiorcom przestrzeganie ich praw, w tym prawa do czynnego udziału w postępowaniu.
„Zgodnie z podstawowymi zasadami Konstytucji Biznesu, organ prowadzący postępowanie względem przedsiębiorcy powinien kierować się zasadą proporcjonalności, zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem oraz zasadą działania w sposób budzący zaufanie do władz publicznych. Przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa, mając na uwadze zasadę przyjaznej interpretacji przepisów. Część z tych fundamentalnych zasad znajduje również oparcie w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego” – czytamy w piśmie skierowanym przez rzecznika MŚP do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koszalinie.
Pełna treść pisma rzecznika MŚP znajduje się w załączniku do artykułu