Agnieszka Plencler, prezes Fundacji Forum Konsumentów, skierowała do polityków kandydujących do Parlamentu Europejskiego siedem pytań związanych z różnymi dziedzinami życia i istotnych z punktu widzenia konsumentów.
– Wybory do Parlamentu Europejskiego to nie tylko nasz głos – obywateli, ale również konsumentów. Na koniec dnia, decyzje na poziomie europejskim przekładają się na jakość i poziom naszego codziennego życia. (...) Chcemy pytać o kwestie dotyczące konsumentów i konsumentek. Tym samym sygnalizować istotne tematy i budować poczucie sprawczości w społeczeństwie. (...) Politycy decydują w dużej mierze jakie reguły gry panują na wolnym rynku, a w konsekwencji jak może wyglądać standard i oferta serwowana konsumentom – napisała Agnieszka Plencler uzasadniając akcję „Otwarte pytania – otwarte odpowiedzi”.
Pytania skierowane do polityków dotyczyły m.in. poglądów na system ochrony konsumentów działających w e-commerce; nadmiernych regulacji wpływających na efektywność przedsiębiorstw a w konsekwencji na codzienne życie konsumentów oraz promocji polskich produktów i eliminowania z żywności szkodliwych substancji.
Oficjalna ankieta została wysłana na początku maja do 192 polityków z prośbą o zwrotne odpowiedzi do 22 maja. Wróciły one tylko od dwóch polityków, odpowiedzieli: Michał Wawrykiewicz (KKW Koalicji Obywatelskiej) i Jan Krysiak (Konfederacja Korony Polskiej).
Wybory do Europarlamentu odbędą się w Polsce 9 czerwca br. Parlament Europejski, obok Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej, jest jedną z głównych instytucji UE. Wraz z rządami krajów członkowskich decyduje o przepisach regulujących wspólną politykę europejską i rynek UE liczący prawie 450 milionów ludzi. Decyduje o tak istotnych kwestiach, jak polityka przemysłowa i klimatyczna, konkurencyjność europejskich firm, cyberbezpieczeństwo. Ma też chronić interesy UE i jej obywateli w kwestiach, którymi nie można zająć się skutecznie na szczeblu krajowym.
Fundacja Forum Konsumentów zajmuje się promowaniem właściwych postaw wobec konsumentów; uświadamianiem i szerzeniem wiedzy na temat praw i możliwości konsumentów; inicjowaniem i sygnalizowaniem w debacie publicznej istotnych tematów oraz proponowaniem właściwych rozwiązań legislacyjnych. Nie zajmuje się indywidualnymi przypadkami łamania praw konsumenckich. Działa na rzecz grup konsumentów i aktywnie zabiera głos w debacie publicznej.
Czytaj także: Agnieszka Plencler, Fundacja Forum Konsumentów: Kto przyzwyczaił klienta do ogromu obietnic? Wy! [Forum Branży Kosmetycznej 2023]